Magisterska pracownia dyplomowa
1401-MgrD-AW-2L-S2
Przedmiot prowadzony jest w formie pracowni i polega na indywidualnej współpracy dyplomanta z wybranym przez niego promotorem (i promotorem wspomagającym) nad opracowaniem koncepcji artystyczno-projektowej wybranego tematu.
Analityczno-projektowa praca dyplomowa łączy zagadnienia z rożnych dyscyplin i dziedzin wiedzy (architektura, projektowanie wnętrz, wzornictwo przemysłowe, meblarstwo). Dotyczy całej opracowywanej przestrzeni i/lub elementów jej wyposażenia (zarówno we wnętrzach budynków, jak i wnętrzach urbanistycznych). Tematem mogą być także zagadnienia związane ze sposobem funkcjonowania człowieka w przestrzeni – miejsce pracy, rekreacji, odpoczynku itp. oraz problemy adaptacji przestrzeni historycznej do nowych celów z poszanowaniem wartości dziedzictwa kulturowego.
Dyplom jest odpowiedzią na klarownie sformułowaną ideę. Prace projektowe poprzedza głęboka analiza tematu, realizowana poprzez poszukiwanie inspiracji oraz odpowiednich rozwiązań funkcjonalnych i materiałowych.
Praca dyplomowa przedstawiana jest w formie sztywnych plansz o formacie 100x70 cm oraz przy pomocy prezentacji multimedialnej. Obrona ma charakter otwartego pokazu.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
Godziny kontaktowe - 150 godz.
Konsultacje - 125 godz.
Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli 275 (11 ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- przygotowanie projektów (prace przygotowawcze do projektu dyplomowego, zdobywanie niezbędnych informacji, opracowanie planów, rysunków technicznych, opracowanie wizualizacji 3D, przygotowanie plansz i części opisowej projektu) - 270 godz.
- czytanie literatury (zależnie od wybranego zadania projektowego) - 60 godz.
- przygotowanie do egzaminu (powtórka zalecanych zagadnień problemowych) - 45 godz.
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną
- 375 godz. (15 ECTS)
Łącznie: 650 godz. (26 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Definiuje i opisuje znaczenie wzajemnych powiązań sztuk i ich roli w podejmowanym projekcie dyplomowym. (K_W05)
W2: Poddaje analizie zagadnienie dyplomowe, w tym zasady kształtowania relacji przestrzennych w kontekście własnej realizacji projektowej. (K_W06)
W3: Zależnie od obranego tematu dyplomowego, opisuje wiedzę z zakresu sztuki budowlanej/ współczesnej infrastruktury technicznej/ materiałów budowlanych i wykończeniowych/ technik oświetleniowych/ standardów, norm i przepisów związanych z projektowaniem dzieł artystycznych, bądź form użytkowych, bądź architektury i budownictwa. (K_W08)
W4: Opisuje mechanizmy psychologiczne, społeczne i kulturowe, wpływające na odbiór proponowanych rozwiązań projektowych w zakresie zależnym od tematu pracy dyplomowej. (K_W09)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Wykorzystuje zintegrowaną wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie studiów w procesie realizacji swojej pracy dyplomowej. (K_U05)
U2: Analizuje samodzielnie informacje niezbędne do realizacji obranego tematu dyplomowego. (K_U05)
U3: Wykorzystuje umiejętność podejmowania i uzasadniania decyzji projektowych w trakcie realizacji własnego projektu dyplomowego. (K_U05)
U4: Analizuje efekty swoich prac w aspekcie estetycznym, funkcjonalnym, społecznym i prawnym w celu przygotowania prezentacji w sposób umożliwiający czytelny odbiór założeń projektu dyplomowego. (K_U07)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Jest gotów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego / artystycznego. (K_K01 )
K2: Jest gotów samodzielnie zaplanować etapy realizacji projektu dyplomowego, określić priorytety, ramy czasowe zadania. (K_K02)
K3: Dostrzega i formułuje dylematy, związane z obranym tematem dyplomowym, jest zdolny do samokrytyki oraz świadomy swej odpowiedzialności decyzyjnej w tym zakresie. (K_K03)
K4: Dostrzega doniosłość dziedzictwa kultury materialnej w szczególności w odniesieniu do zagadnień poruszanych w opracowaniu dyplomowym. (K_K04)
K5: Jest gotów przygotować czytelną informację graficzną dyplomu i omówić jego założenia w wystąpieniu publicznym. (K_K05, K_K06)
K6: Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych kompleksowych działań związanych z opracowaniem tematu dyplomowego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji. (K_K07)
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające:
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące:
- giełda pomysłów
- projektu
- ćwiczeniowa,
obejmujące:
- wstępne konsultacje dotyczące podejmowanego w pracy dyplomowej tematu projektowego,
- indywidualne konsultacje i korekty,
- omówienia i dyskusje w przypadku projektów zespołowych,
- przygotowanie do publicznej prezentacji i obrony pracy dyplomowej
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- oxfordzka
- projektu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Opanowanie wiedzy i umiejętności wynikających z realizacji programu studiów.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie semestru zimowego polega na ocenie stopnia zaawansowania pracy nad dyplomem, zaliczenie semestru letniego polega na ocenie ukończonej pracy dyplomowej.
Na ocenę składa się:
- jakość projektowa pracy – dokumentacja techniczna, wizualizacje i opracowanie graficzne projektu (W1, W2, U1, U3, K4, K6),
- oryginalność koncepcji (W1, W2),
- umiejętność samodzielnego pozyskiwania niezbędnych informacji (W2, W3, U2, K1, K2, K3),
- umiejętność formułowania i prezentacji założeń w części opisowej projektu (W4, U1, U4, K2, K5),
- sposób podania pracy dyplomowej (U4, K5)
Praktyki zawodowe
Literatura
Zależnie od podjętej przez studenta problematyki w jego pracy dyplomowej.
Uwagi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: