Laboratorium form użytkowch
1401-LFP-AW-1Z-S2
Na zajęciach poruszane będą następujące tematy:
1. Wprowadzenie do projektowania form użytkowych:
Rola i znaczenie form użytkowych.
Zrozumienie potrzeb użytkowników i kontekstu projektowego.
2. Analiza funkcjonalności i ergonomii:
Badanie funkcji, wymagań i ograniczeń dotyczących projektowanych form.
Analiza ergonomii, wygody użytkowania i dostosowania do różnych użytkowników.
3. Materiały i techniki w projektowaniu form:
Zrozumienie różnych materiałów i technik produkcji stosowanych w projektowaniu form użytkowych.
Badanie właściwości materiałów pod kątem ich zastosowania w projektowanych formach.
4. Eksploracja form i proces projektowy:
Tworzenie różnorodnych konceptów i kształtów form użytkowych.
Zastosowanie narzędzi i technik, takich jak szkice, modele 3D, do wizualizacji i prezentacji projektów.
5. Zrównoważone projektowanie form:
Zrozumienie zasad zrównoważonego projektowania w kontekście form użytkowych.
Poszukiwanie ekologicznych materiałów, procesów produkcji i trwałych rozwiązań w projektowaniu form użytkowych.
6. Prototypowanie i testowanie:
Tworzenie fizycznych prototypów projektowanych form w celu oceny ich funkcjonalności i estetyki.
Przeprowadzanie testów, uwzględniając opinie i reakcje użytkowników.
Student podczas zajęć praktycznych realizowanych w pracowni nabędzie praktyczną wiedzę i rozwijanie umiejętności projektowe w obszarze projektowania form użytkowych.
W cyklu 2022/23Z:
Na zajęciach poruszane będą następujące tematy: 1. Wprowadzenie do projektowania form użytkowych: Rola i znaczenie form użytkowych. Zrozumienie potrzeb użytkowników i kontekstu projektowego. 2. Analiza funkcjonalności i ergonomii: Badanie funkcji, wymagań i ograniczeń dotyczących projektowanych form. Analiza ergonomii, wygody użytkowania i dostosowania do różnych użytkowników. 3. Materiały i techniki w projektowaniu form: Zrozumienie różnych materiałów i technik produkcji stosowanych w projektowaniu form użytkowych. Badanie właściwości materiałów pod kątem ich zastosowania w projektowanych formach. 4. Eksploracja form i proces projektowy: Tworzenie różnorodnych konceptów i kształtów form użytkowych. Zastosowanie narzędzi i technik, takich jak szkice, modele 3D, do wizualizacji i prezentacji projektów. 5. Zrównoważone projektowanie form: Zrozumienie zasad zrównoważonego projektowania w kontekście form użytkowych. Poszukiwanie ekologicznych materiałów, procesów produkcji i trwałych rozwiązań w projektowaniu form użytkowych. 6. Prototypowanie i testowanie: Tworzenie fizycznych prototypów projektowanych form w celu oceny ich funkcjonalności i estetyki. Przeprowadzanie testów, uwzględniając opinie i reakcje użytkowników. Student podczas zajęć praktycznych realizowanych w pracowni nabędzie praktyczną wiedzę i rozwijanie umiejętności projektowe w obszarze projektowania form użytkowych.
|
W cyklu 2023/24Z:
Na zajęciach poruszane będą następujące tematy: 1. Wprowadzenie do projektowania form użytkowych: Rola i znaczenie form użytkowych. Zrozumienie potrzeb użytkowników i kontekstu projektowego. 2. Analiza funkcjonalności i ergonomii: Badanie funkcji, wymagań i ograniczeń dotyczących projektowanych form. Analiza ergonomii, wygody użytkowania i dostosowania do różnych użytkowników. 3. Materiały i techniki w projektowaniu form: Zrozumienie różnych materiałów i technik produkcji stosowanych w projektowaniu form użytkowych. Badanie właściwości materiałów pod kątem ich zastosowania w projektowanych formach. 4. Eksploracja form i proces projektowy: Tworzenie różnorodnych konceptów i kształtów form użytkowych. Zastosowanie narzędzi i technik, takich jak szkice, modele 3D, do wizualizacji i prezentacji projektów. 5. Zrównoważone projektowanie form: Zrozumienie zasad zrównoważonego projektowania w kontekście form użytkowych. Poszukiwanie ekologicznych materiałów, procesów produkcji i trwałych rozwiązań w projektowaniu form użytkowych. 6. Prototypowanie i testowanie: Tworzenie fizycznych prototypów projektowanych form w celu oceny ich funkcjonalności i estetyki. Przeprowadzanie testów, uwzględniając opinie i reakcje użytkowników. Student podczas zajęć praktycznych realizowanych w pracowni nabędzie praktyczną wiedzę i rozwijanie umiejętności projektowe w obszarze projektowania form użytkowych.
|
W cyklu 2024/25Z:
Na zajęciach poruszane będą następujące tematy: 1. Wprowadzenie do projektowania form użytkowych: Rola i znaczenie form użytkowych. Zrozumienie potrzeb użytkowników i kontekstu projektowego. 2. Analiza funkcjonalności i ergonomii: Badanie funkcji, wymagań i ograniczeń dotyczących projektowanych form. Analiza ergonomii, wygody użytkowania i dostosowania do różnych użytkowników. 3. Materiały i techniki w projektowaniu form: Zrozumienie różnych materiałów i technik produkcji stosowanych w projektowaniu form użytkowych. Badanie właściwości materiałów pod kątem ich zastosowania w projektowanych formach. 4. Eksploracja form i proces projektowy: Tworzenie różnorodnych konceptów i kształtów form użytkowych. Zastosowanie narzędzi i technik, takich jak szkice, modele 3D, do wizualizacji i prezentacji projektów. 5. Zrównoważone projektowanie form: Zrozumienie zasad zrównoważonego projektowania w kontekście form użytkowych. Poszukiwanie ekologicznych materiałów, procesów produkcji i trwałych rozwiązań w projektowaniu form użytkowych. 6. Prototypowanie i testowanie: Tworzenie fizycznych prototypów projektowanych form w celu oceny ich funkcjonalności i estetyki. Przeprowadzanie testów, uwzględniając opinie i reakcje użytkowników. Student podczas zajęć praktycznych realizowanych w pracowni nabędzie praktyczną wiedzę i rozwijanie umiejętności projektowe w obszarze projektowania form użytkowych.
|
W cyklu 2025/26Z:
Na zajęciach poruszane będą następujące tematy: 1. Wprowadzenie do projektowania form użytkowych: Rola i znaczenie form użytkowych. Zrozumienie potrzeb użytkowników i kontekstu projektowego. 2. Analiza funkcjonalności i ergonomii: Badanie funkcji, wymagań i ograniczeń dotyczących projektowanych form. Analiza ergonomii, wygody użytkowania i dostosowania do różnych użytkowników. 3. Materiały i techniki w projektowaniu form: Zrozumienie różnych materiałów i technik produkcji stosowanych w projektowaniu form użytkowych. Badanie właściwości materiałów pod kątem ich zastosowania w projektowanych formach. 4. Eksploracja form i proces projektowy: Tworzenie różnorodnych konceptów i kształtów form użytkowych. Zastosowanie narzędzi i technik, takich jak szkice, modele 3D, do wizualizacji i prezentacji projektów. 5. Zrównoważone projektowanie form: Zrozumienie zasad zrównoważonego projektowania w kontekście form użytkowych. Poszukiwanie ekologicznych materiałów, procesów produkcji i trwałych rozwiązań w projektowaniu form użytkowych. 6. Prototypowanie i testowanie: Tworzenie fizycznych prototypów projektowanych form w celu oceny ich funkcjonalności i estetyki. Przeprowadzanie testów, uwzględniając opinie i reakcje użytkowników. Student podczas zajęć praktycznych realizowanych w pracowni nabędzie praktyczną wiedzę i rozwijanie umiejętności projektowe w obszarze projektowania form użytkowych.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w zajęciach – 90 godz. (3,6 ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- przygotowanie projektów (analiza zadanego tematu, zdobywanie niezbędnych informacji, przygotowanie rysunków technicznych i wizualizacji) - 85 godz.
- czytanie literatury literatury (zależnie od przydzielonego zadania projektowego) - 25 godz.
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną
- 110 godz. (4,4 ECTS)
Łącznie: 200 godz. (8 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Definiuje wpływ poszczególnych sztuk plastycznych na tradycję i rozwój wzornictwa form użytkowych. (K_W05)
W2: Opisuje estetyczne teorie sztuk wizualnych, szczególnie w odniesieniu do szeroko rozumianego designu. (K_W05)
W3: Charakteryzuje funkcję i ergonomię dla projektowanych obiektów. (K_W05)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Wykorzystuje umiejętność pracy w zespole dzieląc się zadaniami projektowymi i ma świadomość swojej roli w prawidłowym przebiegu procesu projektowego. (K_U01)
U2: Wykorzystuje analizę dla uzyskania wysokiej kreatywności. (K_U04)
U3: Analizuje kompozycję brył oraz ich relacji z otoczeniem pod względem estetyki projektowanego przedmiotu użytkowego. (K_U04)
U4: Analizuje koncepcje projektowe posługując się właściwymi technikami warsztatu projektowego : oprogramowania CAD/ Autodesk Inventor, Wizualizacja 3D, fotorealistyczne renderingi lub inne. (K_U05)
U5: Wykorzystuje techniki i technologie z dziedziny sztuk projektowych. (K_U06)
U6: Wykorzystuje efekty prac związanych z projektami form użytkowych zarówno w aspekcie estetycznym, funkcjonalnym, jak i prawnym. (K_U07)
U7: Analizuje sposób czytelnego przekazu koncepcji projektowej i projekty wykonawcze poczynając od analizy potrzeb użytkownika po przygotowanie dokumentacji - rysunek techniczny i kosztorysu. (K_U08)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 Dostrzega i formułuje dylematy dostosować formę przekazu (Prezentacja - Power Point/ Plansze, Prototyp) do wiedzy i umiejętności zarówno klienta jak i wykonawcy projektu. (K_K05)
K2 Współdziała w procesie komunikacji z odbiorcami realizacji projektowych, tworząc pola do dyskusji i wzajemnego inspirowania się. (K_K06)
K3 Dostrzega i wartościuje założenia wstępne do projektu i ich wpływ na efekt końcowy pracy. (K_K05)
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające:
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące:
- giełda pomysłów
- studium przypadku
- projektu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Wymagania wstępne
Opanowanie wiedzy i umiejętności wynikających z realizacji programu studiów licencjackich.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie przeglądu realizowanych prac, krytycznym ich omówieniu i ocenie. (W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, K1, K2, K3)
Na ocenę składa się:
- poziom rozumienia zagadnień warsztatowych, ocena koncepcji i umiejętności rozwiązywania problemów w stawianych zadaniach, biegłość techniczna i manualna oraz opanowanie warsztatu
- poziom samodzielności w rozwiązywaniu stawianych zadań
- ocenia się umiejętności i wiedzę dotyczącą sporządzania wstępnej dokumentacji pracy rozumianej jako umiejętność formułowania i prezentacji założeń projektowych
- zaangażowanie i aktywność
- praca samodzielna i w zespole
Dodatkową formą weryfikacji efektów uczenia się są końcoworoczne
przeglądy wszystkich prac artystycznych/projektowych w obecności Rady Programowej kierunku.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Norman D., Dizajn na co dzień, Karakter 2018,
Kaniewski J., Design, Bosz 2013,
Wicha M., Jak przestałem kochać design, Karakter 2015,
Kahney L., Jony Ive. Geniusz, który zaprojektował najsłynniejsze produkty Apple, Insignis 2014,
Literatura uzupełniająca:
Aicher O., Świat jako projekt, Znak 2016,
Papanek V., Design dla realnego świata. Środowisko człowieka i zmiana społeczeństwa, Recto Verso 2012,
Deyan S., Język rzeczy, Karakter 2013,
Thackara J. Na grzbiecie fali. O projektowaniu w złożonym świecie, Wydawnictwo SWPS Academica 2010,
Postell J., Furniture Design, John Willey&Sons 2012,
Ulrich K. T., Eppinger S. D., Product Design and Development, McGraw-Hill/Irwin 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: