Komputerowe wspomaganie projektowania
1401-KWP-AW-2L-SJ
Treści programowe przedmiotu Komputerowe Wspomaganie projektowania:
Podstawy obsługi programów typu CAD
• Przestrzeń i jednostki miary
• Tworzenie obiektów geometrycznych
• Narzędzia zwiększające precyzje
• Korzystanie z warstw
• Właściwości obiektów
• Biblioteka elementów znormalizowanych
• Budowa planów 2D na podstawie zdjęć i pomiarów
• Budowa i eksport modeli 3D
Tworzenie materiałów 3D na potrzeby wizualizacji
• kolor i deseń
• refrakcja,
• przezroczystość
• odbicie lustrzane,
• mapy przemieszczeń , mapowanie wypukłości, mapowanie normalnych
• emisja światła
Komputerowe oświetlenie
• rodzaje świateł w grafice 3D
• oświetlenia HDR
• ambient occlusion
• oświetlenie globalne (global illumination)
Projektowanie koncepcyjne z użyciem wizualizacji 3D
Obróbka plików graficznych z użyciem Adobe Photoshopa
• korekta barwna i tonalna
• użycie masek (object buffers, z-depth mask)
• aberracja chromatyczna,
• winietowanie
• głębia ostrości z użyciem maski z-depth
• flara (halacje)
Przygotowanie materiałów do publikacji plików CAD i wizualizacji
• rodzaje formatów
• rodzaje kompresji
• dobre praktyki
ZAKRES TEMATÓW
1. Podstawy obsługi programów typu CAD
2. Projektowanie koncepcyjne z użyciem wizualizacji 3D
3. Budowa materiałów i komputerowe oświetlenie
4. Obróbka plików graficznych z użyciem Adobe Photoshop’a
5. Przygotowanie materiałów do publikacji plików CAD i wizualizacji
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela – godziny kontaktowe, ćwiczenia grupowe i indywidualne, zajęcia w pracowni specjalistycznej 45
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, konieczny do zaliczenia przedmiotu (wykonanie zadań, przygotowanie do zaliczenia): 75
Łącznie w cyklu przedmiotu 120 godzin.(4 pkt ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
- Zna podstawową terminologię sztuk plastycznych (K_W02)
- Ma szczegółową wiedzę z zakresu cyfrowych technik sztuk wizualnych i projektowania (K_W11)
- Dysponuje wiedzą na temat związków między poszczególnymi dyscyplinami sztuki, konieczną przy podejmowanych zadaniach projektowych (K_W14)
- Posiada szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów nauki, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień projektowych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych (K_W13)
- Wykazuje pogłębione zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy praktycznymi i teoretycznymi aspektami sztuki wizualnej w zakresie projektowania komputerowego (K_W15)
- Posiada wiedzę w zakresie sposobów plastycznego analizowania przestrzeni jako kontekstu dla własnych realizacji projektowych (K_W17)
- Ma szczegółową wiedzę w zakresie struktury, percepcji i odwzorowania brył i przestrzeni, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań artystycznych i projektowych (K_W18)
- Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą nowoczesnych instrumentów i programów cyfrowych, ich znaczenia oraz sposobów zastosowania w sztukach wizualnych i projektowych (K_W19)
- Rozumie mechanizmy psychologiczne, społeczne i kulturowe, wpływające na odbiór informacji wizualnej oraz na komunikację społeczną (K_W24)
- Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze (K_W25).
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
- Wykazuje się kreatywnością i wyobraźnią przestrzenną w rozwiązywaniu złożonych zagadnień formalnych i projektowych (K_U10)
- Potrafi rozpoznawać i posługiwać się nowymi technikami i technologiami z dziedziny sztuk wizualnych (K_U12)
- Potrafi przeprowadzić analizę struktury brył oraz zależności przestrzennych zachodzących pomiędzy bryłami a otoczeniem (K_U11)
- Potrafi zastosować wiedzę o technikach cyfrowych 2D i 3D do obrazowania, projektowania i wizualizacji fotorealistycznej (K_U14)
- Potrafi zastosować wiedzę z zakresu konstrukcji, infrastruktury, technologii, materiałoznawstwa i technik oświetleniowych oraz prawa budowlanego przy realizacji projektów architektury wnętrz (K_U15)
- Na poziomie zaawansowanym umie realizować własne koncepcje artystyczne świadomie posługując się narzędziami cyfrowego warsztatu projektowego 2D i 3D (K_U16)
- Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji prac wizualnych (K_U17)
- Umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym (K_U18)
- Jest przygotowany do współdziałania z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli w takich zespołach. (K_U19)
- Wykorzystując techniki cyfrowe, potrafi przygotować fotorealiztyczną wizualizację swoich koncepcji projektowych (K_U20)
- Na poziomie zaawansowanym dobiera i wykorzystuje techniki cyfrowe do odwzorowania na płaszczyźnie analizowanych form przestrzennych, którymi posługuje się m.in. przy prezentacji własnej myśli projektowej (K_U21)
- Klasyfikuje oraz interpretuje zjawiska wizualne, związane z percepcją wzrokową (K_U23)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju i doskonalenia swych umiejętności w zakresie wykorzystania technologii cyfrowych (K_K01)
- Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim wyznaczone role lub twórczo inicjując działania grupowe (K_K02)
- Dostrzega i formułuje dylematy, jest zdolny do samokrytyki i krytyczny wobec innych oraz świadomy swej odpowiedzialności decyzyjnej w zakresie kompetencji zawodowych (K_K04)
- Potrafi realizować własne koncepcje plastyczne i projektowe za pomocą wizualnego języka komunikatywnego dla odbiorcy z wykorzystaniem technik cyfrowych (K_K07)
- Potrafi komunikować się z odbiorcami realizacji artystycznych i projektowych, tworząc pola do dyskusji, edukacji i wzajemnego inspirowania się (K_K08)
- Posiada umiejętność krytycznej oceny dzieła projektowego (K_K09)
- Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji (K_K10)
Metody dydaktyczne
- Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
- Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka)
- Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, metoda obserwacji, metoda projektu)
- Działanie w grupie
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość obsługi komputera i systemu operacyjnego Windows
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia:
Zaliczenie kolejnego semestru i roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty, realizacje
i ćwiczenia określone szczegółowo w planach semestralnych.
Istotnym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach
i aktywny w nich udział.
Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji
i krytycznej analizie przedstawionych prac zaliczeniowych.
Kryteria ocen:
Jakość koncepcji, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei (K_U09, K_U10, K_K07, K_K08, K_K10)
Jakość i biegłość techniczna, właściwe użycie technik, staranność i profesjonalizm warsztatu oraz nakład pracy (K_W11, K_W19, K_U12, K_U14, K_U16, K_U21)
Jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania. (K_W14, K_W15, K_U09, K_U10, K_U16, K_U21, K_U23)
Praktyki zawodowe
Literatura
Zalecana literatura:
KIRKPATRICK BM., KIRKPATRICK J.M., „AutoCAD 2015 for Interior Design and Space Planning”, Hossein Assadipour
ISBN-13: 978-0133144857 ISBN-10: 0133144852 Edition: 1st
GORDON G., „Interior Lighting for Designers”, 4th Edition
PIKOŃ A., „AutoCAD 2014 PL. Pierwsze kroki”, Helion ISBN:978-83-246-9939-1
Inne zalecane źródła wiedzy:
http://techtutor.pl/kurs-autocad/
http://cad.pl/kursy/5-kurs-autocad-poczatkujacy.html
http://cad.pl/kursy/7-kurs-autocad-sredniozaawansowany.html
http://cad.pl/kursy/8-kurs-autocad-zaawansowany.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: