Malarstwo w architekturze (specjalnosc uzupełniająca) 1401-MAL-uz-2-3L-DM
Przedmiot Malarstwo w Architekturze – WITRAŻ - jest realizowany przez wykonywanie ćwiczeń przygotowujących studenta do u wykonywania zawodu artysty plastyka z umiejętnością artystycznego projektowania witraży i innych artystycznych technik szklarskich oraz techniczną umiejętnością realizacji tych projektów w stopniu podstawowego zaawansowania technicznego.
Poprzez ćwiczenia i realizację zadań zrozumienie specyfiki i estetyki szkła oraz nabycie umiejętność wykorzystania, jakości materiałowych w autorskich projektach użytkowych i artystycznych.
Zapoznanie z pełną gamą technik szklarskich i witrażowniczych, oraz ich praktycznym opanowaniu w stopniu pozwalającym na samodzielne realizacje witraży zarówno bezpośrednio w obiektach architektonicznych jak i jako autonomiczne obiekty.
Zajęcia prowadzone są z uwzględnieniem indywidualnej drogi kształcenia i indywidualnych predyspozycji studenta.
Zajęcia na latach początkowych mają charakter poznawczy. Uczą sposobów obróbki szkła, zastosowań technicznych i technologicznych dla osiągnięcia zamierzonego wyrazu artystycznego. Pomagają opanować warsztat manualno –techniczno - konstrukcyjny oraz poznać technologie obróbki szkła w tym obróbki termicznej.
Kolejny etap kształcenia stwarza możliwość w oparciu o własne projekty, zastosowania zdobytych umiejętności i doświadczeń w realizacjach w postaci autonomicznych obiektów oraz jako elementów związanych z architekturą
Podsumowaniem kształcenia w pracowni Witrażu jest realizacja dyplomu artystycznego o wieloelementowej formie mającej charakter autonomiczny bądź, jako element spójny z architekturą.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia.
•Oceny w trakcie semestru i ocena semestralna
• Elementy oceny – frekwencja, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia i wykonywania zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, formułowanie i prezentacja założeń artystycznych, wykorzystanie materiałów, technologii i warsztat
• Indywidualizacja kształcenia
• zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń oraz ocenie semestralnej
• na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, obecność, zaangażowanie i aktywność na zajęciach
•
Praktyki zawodowe
Nieobowiązkowe:
Warsztaty szklarskie w Hutach Szkła (Olsztynek, Starogard Gdański, Jasło).
Indywidualne praktyki w wybranych pracowniach witrażu.
Staże naukowe.
Literatura
Władysław Ślesiński – Techniki malarskie. Spoiwa mineralne. Arkady, W-wa 1983
Władysław Ślesiński – Konserwacje zabytków sztuki, Rzemiosło Artystyczne T.3. Arkady, W-wa 1995
Teofil Prezbiter – Diversarum atrium schedula średniowieczny zbiór o sztukach rozmaitych, Wydawnictwo Benedyktynów, Tyniec - Kraków 1998
Ada Polak – Szkło i jego historia. PWN W-wa 1981
Red. Buczkowski Kazimierz, Polskie szkło do połowy XIX, Ossolineum, Wrocław 1987
Tadeusz Adamowicz - Witraże Fryburskie Józefa Mehoffera Ossolineum, Wrocław 1982
Pere Valldeperez Witraż, Projektowanie i Realizacje, Arkady 2001
Ks. Henryk - Brzuski Witraże średniowieczne w kościele N.P.Marji w Krakowie, Kraków MCMXXVI
Magda Ławicka – Zapomniana Pracownia. Wrocławski Instytut witrażowy Adolpha Sailera (1846-1945), Muzeum Architektury, Wrocław 2002
Jan Samek – Polskie Rzemiosło Artystyczne – Średniowiecze, PWN, Warszawa 2000
Ewa Letkiewicz – Polskie witraże nowożytne malowane emaliami – Wyd. UMCS, Lublin 1995
Carla Cerutti, Attilia Dorigano – Szkło XV-XX wieku, Amber, Czeski Cieszyn 1992
Linette Wrigley – Modern Gebrandschilderd Glass, Atrium
Maria Jolanta Żychowska, Współczesne witraże polskie, Politechnika Krakowska, Wydział Architektury, Kraków 1999
Andrew Moor, Architectural Glass Art, Londyn 1997
Giovanna Bubblico, Joan e Giacomo Crous, Techiche e arte del vetro, Demetra 1999
Czasopisma:
New Glass. Neues Glas. Ritterbach Verlag GmbH. Niemcy (kwartalnik)
Świat Szkła, Warszawa (miesięcznik)
W cyklu 2022/23L:
Władysław Ślesiński – Techniki malarskie. Spoiwa mineralne. Arkady, W-wa 1983 |
W cyklu 2023/24L:
Władysław Ślesiński – Techniki malarskie. Spoiwa mineralne. Arkady, W-wa 1983 |
W cyklu 2024/25L:
Władysław Ślesiński – Techniki malarskie. Spoiwa mineralne. Arkady, W-wa 1983 |
W cyklu 2025/26L:
Władysław Ślesiński – Techniki malarskie. Spoiwa mineralne. Arkady, W-wa 1983 |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
W związku z pandemią może zaistnieć sytuacja, że zajęcia odbywać się będą w trybie online lub w trybie hybrydowym. A tym samym będą musiały ulec modyfikacji metody nauczania |
W cyklu 2023/24L:
W związku z pandemią może zaistnieć sytuacja, że zajęcia odbywać się będą w trybie online lub w trybie hybrydowym. A tym samym będą musiały ulec modyfikacji metody nauczania |
W cyklu 2024/25L:
W związku z pandemią może zaistnieć sytuacja, że zajęcia odbywać się będą w trybie online lub w trybie hybrydowym. A tym samym będą musiały ulec modyfikacji metody nauczania |
W cyklu 2025/26L:
W związku z pandemią może zaistnieć sytuacja, że zajęcia odbywać się będą w trybie online lub w trybie hybrydowym. A tym samym będą musiały ulec modyfikacji metody nauczania |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: