Laboratorium form użytkowych 1401-LFP-AW-1L-S2
Na zajęciach poruszane będą następujące tematy:
1. Wprowadzenie do projektowania form użytkowych:
Rola i znaczenie form użytkowych.
Zrozumienie potrzeb użytkowników i kontekstu projektowego.
2. Analiza funkcjonalności i ergonomii:
Badanie funkcji, wymagań i ograniczeń dotyczących projektowanych form.
Analiza ergonomii, wygody użytkowania i dostosowania do różnych użytkowników.
3. Materiały i techniki w projektowaniu form:
Zrozumienie różnych materiałów i technik produkcji stosowanych w projektowaniu form użytkowych.
Badanie właściwości materiałów pod kątem ich zastosowania w projektowanych formach.
4. Eksploracja form i proces projektowy:
Tworzenie różnorodnych konceptów i kształtów form użytkowych.
Zastosowanie narzędzi i technik, takich jak szkice, modele 3D, do wizualizacji i prezentacji projektów.
5. Zrównoważone projektowanie form:
Zrozumienie zasad zrównoważonego projektowania w kontekście form użytkowych.
Poszukiwanie ekologicznych materiałów, procesów produkcji i trwałych rozwiązań w projektowaniu form użytkowych.
6. Prototypowanie i testowanie:
Tworzenie fizycznych prototypów projektowanych form w celu oceny ich funkcjonalności i estetyki.
Przeprowadzanie testów, uwzględniając opinie i reakcje użytkowników.
Student podczas zajęć praktycznych realizowanych w pracowni nabędzie praktyczną wiedzę i rozwijanie umiejętności projektowe w obszarze projektowania form użytkowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie przeglądu realizowanych prac, krytycznym ich omówieniu i ocenie. (W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, K1, K2, K3)
Na ocenę składa się:
poziom rozumienia zagadnień warsztatowych, ocena koncepcji i umiejętności rozwiązywania problemów w stawianych zadaniach, biegłość techniczna i manualna oraz opanowanie warsztatu
poziom samodzielności w rozwiązywaniu stawianych zadań
ocenia się umiejętności i wiedzę dotyczącą sporządzania wstępnej dokumentacji pracy rozumianej jako umiejętność formułowania i prezentacji założeń projektowych
zaangażowanie i aktywność
praca samodzielna i w zespole
Dodatkową formą weryfikacji efektów uczenia się są końcoworoczne
przeglądy wszystkich prac artystycznych/projektowych w obecności Rady Programowej kierunku.
Literatura
1. Norman D., Dizajn na co dzień, Karakter 2018,
2. Kaniewski J., Design, Bosz 2013,
3. Wicha M., Jak przestałem kochać design, Karakter 2015,
4. Kahney L., Jony Ive. Geniusz, który zaprojektował najsłynniejsze produkty Apple, Insignis 2014,
5. Aicher O., Świat jako projekt, Znak 2016,
6. Papanek V., Design dla realnego świata. Środowisko człowieka i zmiana społeczeństwa, Recto Verso 2012,
7. Deyan S., Język rzeczy, Karakter 2013,
8. Thackara J. Na grzbiecie fali. O projektowaniu w złożonym świecie, Wydawnictwo SWPS Academica 2010,
9. Postell J., Furniture Design, John Willey&Sons 2012,
10. Ulrich K. T., Eppinger S. D., Product Design and Development, McGraw-Hill/Irwin 2004.
W cyklu 2022/23L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2025/26L:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: