Malarstwo 1401-Mal-AW-1L-SJ
Malarstwo jest przedmiotem kierunkowym, obowiązkowym na wszystkich kierunkach artystycznych. Buduje
podstawy
myślenia plastycznego, ma charakter interdyscyplinarny i pozostaje w ścisłej korelacji z innymi przedmiotami
plastycznymi.
Wiedza i umiejętności zdobyte w ramach tego przedmiotu są fundamentem rozwoju świadomości artystycznej
studenta.
Cele przedmiotu:
- Nauka wnikliwej obserwacji natury oraz kształtowanie zdolności analitycznego i syntetycznego jej ujmowania.
- Wzbogacanie obserwacji natury poprzez emocjonalne studium malarskie.
- Kształtowanie umiejętności analizowania własnego procesu twórczego.
- Poszukiwanie własnej formy malarskiej w oparciu o studium natury.
- Poszerzanie wiedzy technologicznej z zakresu malarstwa.
Finalnym efektem procesu edukacji na przedmiocie malarstwo powinna być pełna świadomość zamierzeń
twórczych studenta, która skutkować ma dojrzałą , indywidualną formą artystycznej wypowiedzi.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagane jest: udział w zajęciach, systematyczna praca na pracowni, przygotowanie wstępnych
projektów w postaci szkiców oraz innych materiałów dokumentacji, wykonanie wszystkich
zleconych zadań w ramach zajęć z przedmiotu, dobór odpowiednich środków artystycznych,
metod ekspresji, różnorodności środków wyrazu do konkretnego zadania, kreatywność i zdolność
metaforycznego myślenia, dopracowany warsztat graficzny, poprawna kompozycja, trafny
przekaz wizualny oraz pokazanie indywidualnego styl w przygotowanych pracach.
Literatura
E. Gombrich, O sztuce, Warszawa 1997
Maria Rzepińska „Historia koloru“ Wydawnictwo Literackie 1979
Jose M.Parramon, Kolor w malarstwie, Wyd.Szkolne i Pedagogiczne 1995
Wasyl Kandyński „Punkt, linia a płaszczyzna“ PIW 1986
Władysław Strzeminski „Teoria widzenia“ Wydawnictwo Literackie Kraków 1974
Ivan Zubal „Encyklopedia obrazu –jak zrozumieć obraz”- Solis -Warszawa 2004
Wasyl Kandyński „O duchowości w sztuce“
J.Kozielecki „ Koncepcja transgresyjna człowieka”, Warszawa 1987
Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, Universitas 2005
Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne od Courbeta do Warhola,
Universitas 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: