Metodyka edukacji wizualnej 1401-MetAM-3Z-sm-SJ
Przedmiot Metodyka edukacji audiowizualnej i medialnej realizowany jest w formie ćwiczeń. Student zostaje zapoznany ze sposobami realizacji różnych form edukacji wizualnej, zarówno w zakresie projektowania lekcji szkolnej, jak i w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych z grupami w różnych przedziałach wiekowych. W trakcie ćwiczeń zostaną omówione podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej oraz metodyki szeroko rozumianych zajęć plastycznych.
Bloki tematyczne realizowane w ramach ćwiczeń:
• Podstawy teoretyczne systemu powszechnej edukacji plastycznej
• Zakres pojęcia metodyki. Rys historyczny kształtowania się metod nauczania
• Nauczanie plastyki w wybranych systemach edukacyjnych świata
• Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej (zasady nauczania, cele kształcenia, treści kształcenia, formy organizacyjne kształcenia, metody nauczania, środki dydaktyczne)
• Metodyka wieku szkolnego (edukacja plastyczna II etapu edukacyjnego), metodyka artystycznego szkolnictwa średniego (III etapu edukacyjnego) oraz działań pozaszkolnych
• Projektowanie zajęć szkolnych oraz ich realizacja (kontrola i ocena procesów edukacyjnych; scenariusze zajęć, plan wynikowy, wymagania programowe)
• Ocenianie wyników pracy plastycznej, ocenianie wiadomości o sztuce i formie plastycznej; zagadnienie korekty
• Fazy rozwojowe twórczości plastycznej dzieci i młodzieży
• Techniki plastyczne
• Metoda projektu w nauczaniu
• Warsztat jako nowoczesna forma kształcenia
• Rola muzeum
• Wychowanie estetyczne, wychowanie do sztuki, wychowanie przez sztukę, twórcze wychowanie.
• Pluralizm edukacyjny
• Pedagogika formy
• Zasoby Internetu w nauczaniu i uczeniu się
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot Metodyka edukacji wizualnej realizowany jest w formie ćwiczeń. Student zostaje zapoznany ze sposobami realizacji różnych form edukacji wizualnej, zarówno w zakresie projektowania lekcji szkolnej, jak i w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych z grupami |
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot Metodyka edukacji wizualnej realizowany jest w formie ćwiczeń. Student zostaje zapoznany ze sposobami realizacji różnych form edukacji wizualnej, zarówno w zakresie projektowania lekcji szkolnej, jak i w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych z grupami |
W cyklu 2024/25Z:
Przedmiot Metodyka edukacji wizualnej realizowany jest w formie ćwiczeń. Student zostaje zapoznany ze sposobami realizacji różnych form edukacji wizualnej, zarówno w zakresie projektowania lekcji szkolnej, jak i w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych z grupami |
W cyklu 2025/26Z:
Przedmiot Metodyka edukacji wizualnej realizowany jest w formie ćwiczeń. Student zostaje zapoznany ze sposobami realizacji różnych form edukacji wizualnej, zarówno w zakresie projektowania lekcji szkolnej, jak i w pozaszkolnych ośrodkach oświatowych z grupami |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- obserwacji
- projektu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- aktywność (obecność na zajęciach, zaangażowanie na zajęciach): U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2, K3, K5, K6
- praca semestralna: W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, K4, K6
Kryteria oceniania:
kolokwium
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie semestralnej pracy pisemnej:
ndst – 0-50 pkt (poniżej 50 %)
dst- 51-60 pkt (51-60 %)
dst plus- 61-70 pkt (61-70 %)
db- 71-80 pkt (71-80 %)
db plus- 81-90 pkt (81-90 %)
bdb- 91-100 pkt (91-100 %)
Praktyki zawodowe
Wymiar praktyk oraz zasady i ich formy odbywania wynikają z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. Nr 25, poz.13) oraz Zarządzenia Nr 64 Rektora UMK z dnia 11 maja 2012 r. w sprawie wprowadzenia w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika jednolitego modelu kształcenia nauczycieli na studiach wyższych.
Studenckie praktyki przedmiotowo – metodyczne stanowią integralną cześć kształcenia studentów kierunku Sztuka mediów i edukacja wizualna, którzy zamierzają uzyskać kwalifikacje uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela plastyki/ instruktora zajęć w zakresie edukacji wizualnej.
Celem praktyki jest praktyczne poznanie pracy nauczyciela/instruktora oraz działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły (na II etapie edukacyjnym)/ pozaszkolnych ośrodków oświatowych (m.in. galerii twórczości dzieci i młodzieży, domu kultury).
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Dewey, J. (1975). Sztuka jako doświadczenie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich
2. Gloton, R., Clero, C. (1985). Twórcza aktywność dziecka, Warszawa: WSiP
3. Grzegorzewski, B. (1978). Muzeum a wychowanie plastyczne, Warszawa: WSiP
4. Hohense-Ciszewska, H. (1976). Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych, Warszawa: WSiP
5. Kościelecki, S. (1975). Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa: PWN
6. Kupisiewicz, Cz. (1998). Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”
7. Lam, W. (1960). Sztuka dziecka i jej naturalny rozwój, Warszawa: Nasza Księgarnia
8. Lam, W. (1967). Malarstwo dzieci w świetle współczesnych poglądów, Warszawa: Nasza Księgarnia
9. Lam, W. (1974). Problemy wychowania plastycznego, Wrocław: Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich
10. Leppert, R. (2000). Edukacja w świecie współczesnym, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
11. Lewicka, J. (1967). 100 technik plastycznych, Warszawa: Nasza Księgarnia
12. Lewicka, J. Czajkowski, S. (1971). Zajęcia plastyczne z dziećmi klas początkowych, Warszawa: Nasza Księgarnia
13. Tadd, J. L. (1920). Nowe drogi wychowania artystycznego, Warszawa: Wydawnictwo M. Arcta
14. Marciniak, T. (1976). Problemy wychowania plastycznego, Warszawa: Nasza Księgarnia
15. Mikina, A., Zając, B. (2001). Jak wdrażać metodę projektów?, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
16. Mortkowiczowa, J. (1903). O wychowaniu estetycznym, Warszawa
17. Okoń, W. (1976). Zarys dydaktyki ogólnej, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych
18. Okoń, W. (1999). Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa: WSiP
19. Okoń, W. (1977). Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, Warszawa: WSiP
20. Olczak, M. (2009). Trening twórczości - współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
21. Popek, S. (1978). Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP
22. Popek, S. (1985). Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP
23. Popek, S. (red.) (1989). Metodyka plastyki w klasach IV-VIII, Warszawa: WSiP
24. Rudowski, T. (1999). Wybrane zagadnienia współczesnej edukacji plastycznej, Warszawa: UW
25. Read, H. (1976). Wychowanie przez sztukę, Wrocław-Warszawa-Kraków: PAN
26. Szuman, S. (1927). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa: WSiP
27. Szuman, S. (1975). O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa: WSiP
28. Szuścik, U. (1999). Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka, Cieszyn: Uniwersytet Śląski Filia w Cieszynie
29. Śliwerski, B. (red.) (1992). Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
30. Szymański, M. (2000). O metodzie projektów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak
31. Trojanowska-Kaczmarska, A. (1971). Dziecko i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich
32. Trojanowska-Kaczmarska, A. (1983). Dziecko i plastyka, Warszawa: WSiP
33. Wojnar, I. (1976). Teoria wychowania estetycznego, Warszawa: PWN
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa Dewey, J. (1975). Sztuka jako doświadczenie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa Dewey, J. (1975). Sztuka jako doświadczenie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa Dewey, J. (1975). Sztuka jako doświadczenie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura obowiązkowa Dewey, J. (1975). Sztuka jako doświadczenie, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Brak. |
W cyklu 2023/24Z:
Brak. |
W cyklu 2024/25Z:
Brak. |
W cyklu 2025/26Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: