Malarstwo 1401-MAL-L-MA-sj
Przedmiot Malarstwo realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia poświęcone są realizacji zadań o wzrastającym stopniu złożoności
i trudności. Zakres zadań realizowanych przez studentów obejmuje zarówno podstawy teorii malarstwa, jak i zagadnienia warsztatowe, umożliwiające poprzez kształtowanie postaw kreatywnych, rozwijanie osobowości twórczych.
Realizowane bloki tematyczne:
* Studium natury: obserwacje i interpretacje (wzajemnych) relacji
przedmiotów i zjawisk kolorystycznych (gama barwna, akcent
kolorystyczny ,temperatura barw, świetlistość i nasycenie koloru,
ekspresyjne właściwości koloru)
* Zagadnienia budowy obrazu – malarstwo wielowarstwowe z
z wykorzystaniem sposobów kompozycyjnego konstruowania
płaszczyzny obrazu
* Interpretacyjna analiza kształtu – formowanie a deformacja
* Symbolika barw: imitacyjne i ekspresyjne właściwości koloru
* Ekspresyjne właściwości kompozycji - ukierunkowane akcje
kreatywne (porównywanie schematów kompozycyjnych)
* Zagadnienia przestrzeni w malarstwie: sposoby iluzji przestrzeni
na płaszczyźnie obrazu, przestrzeń fizyczna a przestrzeń
zmysłowa
* Obserwacja i interpretacja przestrzeni otwartej – zajęcia
plenerowe: organizowanie planów w kompozycji obrazu,
z wykorzystaniem perspektywy malarskiej
* Symbole wizualne i metafora
* Wypracowanie indywidualnych cech języka malarskiego
* Tradycyjne i współczesne sposoby kreowania obrazu
* Tradycyjne i współczesne zjawiska w sztuce
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
przegląd prac oraz ich analiza, krytyczne omówienie realizacji zadania (ćwiczenia) i ocenienie na stopień
•na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie
i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania
z materiałów i technologii, opanowanie warsztatu
Praktyki zawodowe
Plener malarski: zajęcia plenerowe (studium pejzażu) obowiązkowe po zakończeniu II roku studiów. Dodatkowo plenery nie obligatoryjne poświęcone określonej tematyce formalnej, np. budowanie przestrzeni w obrazie.
(Ponadto: wystawy poplenerowe i wystawy końcowo - roczne prezentujące osiągnięcia studentów). Praktyki zawodowe w wymiarze 160 h odbyte między V a IX semestrem.
Literatura
Literatura wymagana (obowiązkowa)
Max Doerner Materiały malarskie i ich zastosowanie. Arkady W-wa 1975
Władysław Ślesiński Techniki malarskie. Spoiwa organiczne. Spoiwa mineral.(tom I i II ) Arkady W-wa 1984
Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego.
Wyd. Lit. Kraków 1983
Jacek A. Zieliński O widzeniu artystycznym Wyd. CRZZ W-wa 1966
John Gage Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji Universitas Kraków 2008
E.H. Gombrich Sztuka i złudzenie Arkady W-wa 1981
Herbert Read O pochodzeniu form w sztuce PIW W-wa 1973
Charles Sterling Martwa natura PWN W-wa 1998
Literatura zalecana (uzupełniająca)
Herbert Read Sens sztuki PIW W-wa 1965
Władysław Strzemiński Teoria widzenia Wyd. lit. Kraków 1969
Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, red. G. Grabowska, H. Morawska PWN W-wa 1969
Władysław Tatarkiewicz Wybór pism estetycznych Universitas Kraków 2004
Wasyl Kandynski, O duchowości w sztuce PGS Łódź 1995
Wasyl Kandynski, Punkt i linia a płaszczyzna PIW W-a 1986
Fernand Leger, Funkcja malarstwa PIW W-wa 1970
Jerzy Wolff, Wybrańcy sztuki PIW W-wa 1982
Adam Kotula, Piotr Krakowski, Sztuka abstrakcyjna Wyd Art. i film. 1977
Józef Czapski, Czytają Wyd. Znak Kraków 1990
Józef Czapski, Patrząc Wyd. Znak Kraków 1983
P. Francastel, Twórczość malarska a społeczeństwo PIW W-wa 1973
Joanna Guze, Malarze mówią Wydd. Lit. Kraków 1963
Maria Poprzęcka, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa Wyd. slowo/obraz terytoria Gdańsk 2008
Mieczysław Porębski, Sztuka a informacja Wyd. lit. Kraków 1986
Marcin Czerwiński Samotność sztuki PIW W-wa 1978
Herbert Read, Sens sztuki Piw W-wa 1965
Zbigniew Taranienko, Rozmowy o malarstwie PIW W-wa 1987
Wiesława Wierzchowska, Autoportrety Agencja wyd. Intester W-wa 1991
Bożena Kowalska Polska awangarda malarska 1945-70 PWN W-wa 1975
Bożena Kowalska Sztuka w poszukiwaniu mediów Wyd Wiedz powszechna W-wa 1985
Keneth Clark Ak,t studium idealnej formy PWN W-wa1998
Władysław Tatarkiewicz Wybór pism estetycznych Universitas Kraków 2004
Stanisław R. Stopczyk Malarstwo polskie od realizmu do abstrakcjonizmu KAW W-wa 1988
Jan Białostocki Symbole i obrazy PWN W-wa 1982
Juan Eduardo Słownik symboli Wyd. znak Kraków 2006
Jean Baudrillard Spisek sztuki Wyd Sic! W-wa 2006
Jacek Sempoliński Władztwo i służba Wyd. Drukarnia L-Print Lublin 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: