Kultura wizualna 1401-KW-1Z-sm-s2
Przedmiot Kultura wizualna mieści się w nurcie badań (Visual Studies), a więc badań nad szeroko rozumianą wizualnością manifestującą się w kulturze za sprawą licznych fenomenów: tradycyjnych dzieł sztuki, fotografii, filmu, ale także komiksów czy wizualizacji pochodzących z Internetu lub reklam. Ważnym kontekstem będzie tzw. zwrot obrazowy” (W.J.T. Mitchell) oraz „zwrot ikoniczny” (G. Boehm). Nie chodzi o analizowanie dominacji obrazu w kulturze tylko jako skutku gwałtownych i dynamicznych przemian technologicznych, ale i estetyczny, społeczny, kulturowy, antropologiczny i filozoficzny kontekst występowania obrazu; jego tworzenia i recepcji.
W cyklu 2022/23Z:
Identyczne jak w części A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą oceny pracy studenta jest realizacja ćwiczeń. Zaliczenie odbywa się w oparciu o zrealizowane przez studenta zadania wcześniej omówione w postaci wykładu wprowadzającego. Zaliczenie polega na omówieniu wykonanych ćwiczeń, prezentacji, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionych prac zaliczeniowych:
- analiza i omówienie krytyczne prezentowanych prac (K_1, K_2, K_3)
- ocena jakości merytorycznej, artystycznej i estetycznej prac (W_1, W_2, W_3, W_4)
- przegląd prac w trakcie semestru
- ocena semestralna
Elementy oceny: merytoryczna poprawność realizacji, obecność, zaangażowanie, aktywność na zajęciach; ocena twórczego i indywidualnego podejścia do proponowanej problematyki. (U_1, U_2, U_3)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Barthes R. (2008). Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia
Baudrillard J. (2002). Precesja symulakrów [w:] M. Hopfinger (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 629-638
Belting H. (2007). Antropologia obrazu; szkice do nauki o obrazie, Kraków: Universitas
Berger J. (1999). O patrzeniu. Warszawa: Fundacja Aletheia
Boehm G. (2014). O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów. Kraków: Universitas (wybrane rozdziały)
Boehm G., Mitchell W.J.T., (2012). Zwrot obrazowy a zwrot ikoniczny: dwa listy [w:] P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Znak, s. 94-117
Bourriaud N., (2012). Estetyka relacyjna. Kraków: Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
Czego chcą od nas obrazy? – wykład profesora W.J.T. Mitchella https://www.mocak.pl/czego-chca-obrazy-wyklad-profesora-w-j-t-mitchella
Didi-Huberman G. (2008). Obrazy mimo wszystko. Kraków: Universitas
Dobrowolski I. Portrecista (film dokumentalny), Polska, 2006
Drozdowski R. (2009). Obrazy na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo
Fischer-Lichte E. (2018). Performatywność. Kraków: Księgarnia Akademicka
Heinrich B., „Wieczne życie. O zwierzęcej formie śmierci”, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2014
Kamińska M. (2011). Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu. Poznań: Galeria Miejska „Arsenał”
Kizny T. (2013). Wielki terror 1937-1938. Warszawa: Agora SA, Bellona, Narodowe Centrum Kultury
Kurz I., Kwiatkowska P., Zaremba Ł. (2012). Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego (wybrane rozdziały)
Lethen H. (2016). Cień fotografa. Obrazy i ich rzeczywistość. Kraków: Universitas
Merleau-Ponty M. (1996). Oko i umysł. Szkice o malarstwie. Gdańsk: obraz/słowo terytoria
Mirzoeff N., (2012). Czym jest kultura wizualna? [w:] P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Znak, s. 158-192
Mitchell W.J.T. (2013). Czego chcą obrazy; pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury
Pollack M. (2014). Skażone krajobrazy. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne
Rose G. (2010). Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: PWN
Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (2012).Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Znak, s. 94-117
Warburg A. (2016). Atlas obrazów. Mnemosyne, Narodowe Centrum Kultury, Fundacja SPLOT, Warszawa, Kraków
W cyklu 2022/23Z:
Baudrillard J. (2002). Precesja symulakrów [w:] M. Hopfinger (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 629-638 |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia zapoczątkowane na I r., semestr I (zimowy) będą kontynuowane w II r., semestr III (zimowy). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: