Projekty artystyczno- edukacyjne
1401-PAE-3L-sm-S1
Przedmiot „Projekty artystyczno-edukacyjne" jest realizowany w strukturze metody projektów. Semestr letni to finałowe etapy tej struktury: wybór docelowego scenariusza, zaplanowanie harmonogramu działań, przygotowanie i realizacja projektu, ewaluacja wraz ze sprawozdawczością. Studentki i studenci, zgodnie z założeniami metody projektów, samodzielnie definiują poszczególne części, ich zwartość, przebieg i dynamikę. Wszystkie decyzje są konsultowane z prowadzącą zajęcia. Metoda ta na tym etapie wymaga od studentek i studentów odpowiedzialności, samodzielności i zaangażowania dużej ilości czasu, również poza terminami zajęć, na całościowe wykonanie projektu.
W cyklu 2022/23L:
Przedmiot „Projekty artystyczno-edukacyjne" jest realizowany w strukturze metody projektów. Semestr letni to finałowe etapy tej struktury: wybór docelowego scenariusza, zaplanowanie harmonogramu działań, przygotowanie i realizacja projektu, ewaluacja wraz ze sprawozdawczością. Studentki i studenci, zgodnie z założeniami metody projektów, samodzielnie definiują poszczególne części, ich zwartość, przebieg i dynamikę. Wszystkie decyzje są konsultowane z prowadzącą zajęcia. Metoda ta na tym etapie wymaga od studentek i studentów odpowiedzialności, samodzielności i zaangażowania dużej ilości czasu, również poza terminami zajęć, na całościowe wykonanie projektu. Rozkład pracy trzyosobowych zespołów: 1. HARMONOGRAM Zmodyfikowany scenariusz wraz harmonogramem. Każdy zespół (bo kontynuujemy podział na grupy z pierwszego semestru) wybierze odpowiednio jeden ze scenariuszy projektów artystyczno-edukacyjnych zaprojektowanych w pierwszym semestrze. Dokona modyfikacji w taki sposób, aby dało się pracować edukacyjnie w konkretnych okolicznościach z poszanowaniem zaleceń epidemiologicznych. Opracuje również szczegółowy harmonogram. Zmodyfikowany scenariusz zostanie przedstawiony i zamieszczony przez zespół w odpowiednim folderze przypisanym do grupy na platformie Teams w nieprzekraczalnym terminie 28.03.2023 2. REALIZACJA Każdy zespół zrealizuje scenariusz lub jego fragment (po uzgodnieniu z prowadzącą) w nieprzekraczalnym terminie: 6.06.2023, promowane będą realizacje nieprzekraczające 21 maja. UWAGA: Zalecana jest szczególna ostrożność. Realizacja Sytuacji Twórczej nie narazi na niebezpieczeństwo utraty zdrowia: odbiorców ani autorów, ani osoby postronne oraz nie wejdzie w konflikt z obowiązującym prawem. 3. EWALUACJA Plansza prezentacyjna i informacja na blog Każdy zespół wykona sprawozdanie z realizacji Sytuacji Twórczej w formie planszy prezentacyjnej i informacji na blog Zakładu Edukacji Artystycznej. Zostaną one zamieszczone przez zespół w odpowiednim folderze przypisanym do grupy na platformie Teams w nieprzekraczalnym terminie koniec czerwca 2023, promowane będą zamieszczenia do końca maja 2023.
|
W cyklu 2023/24L:
Przedmiot „Projekty artystyczno-edukacyjne" jest realizowany w strukturze metody projektów. Semestr letni to finałowe etapy tej struktury: wybór docelowego scenariusza, zaplanowanie harmonogramu działań, przygotowanie i realizacja projektu, ewaluacja wraz ze sprawozdawczością. Studentki i studenci, zgodnie z założeniami metody projektów, samodzielnie definiują poszczególne części, ich zwartość, przebieg i dynamikę. Wszystkie decyzje są konsultowane z prowadzącą zajęcia. Metoda ta na tym etapie wymaga od studentek i studentów odpowiedzialności, samodzielności i zaangażowania dużej ilości czasu, również poza terminami zajęć, na całościowe wykonanie projektu. Rozkład pracy trzyosobowych zespołów: 1. HARMONOGRAM Zmodyfikowany scenariusz wraz harmonogramem. Każdy zespół (bo kontynuujemy podział na grupy z pierwszego semestru) wybierze odpowiednio jeden ze scenariuszy projektów artystyczno-edukacyjnych zaprojektowanych w pierwszym semestrze. Dokona modyfikacji w taki sposób, aby dało się pracować edukacyjnie w konkretnych okolicznościach z poszanowaniem zaleceń epidemiologicznych. Opracuje również szczegółowy harmonogram. Zmodyfikowany scenariusz zostanie przedstawiony i zamieszczony przez zespół w odpowiednim folderze przypisanym do grupy na platformie Teams w nieprzekraczalnym terminie 28.03.2023 2. REALIZACJA Każdy zespół zrealizuje scenariusz lub jego fragment (po uzgodnieniu z prowadzącą) w nieprzekraczalnym terminie: 6.06.2023, promowane będą realizacje nieprzekraczające 21 maja. UWAGA: Zalecana jest szczególna ostrożność. Realizacja Sytuacji Twórczej nie narazi na niebezpieczeństwo utraty zdrowia: odbiorców ani autorów, ani osoby postronne oraz nie wejdzie w konflikt z obowiązującym prawem. 3. EWALUACJA Plansza prezentacyjna i informacja na blog Każdy zespół wykona sprawozdanie z realizacji Sytuacji Twórczej w formie planszy prezentacyjnej i informacji na blog Zakładu Edukacji Artystycznej. Zostaną one zamieszczone przez zespół w odpowiednim folderze przypisanym do grupy na platformie Teams w nieprzekraczalnym terminie koniec czerwca 2023, promowane będą zamieszczenia do końca maja 2023.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Semestr letni
30 godz. i 1 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne i grupowe
30 godzin i 1 pkt ECTS - przygotowanie projektu artystyczno-edukacyjnego do realizacji, praca w zespołach realizacyjnych.
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na realizację projektu artystycznego - edukacyjnego
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – czas na opracowanie dokumentacji, ewaluacji i przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac.
Efekty uczenia się - wiedza
Dysponuje uporządkowaną wiedzą na temat podstawowych linii rozwojowych i tradycji twórczych w historii sztuk wizualnych i audiowizualnych, a także ich kontekstu historycznego, społeczno-kulturowego i związków z innymi dziedzinami współczesnego życia, zwłaszcza edukacji oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami. (K_W01, K_W03)
Zna i rozumie aktualne tendencje rozwojowe w zakresie sztuk wizualnych, audiowizualnych oraz edukacji wizualnej i artystycznej (K_W02)
Zna i rozumie problematykę związaną z technologiami i technikami stosowanymi w twórczości artystycznej i projektowej w zakresie sztuk wizualnych
i audiowizualnych (K_W07)
Posiada podstawową wiedzę z zakresu percepcji wzrokowej oraz wpływu uwarunkowań osobowościowych, dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych (K_W05, K_W07)
Zna i rozumie miejsce edukacji wizualnej w systemie nauk. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodyki edukacji artystycznej (K_W08)
Ma zaawansowaną wiedzę o naukach humanistycznych i społecznych, zwłaszcza w zakresie filozofii, antropologii, psychologii i pedagogiki, a także zna i rozumie teorie wyjaśniające zależności między nimi (K_W10)
Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i edukacji oraz orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym naciskiem na lokalne placówki kulturalne (K_W06)
Ma podstawową wiedzę, obejmującą terminologię, teorię oraz metodologię różnych subdyscyplin edukacji artystycznej, pogłębioną dotyczącą metody projektów i potrafi ją odnieść do działań praktycznych (K_W08, K_W09, K_W11)
Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu metody projektów, realizuje swoje projekty z poszanowaniem prawa autorskiego, prawnych aspektów zawodu artysty, z uwzględnieniem własności intelektualnej i prawa autorskiego. (K_W12, K_W13)
Efekty uczenia się - umiejętności
Potrafi tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia. (K_U01)
Umie realizować własne koncepcje artystyczne, posługując się świadomie właściwą techniką i technologią. (K_U02)
Umie projektować efekty prac edukacyjno-artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym (K_U03)
Potrafi korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożlwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę. (K_U05)
W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami rezultatów projektu artystyczno-edukacyjnego (K_U08)
Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym. (K_U09)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formowania krytycznej argumentacji oraz motywacją i umiejętnością organizacji pracy. (K_K01)
Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz do podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej. (K_K02)
Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie — z zastosowaniem technologii informacyjnych. (K_K06)
Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować. (K_K08)
Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez:
-inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań,
-przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań,
-integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych,
-prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie. (K_K11)
Metody dydaktyczne
Stosowane metody realizacji zajęć: metoda projektów.
Konsultacje zespołowe etapów projektu
Pierwszy etap pracy nad projektem artystyczno-edukacyjnym odbywa się wieloaspektowo: jako samodzielna praca studenta, działanie w małych zespołach, działanie na forum całej grupy.
W dalszych etapach respektowana jest struktura metody projektów.
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia
- obecność na zajęciach,
- zaangażowanie i aktywność na zajęciach
Aby uzyskać zaliczenie w semestrze letnim należy:
1. przedstawić docelowy scenariusz wraz z harmonogramem w uzgodnionym terminie
2. doprowadzić swój projekt do zaplanowanego rezultatu zgodnie z przyjętym scenariuszem i harmonogramem
3. wykonać ewaluację i sprawozdawczość projektu artystyczno-edukacyjnego w postaci:
- informacji na blog Zakładu Edukacji Artystycznej
- planszy ewaluacyjnej wg przyjętego schematu
Studencki projekt artystyczno-edukacyjny jest realizowany w trzyosobowych zespołach, wszystkie jego etapy pracy są pracą zespołową. Uzyskane oceny osób wchodzących w skład zespołu są więc zbliżonej wartości.
Odpowiednio można uzyskać oceny:
ndst - brak realizacji projektu artystyczno-edukacyjnego i/lub brak części ewaluacyjnej i sprawozdawczej
dst- niski poziom projektu artystyczno-edukacyjnego przejawiający się między innymi brakiem kompletności działań, nieterminowością powziętych aktywności, niskim poziomem sprawozdawczości itp.
dst plus - zadowalający poziom projektu artystyczno-edukacyjnego przejawiający się między innymi dbałością o kompletność, zasadność i terminowość działań merytorycznych i sprawozdawczych
db - dobry poziom realizacji projektu artystyczno-edukacyjnego przejawiający się między innymi dbałością o kompletność, zasadność i terminowość działań merytorycznych i sprawozdawczych, dobra jakość artystyczna i merytoryczna planszy prezentacyjnej.
db plus - dobry poziom realizacji projektu artystyczno-edukacyjnego przejawiający się między innymi dbałością o kompletność, zasadność i terminowość działań merytorycznych i sprawozdawczych, bardzo dobra jakość artystyczna i merytoryczna planszy prezentacyjnej.
bdb- bardzo dobry lub wyróżniający się poziom realizacji projektu artystyczno-edukacyjnego przejawiający się między innymi dbałością o kompletność, zasadność i terminowość działań merytorycznych i sprawozdawczych, bardzo dobra jakość artystyczna i merytoryczna planszy prezentacyjnej
Literatura
Literatura obowiązkowa
Gołębniak, B. D. (2002). Uczenie metodą projektów, Warszawa: WSiP
Karolak, W. (2004). Projekt edukacyjny - projekt artystyczny, Łódź: WSHE
Kaczorowska B., Karczewski L., Mądrzycka-Adamczyk K., Pawlikowska M., Wiktorko M., Wlazeł M., Wojciechowska-Sej A. (2015) Książka do zobaczenia. Łódzkie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Łodzi
Kisiel, P. (2003). Współczesna kultura artystyczna: społeczny wymiar uczestnictwa, Kraków: Wydawnictwo AE
Mikina, A., Zając, B. (2001). Jak wdrażać metodę projektów? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Popczyk, M. (red.) (2005). Przestrzeń Sztuki: obrazy, słowa, komentarze, Katowice: Wydawnictwo ASP w Katowicach
Szymański, M. S. (2000). O metodzie projektów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Włodarczyk, W. (1996). Nowy obszar sztuki. Działania i dokumentacje, (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady
Żmijewski, A. (2008). Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Literatura uzupełniająca
Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Berleant, A. (2007). Prze-Myśleć Estetykę, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas
Dziamski, G. (2002). Sztuka u progu XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Fundacja Humaniora
Gombrich, E.H. (2008). O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Kaczmarek J. (2013) Joseph Beyus. Od sztuki do społecznej utopii. UAM Wydawnictwo Naukowe
Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze - warsztaty artystyczne, Kielce: Wydawnictwo Jedność
Kluszczyński, R.W. (2010). Sztuka interaktywna - od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne
Pieńkos, J. (red.) (2005). Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci, Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Piotrowski, P. (2011). Muzeum krytyczne, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Sienkiewcz K (2014) Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna. Wydawnictwo Mówi Muzeum
Sienkiewcz K (2017) Patriota wszechświata o Pawle Althamerze Wydawnictwo Karakter. Kraków.
Vopel, K.W. (1999). Zabawy interakcyjne, cz. 1-6, Kielce: Wydawnictwo Jedność
Wilk, E., Kołasińska-Pasterczyk, I. (2008). Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury, Kraków: Wydawnictwo UJ
Włodarczyk, W. (1996). Wprowadzenie. Sztuka drugiej połowy XX w., (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Aby uzyskać zaliczenie w semestrze letnim należy: 1. przedstawić docelowy scenariusz wraz z harmonogramem w nieprzekraczalnym terminie 28.03.2023 2. doprowadzić swój projekt do zaplanowanego rezultatu zgodnie z przyjętym scenariuszem i harmonogramem aktywne poszukiwanie wsparcia instytucjonalnego, materiałowego, finansowego aktywne poszukiwanie odbiorców znalezienie lokalizacji dla realizacji projektu realizacja projektu w nieprzekraczalnym terminie 6.06.2023. Promowane będą realizacje, które odbędą się do 21.05.2020 3. upowszechnić ideę swojego projektu poprzez: zaprojektowanie i wykonanie identyfikacji graficznej swojego projektu (logo, ulotki, plakaty...) wykonanie dokumentacji przebiegu, rezultatów... upublicznienie rezultatów, rozpropagowanie idei w przestrzeni publicznej (w tym przygotowanie informacji na blog Zakładu Edukacji Artystycznej) zaprojektowanie i wykonanie planszy podsumowującej wg przyjętego modułu. 4. obecność dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze (zgodne z ustalonymi terminami i harmonogramem projektu artystyczno-edukacyjnego) udział w pilotażach lub realizacjach projektów innych uczestników mile widziany
|
W cyklu 2023/24L:
Aby uzyskać zaliczenie w semestrze letnim należy: 1. przedstawić docelowy scenariusz wraz z harmonogramem w nieprzekraczalnym terminie 28.03.2023 2. doprowadzić swój projekt do zaplanowanego rezultatu zgodnie z przyjętym scenariuszem i harmonogramem aktywne poszukiwanie wsparcia instytucjonalnego, materiałowego, finansowego aktywne poszukiwanie odbiorców znalezienie lokalizacji dla realizacji projektu realizacja projektu w nieprzekraczalnym terminie 6.06.2023. Promowane będą realizacje, które odbędą się do 21.05.2020 3. upowszechnić ideę swojego projektu poprzez: zaprojektowanie i wykonanie identyfikacji graficznej swojego projektu (logo, ulotki, plakaty...) wykonanie dokumentacji przebiegu, rezultatów... upublicznienie rezultatów, rozpropagowanie idei w przestrzeni publicznej (w tym przygotowanie informacji na blog Zakładu Edukacji Artystycznej) zaprojektowanie i wykonanie planszy podsumowującej wg przyjętego modułu. 4. obecność dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze (zgodne z ustalonymi terminami i harmonogramem projektu artystyczno-edukacyjnego) udział w pilotażach lub realizacjach projektów innych uczestników mile widziany
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: