Laboratorium form użytkowch 1401-LFP-AW-1Z-S2
W procesie kształcenia student nabywa wiedzę praktyczną związaną z procesem projektowania form użytkowych. Szczególną uwagę poświęca się estetyce formy użytkowej oraz jej funkcji.
Świadome wykorzystywanie syntezy z wniosków zdobytych podczas wstępnej analizy z otaczającego nas świata, zastanej lub wykreowanej potrzeby użytkownika - projektowanie spekulatywne i innowacyjne (semestr 1), prospołecznego charakteru formy użytkowej (semestr 2) jest punktem wyjścia do procesu projektowego.
Podczas zajęć student przechodzi przez wszystkie fazy procesu projektowego. Końcowy efekt pracy zgodny musi być ze znalezioną we wstępnej fazie projektowej zdefiniowaną potrzebą funkcjonalną. Winien on również być propozycją, która uwzględnia dobór materiałów, technologii i zasady konstrukcji. Ważna jest również umiejętność zachowania harmonii, kontrastu, równowagi i skali w zaprojektowanych obiektach.
W ramach zajęć student zapozna się z następującymi zagadnieniami:
- etapy procesu projektowego,
- podstawowa wiedza – konstrukcja,
- podstawowa wiedza – materiał,
- zasady projektowania,
- inne zagadnienia związane ze współpracą z inwestorem,
- prawidłowa prezentacja projektu.
Studenci w ramach pracy własnej szukają problemu projektowego wynikającego z zadanego tematu.
Po jego przedstawieniu i analizie materiałów formułowana jest idea – podstawa do dalszych prac projektowych. Studenci wykorzystują na zajęciach różne metody prezentacji – np. szkice odręczne, kolaż, formy przestrzenne, wizualizacje. Na koniec semestru Studenci przedstawiają projekt na planszach i w formie przestrzennej. W zależności od tematu zadania, w danym semestrze zajęć opracowanie projektu może się odbywać indywidualnie bądź w grupie.
Ideą pracowni jest nie tylko zadbanie o stronę estetyczną przedmiotu, ale poszukiwanie najlepszych rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych i materiałowych dopasowanych do potrzeb i wymagań odbiorcy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na ocenę składa się:
- poziom rozumienia zagadnień warsztatowych, ocena koncepcji i umiejętności rozwiązywania problemów w stawianych zadaniach, biegłość techniczna i manualna oraz opanowanie warsztatu,
- poziom samodzielności w rozwiązywaniu stawianych zadań,
- ocenia się umiejętności i wiedzę dotyczącą sporządzania wstępnej dokumentacji pracy rozumianej jako umiejętność formułowania i prezentacji założeń projektowych,
- zaangażowanie i aktywność,
- praca samodzielna i w zespole.
Dodatkową formą weryfikacji efektów uczenia się są końcoworoczne
przeglądy wszystkich prac artystycznych/projektowych w obecności Rady Programowej kierunku.
Literatura
1. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, 2014 r
2. Norman D., Design na co dzień, Karakter, 2018 r.
3. Moggridge B., Designing Interactions
4. Edward De Bono E., Lateral Thinking: Creativity Step by Step
5. Thompson R., Manufacturing Processes for Design Professionals
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: