Malarstwo
1401-Mal-Gw-1Z-Sj
Malarstwo jest przedmiotem kierunkowym, obowiązkowym na wszystkich kierunkach artystycznych. Buduje
podstawy
myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami
plastycznymi.
Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej
studenta.
Cele przedmiotu:
- Nauka wnikliwej obserwacji natury oraz kształtowanie zdolności analitycznego i syntetycznego jej ujmowania.
- Wzbogacanie obserwacji natury poprzez emocjonalne studium malarskie.
- Kształtowanie umiejętności analizowania własnego procesu twórczego.
- Poszukiwanie własnej formy malarskiej w oparciu o studium natury.
- Poszerzanie wiedzy technologicznej z zakresu malarstwa.
Finalnym efektem procesu edukacji na przedmiocie malarstwo powinna być pełna świadomość zamierzeń
twórczych studenta, która skutkować ma dojrzałą , indywidualną formą artystycznej wypowiedzi.
Całkowity nakład pracy studenta
Ćwiczenia 45godz
Przygotowanie projektów w formie szkicownika, samodzielnych studiów malarskich – 40 godzin
Przygotowanie do przeglądu, ewentualnie wystawy – 5 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 zna terminologię sztuk plastycznych i posiada
wiedzę w zakresie obszarów sztuki i nauki niezbędną do
formułowania i rozwiązywania zagadnień artystycznych
właściwych dla kierunku malarstwo
K_W04 rozumie wzajemne relacje pomiędzy
teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowanego
kierunku studiów
- umie wykorzystać te wiedzę dla własnego rozwoju
artystycznego
K_W02 poszerza i uzupełnia wiedzę w zakresie technik i
technologii z dyscyplin artystycznych
Rozróżnia i definiuje podstawowe terminy związane z treścią i formą dzieła malarskiego.
Rozpoznaje podstawowe techniki malarstwa sztalugowego.
Właściwie dobiera i definiuje środki wyrazu plastycznego charakterystyczne dla malarstwa.
Wykonuje malarskie szkice i kompozycje studyjne w oparciu o naturę i wyobraźnię (studia
martwych natur,
motywów pejzażowych, postaci ludzkiej i zwierząt).
Sprawnie posługuje się technikami malarskimi, eksperymentuje stosując techniki
niekonwencjonalne.
Świadomie komponuje na płaszczyźnie, stosuje właściwą konstrukcję, proporcje, skalę, itp.,
zwraca uwagę
na barwę, właściwą formę oraz konstrukcję obrazu.
Potrafi świadomie deformować rzeczywistość, by wyrazić własne odczucia i emocje.
Dokonuje analizy różnorodnych zjawisk artystycznych i świadomie wykorzystuje w indywidualnym
procesie
tworzenia.
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 obserwuje i kreatywnie przedstawia rzeczywistość
postrzeganą i odczuwaną prezentując opanowanie
środków formalnych – posiada rozwiniętą osobowość
artystyczną
K_U02 ma zdolność proponowania i realizacji projektów z
zakresu dyscyplin wchodzących w skład kierunku
malarstwo
Potrafi wypracować własną, malarską ekspresję artystyczną.
· Tłumaczy technologie wybranych technik malarskich, rzeźbiarskich i rysunkowych, ze
szczególnym uwzględnieniem technik graficznych i multimedialnych
· Rozpoznaje, definiuje i pokazuje zależności stylistyczne w odniesieniu do własnej
twórczości - ocenia dzieła sztuki jako potencjalne źródła inspiracji
· Tworzy prace artystyczne stosując normy, zasady i zalecenia obowiązujące w
poszczególnych dziedzinach artystycznych, wykorzystuje wiedzę i tradycję.
· Potrafi krytycznie ocenić swoje możliwości i osiągnięcia, jest zdolny do rzeczowej i
konstruktywnej krytyki działań innych osób oraz do precyzowania refleksji dotyczących
naukowych i etycznych aspektów własnej pracy.
· Podejmuje dyskusje z poszanowaniem odrębności postaw i poglądów, werbalizuje
konstruktywnie krytycznie uwagi w konfrontacji z innymi postawami twórczymi Np.
podczas paneli dyskusyjnych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 ma świadomość poziomu wiedzy i własnych
umiejętności oraz pozytywne nastawienie do stałego
podnoszenia swoich kwalifikacji i potrafi przekazać taką
postawę innym
K_K02 jest kompetentny w podejmowaniu wyzwań
twórczych i zawodowych – wytrwale realizuje
indywidualne i zespołowe działania w zakresie pracy
twórczej
Metody dydaktyczne
Tematy zadań są szczegółowo omawiane w kolejności ich wykonywania. Zajęcia poprzedzone są
krótkim wstępem teoretycznym, który w zależności od potrzeb obejmuje dyskusję, pokaz
przykładów i ich analizę oraz prezentacje multimedialne. W trakcie zajęć prowadzone są korekty
indywidualne.
Wymagania wstępne
Umiejętność posługiwania się podstawową terminologią dotyczącą budowy i kompozycji obrazu.
Znajomość podstaw technologii malarstwa sztalugowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagane jest: udział w zajęciach, systematyczna praca na pracowni, przygotowanie wstępnych
projektów w postaci szkiców oraz innych materiałów dokumentacji, wykonanie wszystkich
zleconych zadań w ramach zajęć z przedmiotu, dobór odpowiednich środków artystycznych,
metod ekspresji, różnorodności środków wyrazu do konkretnego zadania, kreatywność i zdolność
metaforycznego myślenia, dopracowany warsztat graficzny, poprawna kompozycja, trafny
przekaz wizualny oraz pokazanie indywidualnego styl w przygotowanych pracach.
Praktyki zawodowe
Literatura
E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997
Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979
Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995
Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986
Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974
Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004
Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“
J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987
Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005
Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola,
Universitas 2006
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
|
W cyklu 2023/24Z:
|
W cyklu 2024/25Z:
|
W cyklu 2025/26Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: