Malarstwo w Architekturze (specjalność) 1401-MAC-Z-sj
Przedmiot Malarstwo w Architekturze jest głównym przedmiotem na specjalizacji Malarstwo w Architekturze i obejmuje specjalizację WITRAŻ realizowaną w dwóch pracowniach dyplomujących oraz specjalizację MALARSTWO ŚCIENNE
W ramach specjalizacji WITRAŻ
Pracownia I ukierunkowana jest w stronę witrażu klasycznego z założeniem poznania dogłębnie najważniejszych technik witrażowniczych w tym umiejętnością stosowania technik współczesnych i umiejętnością eksperymentowania i świadomego wykorzystania przypadku.
Duży nacisk kładziony jest również na umiejętność projektowania z w kontekście architektury.
Pracownia II bardziej koncentruje naukę w stronę nowych technik oraz obiektów szkła artystycznego i termo-formowanego.
Pracownia i specjalizacja w dziedzinie Malarstwa Ściennego uczy posługiwania się w sposób współczesny nowymi technikami w kreacji artystycznej i użytkowej w nowoczesnej architekturze i przestrzeni miejskiej.
Zatem głównym celem treści programowych głównego przedmiotu specjalizacji Malarstwo w Architekturze jest zdobycie przez studenta wiedzy i wartości humanistycznych na poziomie wyższym oraz przygotowanie do wykonywania zawodu witrażysty, kreatora obiektów szklanych i nowoczesnego malarstwa ściennego.
Przedmiot Malarstwo w Architekturze – WITRAŻ - jest realizowany przez wykonywanie ćwiczeń przygotowujących studenta do u wykonywania zawodu artysty plastyka z umiejętnością artystycznego projektowania witraży i innych artystycznych technik szklarskich oraz techniczną umiejętnością realizacji tych projektów w stopniu podstawowego zaawansowania technicznego.
Przedmiot Malarstwo w Architekturze- MALARSTWO ŚCiENnE- jest realizowany przez wykonywanie ćwiczeń, zarówno w pracowni jak i u Inwestorów, przygotowująych studenta dozawodu artysty malarza z umiejętnościami artystycznego projektowania murali, małych i wilkoformatowych oraz ich realizacji w przestrzeniach prywatnych i publicznych.
Poprzez ćwiczenia i realizację zadań zrozumienie specyfiki i estetyki szkła czy elementów ściennych architektonicznych oraz nabycie umiejętność wykorzystania, jakości materiałowych w autorskich projektach użytkowych i artystycznych.
Zapoznanie z pełną gamą technik szklarskich i witrażowniczych, czy ściennych oraz ich praktycznym opanowaniu w stopniu pozwalającym na samodzielne realizacje witraży zarówno bezpośrednio w obiektach architektonicznych jak i jako autonomiczne obiekty.
Zajęcia prowadzone są z uwzględnieniem indywidualnej drogi kształcenia i indywidualnych predyspozycji studenta.
Zajęcia na latach początkowych mają charakter poznawczy i eksperymentalny. Studenci zdobywają wiedzę z zakresu technicznego i technologicznego, poznają różnorodne metody pracy twórczej.
W pracowni Witrażu uczą się sposobów obróbki szkła, zastosowań technicznych i technologicznych dla osiągnięcia zamierzonego wyrazu artystycznego. Pomagają opanować warsztat manualno –techniczno - konstrukcyjny oraz poznać technologie obróbki szkła w tym obróbki termicznej.
W pracowni Malarstwa Ściennego studenci poznają różnorodne sposoby nowoczesnego artykułowania malarstwa na powierzchniach ściennych, sufitowych i podłogowych. Uczą się posługiwania szablonem wielkoformatowym, przepruchą, pracą z rzutnikiem. Łączą techniki akrylowe, spray, marker, collage.
Kolejny etap kształcenia stwarza możliwość w oparciu o własne projekty, zastosowania zdobytych umiejętności i doświadczeń w realizacjach w postaci autonomicznych obiektów oraz jako elementów związanych z architekturą
Podsumowaniem kształcenia w pracowni Witrażu i pracowni Malarstwa Ściennego jest realizacja dyplomu artystycznego o wieloelementowej formie mającej charakter autonomiczny bądź, jako element spójny z architekturą.
Realizowane przykładowe bloki tematyczne w pracowni Witrażu:
1. Techniki szklarskie
a) – posługiwanie się piszczelą
b) – wydmuchiwanie z formy
c) – wydmuchiwanie „na cicho”
d) – wylewanie i fomowanie szkła- „na gorąco”
2. Techniki witrażownicze
a) – monochromatyczna
b) - linearna „en grisai”
c) – lazurowania, złocenia, srebrzenia
d) – wielobarwna
e) - trawienia i grawerowania
f) - technika „dalle de werre”
3. Techniki termoformowane (fusing)
a) – gięcie
b) – zgrzewanie płaszczyznowe
c) – zgrzewanie reliefowe
d) – technika „pate de verre”
e) - szkło architektoniczne
4. Techniki opracowywania szkła na zimno
a) – szlifowanie
b) – polerowanie
c) – matowienie chemiczne
d) – piaskowanie
e) - szkło mrożone
Opis zagadnień w pracowni Malarstwo Ścienne
W programie studiów czterech lat specjalności „Malarstwo w architekturze” (malarstwo ścienne) zaplanowano 1080 godzin począwszy od wyboru specjalności po I roku studiów. Wszystkie zajęcia, ćwiczenia powinny być omówione wstępnie w oparciu o prezentację odpowiednich przykładów z historii malarstwa ściennego historycznego i współczesnego w kontekście postawionych zadań problemowych. W omówieniach zagadnień należy wykorzystywać znane światowe realizacje artystów zajmujących się malarstwem wielkoformatowym, muralnym w przestrzeni architektonicznej jak również sięgać do najlepszych przedstawicieli malarstwa ulicznego (street artowskiego) , Bascet, Bunksy, Harring, Blue, M-City, Julie Mehretu itd. Ważnym elementem edukacji wprowadzającym w zagadnienia problemowe jest przybliżenie działalności artystycznej grup twórczych malarstwa ściennego działających w skali światowej. Do najważniejszych należy grupa „City Creation” która obecnie skupia grupę niemal 100 artystów realizujących największe powierzchniowo murale na świecie między innym w osiedlu mieszkaniowym w Berlinie, czy na elewacjach super-marketów typu „Carfour” i innych obiektów wielkogabarytowych. Należy również pamiętać o analizie i przykładowych pokazach realizacji malarstwa ściennego studentów z lat ubiegłych umiejscowionych w realiach i architekturze Torunia. Omówienia i pokazy w miarę możliwości przedstawiać przy pomocy technik audiowizualnych lub obiektów realnych rzeczywistych. Ćwiczenia wprawki większe realizacje zagadnień malarstwa ściennego mszą zawsze być poprzedzone fazą projektową uwzględniającą wielowariantowość rozwiązań w dążeniu do optymalizacji wartości dzieła. Pragmatyka projektowa powinna w pierwszym rzędzie promować przede wszystkim projektowanie ręczne, szkicowe, wyobrażeniowe, natomiast projektowanie elektroniczne traktować jako dopełniające i rozwijające w szybkim tempie wielowariantowość tematu. Na etapie zaawansowanych projektów malarskich umiejscowionych w rzeczywistości realnej architektury niezbędne jest projektowanie za pomocą wizualizacji elektronicznej 2D i 3D a w szczególnych okolicznościach przygotowanie koncepcji malarskiej poprzez makietowanie. W określonych okolicznościach szczególnie realizacji dyplomowych będą wymagane fragmentaryczne wstępne realizacje kartonowe w skali 1 do 1 w celu uniknięcia czy skorygowania możliwych błędów realizacyjnych w pracach finalnych końcowych. Ważnym elementem edukacji na wszystkich poziomach nauki malarstwa ściennego jest omawianie zagadnień malarskich pod kątem możliwości technicznych i technologicznych uwzględniających warunki środowiskowe w zakresie materiałowym i klimatycznym. Należy również pamiętać o nauce podstawowych zagadnień z bezpieczeństwa pracy gdzie w tej specjalności normą jest praca na wysokości często w miejscach publicznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia.
- Oceny w trakcie semestru i ocena semestralna.
- Elementy oceny – frekwencja, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia i wykonywania zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, formułowanie i prezentacja założeń artystycznych, wykorzystanie materiałów, technologii i warsztat
- Indywidualizacja kształcenia
Zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń oraz ocenie semestralnej
- Na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z materiałów i technologii, obecność, zaangażowanie i aktywność na zajęciach
Praktyki zawodowe
Obowiązkowe
Praktyki w Pracowniach architektonicznych, Instytucjach Kultury, Szkołach
Warsztaty szklarskie w Hutach Szkła (Olsztynek, Starogard Gdański, Jasło).
Indywidualne praktyki w wybranych pracowniach witrażu.
Staże naukowe.
Literatura
Władysław Ślesiński – Techniki malarskie. Spoiwa mineralne. Arkady, W-wa 1983
Władysław Ślesiński – Konserwacje zabytków sztuki, Rzemiosło Artystyczne T.3. Arkady, W-wa 1995
Teofil Prezbiter – Diversarum atrium schedula średniowieczny zbiór o sztukach rozmaitych, Wydawnictwo Benedyktynów, Tyniec - Kraków 1998
Ada Polak – Szkło i jego historia. PWN W-wa 1981
Red. Buczkowski Kazimierz, Polskie szkło do połowy XIX, Ossolineum, Wrocław 1987
Tadeusz Adamowicz - Witraże Fryburskie Józefa Mehoffera Ossolineum, Wrocław 1982
Pere Valldeperez Witraż, Projektowanie i Realizacje, Arkady 2001
Ks. Henryk - Brzuski Witraże średniowieczne w kościele N.P.Marji w Krakowie, Kraków MCMXXVI
Magda Ławicka – Zapomniana Pracownia. Wrocławski Instytut witrażowy Adolpha Sailera (1846-1945), Muzeum Architektury, Wrocław 2002
Jan Samek – Polskie Rzemiosło Artystyczne – Średniowiecze, PWN, Warszawa 2000
Ewa Letkiewicz – Polskie witraże nowożytne malowane emaliami – Wyd. UMCS, Lublin 1995
Carla Cerutti, Attilia Dorigano – Szkło XV-XX wieku, Amber, Czeski Cieszyn 1992
Linette Wrigley – Modern Gebrandschilderd Glass, Atrium
Maria Jolanta Żychowska, Współczesne witraże polskie, Politechnika Krakowska, Wydział Architektury, Kraków 1999
Andrew Moor, Architectural Glass Art, Londyn 1997
Giovanna Bubblico, Joan e Giacomo Crous, Techiche e arte del vetro, Demetra 1999
Czasopisma:
New Glass. Neues Glas. Ritterbach Verlag GmbH. Niemcy (kwartalnik)
Świat Szkła, Warszawa (miesięcznik)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: