Intermedia
1401-Int-3L-sm-S1
Intermedia, to praktyczne i zmysłowe doświadczanie, poznawanie i rozwijanie nowych możliwości twórczych, bazując na umiejętnościach z zakresu dyscyplin klasycznych i nowych mediów. Prowadzić ma to do zgłębiania poznawczego i kreacyjnego ustosunkowania się do aktualnych możliwości szeroko pojętej dziedziny sztuki plastyczne oraz poszukiwania własnych środków wyrazu poprzez wielozmysłowe doświadczanie i poznawanie za pomocą różnych receptorów i zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu, węchu, smaku i intelektu.
Przedmiot intermedia prowadzony jest w semestrze letnim na trzecim roku studiów I stopnia. Student zobowiązany jest do podjęcia ćwiczeń, które mają za zadanie doskonalenie umiejętności artystycznych, podnoszenie świadomości z zakresu związków, uwarunkowań i możliwości materiałowych w kontekście do podejmowanych zadań.
W trakcie semestru student zobowiązany jest do:
- twórczego odniesienia się do takich dyscyplin, jak: sztuka obiektu, fotografia i zjawisk występujących na ich styku, realizowanych w przestrzeniach zamkniętych i otwartych;
- realizacji zadań odnoszących się do takich zjawisk, jak: obiekt wielkoformatowy w przestrzeni otwartej typu land –art.; obiekt w przestrzeni zamkniętej typu tkanina eksperymentalna i obraz przestrzenny z zastosowaniem kolażu, asamblażu itp. oraz działania o charakterze performatywnym;
- odniesienia się do zjawisk dotyczących sztuki obiektu, realizacji wideo, zgłębienia umiejętności z zakresu performance, i wideoperformance, jako odpowiedzi na zadane tematy;
- zrealizowania dwóch wielkoformatowych obiektów lub realizacji, w których połączy ze sobą co najmniej dwie dyscypliny sztuki,przy czym w obydwu zadaniach nie będzie mógł zastosować tych samych dyscyplin, co w pierwszej z realizacji
W cyklu 2024/25L:
Intermedia, to praktyczne i zmysłowe doświadczanie, poznawanie i rozwijanie nowych możliwości twórczych, bazując na umiejętnościach z zakresu dyscyplin klasycznych i nowych mediów. Prowadzić ma to do zgłębiania poznawczego i kreacyjnego ustosunkowania się do aktualnych możliwości szeroko pojętej dziedziny sztuki plastyczne oraz poszukiwania własnych środków wyrazu poprzez wielozmysłowe doświadczanie i poznawanie za pomocą różnych receptorów i zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu, węchu, smaku i intelektu. Przedmiot Intermedia prowadzony jest w semestrze letnim na trzecim roku studiów I stopnia. Student zobowiązany jest do podjęcia ćwiczeń, które mają za zadanie doskonalenie umiejętności artystycznych, podnoszenie świadomości z zakresu związków, uwarunkowań i możliwości materiałowych w kontekście do podejmowanych zadań. W trakcie semestru student zobowiązany jest do: - twórczego odniesienia się do takich dyscyplin, jak: sztuka obiektu, fotografia i zjawisk występujących na ich styku, realizowanych w przestrzeniach zamkniętych i otwartych; - realizacji zadań odnoszących się do takich zjawisk, jak: obiekt wielkoformatowy w przestrzeni otwartej typu land –art.; obiekt w przestrzeni zamkniętej typu tkanina eksperymentalna i obraz przestrzenny z zastosowaniem kolażu, asamblażu itp. oraz działania o charakterze performatywnym; - odniesienia się do zjawisk dotyczących sztuki obiektu, realizacji wideo, zgłębienia umiejętności z zakresu performance, i wideoperformance, jako odpowiedzi na zadane tematy; - zrealizowanie performance lub wideoperformance, w których połączy ze sobą co najmniej dwie dyscypliny sztuki, czyli realizacji efemerycznej i wideo.
|
Całkowity nakład pracy studenta
90 godz. i 3 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konsultacje indywidualne, zajęcia w Pracowni Interdyscyplinarnej.
60 godz. i 2 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć.
30 godz. i 1 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, przygotowanie się do przeglądu zaliczeniowego prac.
Efekty uczenia się - wiedza
• KW_01: Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych i audiowizualnych. A2_W08
• KW-02: Posiada szczegółową wiedzę na temat aktualnych technicznych i technologicznych uwarunkowań twórczości artystycznej i projektowej w zakresie sztuk wizualnych i audiowizualnych. A2_W12
• KW_03: Umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy z obszaru historii sztuki, formy wizualnej, zjawisk w sztuce dawnej, współczesnej i najnowszej.
A2_W10, H2A_W06
Efekty uczenia się - umiejętności
• KU_01: Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych z wykorzystaniem wiedzy i refleksji w obrębie szeroko rozumianych dziedzin sztuk wizualnych A2_U11;
• KU_02: Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego. A2_U12;
• KU-03: Umie podejmować samodzielne decyzje odnośnie do projektowania i realizacji prac artystycznych, wykorzystując właściwą technikę i technologię. A2_U13;
• KU_04: Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i jest zdolny do podjęcia wiodącej roli, w tym do kierowania zespołem podczas pracy nad projektami grupowymi o charakterze interdyscyplinarnym. A2_U14;
• KU_05: Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych A2_U15;
• KU_06: Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności A2_U16.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
• KK_01: Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki, świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny. A2_K04, H2A_K03, S2A_K03;
• KK_02: Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków i mediów w wypowiedzi artystycznej. A2_K03;
• KK_03: Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować. H2A_K02, S2A_K02;
• KK_04: Jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań w obszarze obiegu artystycznego, jak i w wybranej przestrzeni publicznej, społecznej i pozaartystycznej. A2_K02, H2A_K06, S2A_K07;
• KK_05: Dostrzega i wartościuje problemy moralne i etyczne związane z własną i cudzą twórczością osadzoną w różnych kontekstach społecznych oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. A2_K04, H2A_K04, S2A_K04;
• KK_06: Jest wrażliwy na problemy drugiego człowieka, charakteryzuje się postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za innych oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. H2A_K05, S2A_K02; • KK_07: Potrafi w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem wykorzystywać: wyobraźnię, intuicję, emocjonalność, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adoptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami. A2_K03;
• KK_08: Posiada popartą doświadczeniem pewność w komunikowaniu się i umiejętność życia w społeczeństwie, przejawiające się w szczególności przez:
-inicjowanie i pracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań,
-przewodniczenie działaniom, pracę zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań,
-integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych - prezentowanie skomplikowanych zadań w przystępnej formie. A2_K05;
• K_K09 Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się, w szczególności prezentowania zadań w przystępnej formie — z zastosowaniem technologii informacyjnych. A2_K05.
Metody dydaktyczne
• praca indywidualna pozwalająca na osobistą kreację w procesie kształcenia, niezbędnego w odniesieniu do charakteru przedmiotu;
• zadania realizowane są w Pracowni Interdyscyplinarnej i w miejscu zamieszkania studenta, jeżeli ilość godzin kontaktowych przewidzianych w programie ramowym nie jest wystarczająca do wykonania dzieła;
• realizacja zadań przewidzianych w programie odbywa się indywidualnie, poza zatwierdzonymi przez prowadzącego zajęcia wyjątkami, jeżeli nakład pracy przy pracy jest wymaga dużego nakładu pracy lub do jego przeprowadzenia wymagany jest udział więcej niż jedna osoba;
• przedstawienie zadań do realizacji przez studentów w danym semestrze roku akademickiego;• każde nowe zadanie poprzedzone pokazem materiału ilustracyjnego i dyskusją ze studentami na dany temat;
• studenci zobowiązani są do przedstawienia szkiców i projektów koncepcyjnych, odnoszących się do konkretnych zadań, po czym odbywa się dyskusja na ten temat;
• w razie konieczności dokonania korekty lub konieczności zmiany koncepcji student zobowiązany jest do modyfikacji pomysłu lub przedstawienia nowej koncepcji;
• po zatwierdzeniu ostatecznego projektu wykonanie dzieła do przedstawienia na zaliczenie;
• na zakończenie semestru przegląd, omówienie i ocena wszystkich powstałych prac
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Student posiada zaawansowane umiejętności oraz praktykę zawodową zdobyte podczas pierwszego roku studiów, aby pogłębiać je w czasie trwania warsztatów plenerowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami pracy w trakcie zajęć z przedmiotu Intermedia są:
• zaprezentowanie tematu do zaliczenia w semestrze i omówienie literatury obowiązkowej, obejrzenie i omówienie wystawy najlepszych prac z poprzedniego roku akademickiego powstałych podczas zajęć struktury wizualne i ich omówienie A2_W08, A2_U16 ;
• pokazy realizacji uznanych artystów i ich omówienie, jako inspiracje do zadanych tematów (prezentacje w ciągu pierwszych dziesięciu tygodni zajęć dydaktycznych) A2_W08, A2_U13;
• praca nad indywidualnymi koncepcjami w Pracowni Interdyscyplinarnej podczas zajęć oraz w miejscach zamieszkania studentów A2_K03, A2_W10, H2A_W06;
• w trakcie trwania całego roku akademickiego studenci mają możliwość przeglądania i czytania czasopism, katalogów i albumów z zakresu sztuki współczesnej z archiwum prywatnego wykładowcy. Taka metoda ma ułatwić w podejmowaniu decyzji studentów, odnoszących się do własnych projektów A2_W08, A2_K03;
• indywidualne omówienie, dyskusja i krytyczna analiza przedstawionych do realizacji projektów na zadane tematy A2_K05, A2_U16;
• zaliczenie kolejnego semestru i całego roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty finalne, będące odpowiedziami na określone szczegółowo tematy w planach semestralnych A2_U11, A2_W10, H2A_W06.
Kryteria oceniania:
• jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei A2_U12, A2_K03, A2_U16 ;
• jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność warsztatu oraz nakład pracy A2_U15; A2_W12, A2_W08;
• jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania A2_U14 ;
• obecność i aktywność na zajęciach H2A_K02, S2A_K02 ;
• progres w odniesieniu oceny kształtowania się świadomości twórczej A2_U12, A2_K05
Praktyki zawodowe
Literatura
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych działań interdyscyplinarnych, szczególnie odnoszące się do najważniejszych imprez i wystaw sztuki, takie jak: Documenta w Kassel, Biennale w Wenecji oraz wystaw w ważnych centrach sztuki w kraju i na świecie. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych, aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach, wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych.
Literatura uzupełniająca:
1. A. Kępińska – Energie sztuki, WP Warszawa, 1990;
2. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP Warszawa, 1985;
3. G. Dziamski – Szkice o nowej sztuce, MAW, Warszawa, 184;
4. M. Giżycki – Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej
połowy XX wieku, słowo/obraz / terytoria, Gdańsk, 2003;
5. S. Ferrari – Sztuka XX wieku, Warszawa 1999;
6. T. Pawłowski – Happening, Warszawa, 1982;
7. Z. Warpechowski – Podręcznik, CSW, Warszawa, 1990;
8. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski – Performance, MAW, Warszawa,
1984;
9. J. Ludwiński – Epoka błękitu, Otwarta Pracownia, Kraków, 2003;
10. J. Ludwiński - Sztuka w epoce postkonstruktywistycznej i inne teksty, ASP Poznań,
BWA Wrocław;
11. M. Smolińska - Puls sztuki, Galeria Arsenał, Poznań 2010;
12. J. Wachowski, Performans, Słowo / obraz / terytoria, Gdańsk, 2010
W cyklu 2024/25L:
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych działań interdyscyplinarnych, szczególnie odnoszące się do najważniejszych imprez i wystaw sztuki, takie jak: Documenta w Kassel, Biennale w Wenecji oraz wystaw w ważnych centrach sztuki w kraju i na świecie. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych, aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach, wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych. Literatura uzupełniająca: 1. A. Kępińska – Energie sztuki, WP Warszawa, 1990; 2. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP Warszawa, 1985; 3. G. Dziamski – Szkice o nowej sztuce, MAW, Warszawa, 184; 4. M. Giżycki – Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz / terytoria, Gdańsk, 2003; 5. S. Ferrari – Sztuka XX wieku, Warszawa 1999; 6. T. Pawłowski – Happening, Warszawa, 1982; 7. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski – Performance, MAW, Warszawa, 1984; 8. J. Ludwiński – Epoka błękitu, Otwarta Pracownia, Kraków, 2003; 9. J. Ludwiński - Sztuka w epoce postkonstruktywistycznej i inne teksty, ASP Poznań, BWA Wrocław; 10. M. Smolińska - Puls sztuki, Galeria Arsenał, Poznań 2010; 12. J. Wachowski, Performans, Słowo / obraz / terytoria, Gdańsk, 2010
|
Uwagi
W cyklu 2024/25L:
UWAGA! Podstawą do wpisania oceny do systemu USOS jest przedstawienie dokumentacji wideo lu wideo i fotograficznej wykonanego zadania. Istotnymi kwestiami, mającącymi wpływ na ocenę końcową są: wartość artystyczna dzieła przedstawionego do zaluczenia, ale także frakwencja na zajęciach.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: