Projektowanie wnętrz w architekturze historycznej 1401-MWM-1Z-AW-S2
Zajęcia mają na celu praktyczne przygotowanie studentów do świadomego projektowania wnętrz w architekturze historycznej oraz współczesnego wyposażenia z poszanowaniem wartości zabytku i uwzględnieniem jego cech charakterystycznych oraz pogłębienie umiejętności samodzielnej identyfikacji i analizy wartości zabytku i wykorzystania tej wiedzy w praktyce projektowej.
Własne projekty poprzedza zadanie pogłębiające umiejętność krytycznej oceny adaptacji/przebudowy zabytkowych wnętrz polegające na przygotowaniu przez studentów prezentacji na temat wybranej realizacji adaptacji zabytku i poddania jej ocenie.
Student opracowuje następnie projekty współczesnego elementu wyposażenia historycznego wnętrza lub projektu koncepcji i ekspozycji wystawy muzealnej w zabytkowym wnętrzu oraz projekt adaptacji zabytkowego wnętrza do wybranych współczesnych funkcji. Etapy projektowe konsultowane są z prowadzącym, a po ich wykonaniu prezentowane na forum grupy i poddawane ocenie krytycznej.
Podczas projektowania, student zapoznaje się z elementami procesu projektowego, dotyczącego adaptacji zabytku architektury, ćwicząc umiejętność organizacji własnego warsztatu pracy, związanej m.in. z wyborem tematu, gromadzeniem materiałów potrzebnych do identyfikacji wartości zabytku, wreszcie opracowaniem projektu wykorzystującego wiedzę teoretyczną z zakresu przede wszystkim teorii ochrony zabytków, historii sztuki i architektury wnętrz oraz znajomości prawa budowlanego i innych przepisów.
Zadania projektowe mają też na celu uwrażliwienie studenta na błędne realizacje, odpowiedzialność projektanta w tym zakresie i pogłębienie świadomości o konieczności indywidualnego podejścia do zadań projektowych w obrębie zabytku.
Wprowadzenie do problematyki zajęć – informacja o zasadach zaliczenia
Praca w grupach – case study – próba analizy i oceny krytycznej wybranych realizacji z zakresu adaptacji wnętrz
Konsultacje i przygotowanie tematów 1 i 2 zadania ćwiczeniowego (analiza z oceną krytyczną adaptacji wnętrza/projektu konserwatorskiego zabytku)
Prezentacje studentów zadania ćwiczeniowego
Konsultacje i przygotowanie projektu 2 zadania ćwiczeniowego (rozwiązywanie problemów projektowych)
Prezentacja projektów 2 zadania ćwiczeniowego
Wprowadzenie do problematyki projektu adaptacji wnętrza
Wycieczka dydaktyczna (zwiedzanie wnętrz zabytkowych poddanych procesowi adaptacji np. na cele muzealne, hotelowe, gastronomiczne)
Konsultacje i przygotowywanie zadania projektowego pod nadzorem prowadzącego (rozwiązywanie problemów projektowych)
Prezentacja projektu/projektów
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie zadań projektowych. Ocenie podlega złożone prowadzącemu w określonym terminie opracowanie w formie plansz zawierające zakres przewidziany dla danego tematu. (W1 W2 W3 U1 U2 U3 U4 U5 U6 K1 K2 K3 K4)
Na ocenę składa się:
poziom rozumienia zagadnień warsztatowych, ocena koncepcji i umiejętności rozwiązywania problemów w stawianych zadaniach, biegłość techniczna i manualna oraz opanowanie warsztatu
poziom samodzielności w rozwiązywaniu stawianych zadań
umiejętność formułowania założeń projektowych oraz konsekwencja ich realizacji,
kreatywność zastosowanych rozwiązań
celowość doboru środków projektowych
zaangażowanie i aktywność
prezentacja końcowa.
Dodatkową formą weryfikacji efektów uczenia się są końcoworoczne
przeglądy wszystkich prac artystycznych/projektowych
Literatura
Literatura podstawowa:
Literatura podstawowa
Akty prawne i instrukcje:
„Dokumenty duszpastersko-liturgiczne Episkopatu Polski 1966-1993, red. Czesław KRAKOWIAK, Leszek ADAMOWICZ, Lublin 1994, s. 301-341:
„Instrukcja Episkopatu Polski o ochronie zabytków i rozwoju sztuki kościelnej z dn. 16.04.1966 r.”, s. 301
„Konserwacja i zabezpieczenie sztuki kościelnej z dn. 17.04.1970 r.”, s. 307
„Normy postępowania w sprawach sztuki kościelnej wydane przez Konferencję Episkopatu Polski z dn. 25.01.1973 r.”, s. 311
„Wskazania konserwatorskie, Komisji do spraw sztuki kościelnej (br daty)”, s. 331
„Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane”, DzU 1994, nr 89, poz. 414 (z późn. zm.),
„Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r.” ze zm. (Dz.U. Nr 75, poz. 690).
„Karta Wenecka 1964”, [w:] „Vademecum konserwatora zabytków”, „Biuletyn PKN ICOMOS, R. 1996, s. 19.
Czasopisma:
„Architektura-Murator”
„Architektura i Biznes”
„Archiwolta”
„Arche”
Katalogi sprzętu wystawienniczego
Publikacje:
Ernst NEUFERT, „Podręcznik projektowania architektoniczno- budowlanego”, Warszawa 2003
„Adaptacja obiektów zabytkowych do współczesnych funkcji użytkowych”, red. Bogusław SZMYGIN, Warszawa-Lublin 2009.
Walter FRODL, „Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków i ich oddziaływanie na praktykę konserwatorską”, ODZ Warszawa 1966.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: