Projekty artystyczno- edukacyjne 1401-PAE-2Z-sm-S1
Przedmiot Projekty artystyczno-edukacyjne realizowany jest w formie ćwiczeń.
Część wprowadzająca poświęcona jest teoretycznemu zapleczu realizacji artystyczno-edukacyjnych. Ma ona formę wykładu konwersatoryjnego. Zostaną przybliżone wybrane realizacje, dzieła i działania, gdzie artystki i artyści wykorzystują sztukę do edukacji artystycznej, kulturowej, mediacji a także do wpływu na społeczne zmiany. Zostanie zarysowany kontekst historyczny, zwłaszcza źródła takiego myślenia wywodzące się z awangardy. Zaprezentowane zostaną progresywne przykłady ze sztuki aktualnej, poruszające takie społeczne wyzwania jak różnorodność, wykluczające się sposoby opisu rzeczywistości, zmieniający się autorytet nauki, katastrofa klimatyczna.
Część zasadnicza zajęć podzielona jest na bloki-fazy realizacji projektu artystyczno-edukacyjnego :
semestr zimowy:
1. wprowadzenie - sformułowanie tematu własnego (autorskie działania artystyczne)
2. pogłębienie tematu własnego (prezentacja teoretycznego zaplecza projektu)
3. opracowanie koncepcji działań (scenariusze projektów edukacyjno-artystycznych)
semestr letni:
4. działania przygotowawcze (nawiązanie kontaktów z placówkami edukacyjnymi lub kulturalnymi, zdobycie pozwoleń, materiałów, narzędzi itp)
5. realizacja merytoryczna projektu edukacyjno-artystycznego
6. opracowanie efektów projektu (dokumentacje fotograficzne, tekst autorski)
7. ewaluacja (plansza prezentacyjna) – wystawa prac
Wszystkie fazy podlegają konsultacjom z prowadzącym, przejście do kolejnej fazy uwarunkowane jest zdobyciem jego akceptacji.
Zakres tematów:
W każdym roku akademickim formułowany jest temat merytoryczny - bazowy wokół którego studenci samodzielnie formułują tematy własne. Przedmiot podzielony jest na bloki będące jednocześnie fazami realizacji projektu (j.w.)
W cyklu 2023/24Z:
W semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będą dostępne kursy które pozwolą korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. Kryteria zaliczenia przedmiotu Projekty Artystyczno-Edukacyjne w semestrze zimowym 2023/24(zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo, odpowiednio stacjonarnie lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: semestr zimowy: 1. INDYWIDUALNE ZADANIE TEORETYCZNE - PREZENTACJA TEORETYCZNA. 15- minutowe wystąpienie, zaprezentowane podczas zajęć w terminie zgodnym z harmonogramem. Materiały, po wystąpieniu zostaną zamieszczone w pliku na platformie Microsoft Teams w nieprzekraczalnym terminie 31 stycznia 2024. Będą one stanowić składową końcowej oceny. 2. INDYWIDUALNE ZADANIE ARTYSTYCZNE, temat i warunki zadania zostaną określone w trakcie trwania zajęć. Dokumentacja zostanie zamieszczona w nieprzekraczalnym terminie 31 stycznia 2024 Będą one stanowić składową końcowej oceny. 3. ZADANIE ZESPOŁOWE- SCENARIUSZE PROJEKTÓW ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNYCH, zespół zaprojektuje i opisze dwie różne sytuacje twórcze: 3A. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W BEZPOŚREDNIM KONTAKCIE Z PUBLICZNOŚCIĄ, 3B. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W ŚRODOWISKU WIRTUALNYM Kryteria oceny: kompletność, adekwatność i oryginalność - zadanie zespołowe łączące tematy własne kilkorga studentów. Pliki zostaną zamieszczone w obszarze konkretnego zespołu w nieprzekraczalnym terminie 31 stycznia 2024. Będą one stanowić składową końcowej oceny. |
W cyklu 2024/25Z:
W semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będą dostępne kursy które pozwolą korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. Kryteria zaliczenia przedmiotu Projekty Artystyczno-Edukacyjne w semestrze zimowym 2024/25(zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo, odpowiednio stacjonarnie lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: semestr zimowy: 1. INDYWIDUALNE ZADANIE TEORETYCZNE - PREZENTACJA TEORETYCZNA. 15- minutowe wystąpienie, zaprezentowane podczas zajęć w terminie zgodnym z harmonogramem. Materiały, po wystąpieniu zostaną zamieszczone w pliku na platformie Microsoft Teams w nieprzekraczalnym terminie 31 stycznia 2024. Będą one stanowić składową końcowej oceny. 2. INDYWIDUALNE ZADANIE ARTYSTYCZNE, temat i warunki zadania zostaną określone w trakcie trwania zajęć. Dokumentacja zostanie zamieszczona w nieprzekraczalnym terminie 28 stycznia 2025. Będą one stanowić składową końcowej oceny. 3. ZADANIE ZESPOŁOWE- SCENARIUSZE PROJEKTÓW ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNYCH, zespół zaprojektuje i opisze dwie różne sytuacje twórcze: 3A. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W BEZPOŚREDNIM KONTAKCIE Z PUBLICZNOŚCIĄ, 3B. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W ŚRODOWISKU WIRTUALNYM Kryteria oceny: kompletność, adekwatność i oryginalność - zadanie zespołowe łączące tematy własne kilkorga studentów. Pliki zostaną zamieszczone w obszarze konkretnego zespołu w nieprzekraczalnym terminie 28 stycznia 2025. Będą one stanowić składową końcowej oceny. |
W cyklu 2025/26Z:
W semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025 zajęcia będą odbywały się stacjonarnie. Jednocześnie na platformie Microsoft Teams będą dostępne kursy które pozwolą korzystać z metod zdalnych. Tam będą archiwizowane materiały z zajęć, literatura, warunki zaliczenia itp. Tam też będzie należało zamieszczać prace zaliczeniowe. Kryteria zaliczenia przedmiotu Projekty Artystyczno-Edukacyjne w semestrze zimowym 2024/25(zaliczenie na ocenę). Na ocenę składa się: • obecność na zajęciach – cotygodniowe uczestnictwo, odpowiednio stacjonarnie lub (zgodnie z harmonogramem) w wideokonferencjach (możliwe są dwie obecności nieusprawiedliwione w semestrze) • zaangażowanie i aktywność na zajęciach, • realizacja zadań: semestr zimowy: 1. INDYWIDUALNE ZADANIE TEORETYCZNE - PREZENTACJA TEORETYCZNA. 15- minutowe wystąpienie, zaprezentowane podczas zajęć w terminie zgodnym z harmonogramem. Materiały, po wystąpieniu zostaną zamieszczone w pliku na platformie Microsoft Teams w nieprzekraczalnym terminie 31 stycznia 2024. Będą one stanowić składową końcowej oceny. 2. INDYWIDUALNE ZADANIE ARTYSTYCZNE, temat i warunki zadania zostaną określone w trakcie trwania zajęć. Dokumentacja zostanie zamieszczona w nieprzekraczalnym terminie 28 stycznia 2025. Będą one stanowić składową końcowej oceny. 3. ZADANIE ZESPOŁOWE- SCENARIUSZE PROJEKTÓW ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNYCH, zespół zaprojektuje i opisze dwie różne sytuacje twórcze: 3A. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W BEZPOŚREDNIM KONTAKCIE Z PUBLICZNOŚCIĄ, 3B. SCENARIUSZ PROJEKTU ARTYSTYCZNO-EDUKACYJNEGO W ŚRODOWISKU WIRTUALNYM Kryteria oceny: kompletność, adekwatność i oryginalność - zadanie zespołowe łączące tematy własne kilkorga studentów. Pliki zostaną zamieszczone w obszarze konkretnego zespołu w nieprzekraczalnym terminie 28 stycznia 2025. Będą one stanowić składową końcowej oceny. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody integracyjne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia
na ocenę składa się:
- obecność na zajęciach,
- zaangażowanie i aktywność na zajęciach.
- realizacja zadań:
semestr zimowy:
1. zadanie artystyczne (wprowadzenie w temat)
2. prezentacja tematu własnego (pogłębiona analiza problematyki) - prezentacja pp;
3. poziom scenariuszy działań (projektu artystyczno edukacyjnego) maks. 6 pkt: kompletność (0-2pkt), adekwatność (0-2pkt), oryginalność (0-2pkt),:
ndst - brak zaliczenia zadania artystycznego lub/i brak prezentacji tematu własnego oraz 0-5 pkt za scenariusze
dst- zaliczenie zadania artystycznego i prezentacji tematu własnego 5-6 pkt za scenariusze
dst plus- zaliczenie zadania artystycznego i prezentacji tematu własnego 7 pkt za scenariusze
db- zaliczenie zadania artystycznego i prezentacji tematu własnego 8 -9 pkt za scenariusze
db plus- zaliczenie zadania artystycznego i prezentacji tematu własnego 10 pkt za scenariusze
bdb- zaliczenie zadania artystycznego i prezentacji tematu własnego 11-12 pkt za scenariusze
semestr letni:
1. kompletność, zasadność i terminowość działań przygotowawczych i dokumentacyjnych
2. poziom realizacji sytuacji twórczej
3. prezentacja efektów projektu w postaci planszy prezentacyjnej i informacji na blogu Katedry Edukacji Wizualnej
ndst - brak realizacji sytuacji twórczej i/lub brak planszy prezentacyjnej
dst- niski poziom realizacji sytuacji twórczej przejawiający się między innymi brakiem kompletności działań, nieterminowością powziętych aktywności itp.
dst plus- zadowalający poziom realizacji sytuacji twórczej przejawiający się między innymi dbałością o kompletność, zasadność i terminowość działań przygotowawczych i dokumentacyjnych
db- dobry poziom realizacji sytuacji twórczej przejawiający się między innymi dbałością o kompletność, zasadność i terminowość działań przygotowawczych i dokumentacyjnych, dobra jakość artystyczna i merytoryczna planszy prezentacyjnej
db plus- dobry poziom realizacji sytuacji twórczej przejawiający się między innymi dbałością o kompletność, zasadność i terminowość działań przygotowawczych i dokumentacyjnych, bardzo dobra jakość artystyczna i merytoryczna planszy prezentacyjnej
bdb- bardzo dobry lub wyróżniający poziom realizacji sytuacji twórczej przejawiający się między innymi dbałością o kompletność, zasadność i terminowość działań przygotowawczych i dokumentacyjnych, bardzo dobra jakość artystyczna i merytoryczna planszy prezentacyjnej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa
Gołębniak, B. D. (2002). Uczenie metodą projektów, Warszawa: WSiP
Karolak, W. (2004). Projekt edukacyjny - projekt artystyczny, Łódź: WSHE
Kaczorowska B., Karczewski L., Mądrzycka-Adamczyk K., Pawlikowska M., Wiktorko M., Wlazeł M., Wojciechowska-Sej A. (2015) Książka do zobaczenia. Łódzkie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki w Łodzi
Kisiel, P. (2003). Współczesna kultura artystyczna: społeczny wymiar uczestnictwa, Kraków: Wydawnictwo AE
Mikina, A., Zając, B. (2001). Jak wdrażać metodę projektów? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Popczyk, M. (red.) (2005). Przestrzeń Sztuki: obrazy, słowa, komentarze, Katowice: Wydawnictwo ASP w Katowicach
Szymański, M. S. (2000). O metodzie projektów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
Włodarczyk, W. (1996). Nowy obszar sztuki. Działania i dokumentacje, (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady
Żmijewski, A. (2008). Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Literatura uzupełniająca
Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Berleant, A. (2007). Prze-Myśleć Estetykę, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas
Dziamski, G. (2002). Sztuka u progu XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Fundacja Humaniora
Gombrich, E.H. (2008). O sztuce, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Kaczmarek J. (2013) Joseph Beyus. Od sztuki do społecznej utopii. UAM Wydawnictwo Naukowe
Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze - warsztaty artystyczne, Kielce: Wydawnictwo Jedność
Kluszczyński, R.W. (2010). Sztuka interaktywna - od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne
Pieńkos, J. (red.) (2005). Sztuka współczesna dla wszystkich dzieci, Warszawa: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Piotrowski, P. (2011). Muzeum krytyczne, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Sienkiewcz K (2014) Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna. Wydawnictwo Mówi Muzeum
Sienkiewcz K (2017) Patriota wszechświata o Pawle Althamerze Wydawnictwo Karakter. Kraków.
Vopel, K.W. (1999). Zabawy interakcyjne, cz. 1-6, Kielce: Wydawnictwo Jedność
Wilk, E., Kołasińska-Pasterczyk, I. (2008). Nowa audiowizualność - nowy paradygmat kultury, Kraków: Wydawnictwo UJ
Włodarczyk, W. (1996). Wprowadzenie. Sztuka drugiej połowy XX w., (W:) Sztuka świata, t.10, Warszawa: Wydawnictwo Arkady
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: