Malarstwo 1401-Mal-AW-2Z-SJ
Przedmiot Malarstwo stanowi wprowadzenie w zagadnienia budowania obrazu na płaszczyźnie oraz opanowania podstaw warsztatu malarskiego. Celem zajęć jest rozwijanie świadomości twórczej, wrażliwości na kolor, formę i przestrzeń oraz kształtowanie indywidualnej postawy artystycznej. Studenci realizują ćwiczenia malarskie, których tematyka służy pogłębieniu zrozumienia barwy jako środka wyrazu i narzędzia budowania nastroju oraz napięć kompozycyjnych.
Proces dydaktyczny koncentruje się na analizie martwej natury – zarówno pod względem barwnym, jak i przestrzennym – co pozwala rozwijać umiejętności manualne, wzrokowe i interpretacyjne. Ćwiczenia sprzyjają także refleksji nad dialogiem formy i treści oraz świadomym stosowaniem środków malarskich.
Realizowane zagadnienia tematyczne obejmują:
-Martwą naturę opartą na kompozycji monochromatycznej (ciepłej i zimnej),
-Kompozycję malarską harmonijną oraz martwą naturę z dominantą,
-Analizę rodzajów kontrastów barwnych poprzez realizację kompozycji malarskiej.
W ramach pracy nad tymi tematami poruszane są również zagadnienia:
-budowania warsztatu malarskiego ze szczególnym uwzględnieniem -technologii i technik malarstwa sztalugowego,
-twórczej interpretacji formy dzieła plastycznego,
-dokonywania świadomych wyborów środków wyrazu i hierarchizacji elementów kompozycyjnych w kreacji obrazu malarskiego.
Zajęcia rozwijają także zdolność przestrzennego myślenia oraz rozumienie kontekstów kulturowych i psychologicznych obrazu. Uczą wchodzenia w dialog z odbiorcą poprzez malarski gest, strukturę i symbolikę koloru, kształtując tym samym kompetencje artysty/projektanta świadomego swojej roli i odpowiedzialności w procesie komunikacji wizualnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia
zaliczenie każdego semestru( roku)polega na przeglądzie prac oraz analizie i krytycznym omówieniu zadania / ćwiczenia oraz ocenie semestralnej
Aby osiągnąć zakładane efekty kształcenia konieczna jest obecność na zajęciach w wymiarze min 70%,
Na ocenę składają się:
-zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań 50%
-ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, 20%
-biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, opanowanie warsztatu. 30%
bardzo dobry >90%
dobry + 80-90%
dobry 60-80%
dostateczny 40-60%
niedostateczny <40%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
J. Itten. Sztuka barwy, Kraków 2020
E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997
Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979
Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995
Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986
Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974
Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004
Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“
J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987
Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005
Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola,
Universitas 2006
W cyklu 2022/23Z:
J. Itten. Sztuka barwy, Kraków 2020 |
W cyklu 2023/24Z:
J. Itten. Sztuka barwy, Kraków 2020 |
W cyklu 2024/25Z:
J. Itten. Sztuka barwy, Kraków 2020 |
W cyklu 2025/26Z:
J. Itten. Sztuka barwy, Kraków 2020 |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
dopuszcza się prowadzenie zajęć w formie zdalnej, oraz przesuwanie zaganień tematycznych między semestrami |
W cyklu 2023/24Z:
dopuszcza się prowadzenie zajęć w formie zdalnej, oraz przesuwanie zaganień tematycznych między semestrami |
W cyklu 2024/25Z:
dopuszcza się prowadzenie zajęć w formie zdalnej, oraz przesuwanie zaganień tematycznych między semestrami |
W cyklu 2025/26Z:
dopuszcza się prowadzenie zajęć w formie zdalnej, oraz przesuwanie zaganień tematycznych między semestrami |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: