Podstawy informatyki dla projektantów 1401-InfP-AW-1L-SJ
Przedmiot Podstawy informatyki dla projektantów (wprowadzenie do programów bitmapowych, wektorowych i modelowania 3D) ma na celu:
- zapoznanie z zasadami powstawania obrazu na ekranie komputera
- wprowadzenie do tworzenia i edycji grafiki bitmapowej, wektorowej oraz podstaw pracy w środowisku 3D z użyciem oprogramowania (pakiet Adobe, AutoCad, 3ds max)
- zapoznanie z formatami plików, ich strukturą, możliwościami i ograniczeniami.
- zapoznanie z technikami bezstratnej pracy z materiałem graficznym
- zdobyciu umiejętności analizy briefu, wyznaczania celów i przedziałów czasowych dla poszczególnych zadań projektowych
- naukę podstawowych technik modelowania 3D, właściwości światła i materiałów w oprogramowaniu 3D
- zapoznanie z metodami przygotowania materiałów graficznych dla klienta lub do dalszej pracy w grupie
- naukę zarządzania strukturą plików na dysku i kontrolę wersji plików projektu oraz ich archiwizację
- przygotowanie do samodzielnego szukania rozwiązań problemów przy projekcie z użyciem dokumentacji oprogramowania i materiałów dostępnych online.
- zapoznanie z wpływem długotrwałej pracy przy komputerze na ciało człowieka i metodami minimalizowania jej negatywnych skutków
Zakres tematów
- Techniki bezstratnej obróbki grafiki
- Analiza „briefu” klienta i „brainstorming”
- Przygotowanie struktury plików dla projektów grupowych
- Realizacja projektu w grupie z podziałem na zadania i role
- Realizacja projektu z jednoczesnym wykorzystaniem grafiki wektorowej, rastrowej i modelowaniu 3D (budowa pipeline’u na potrzeby projektu)
- Zasady nazewnictwa oraz sposoby archiwizacji projektów
- Minimalizacja skutków długotrwałej pracy przy komputerze
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2024/25L: |
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia:
- zaliczenie semestru i roku polega na zrealizowaniu przez studenta wyznaczonych mu zadań
- zaliczenie uwzględnia obecność na zajęciach, czynny udział w czasie trwania ćwiczeń oraz realizowanie poszczególnych zadań
- zaliczenie polega na dyskusji w czasie pokazu prac, indywidualnym omówieniu poszczególnych prac
Kryteria ocen:
- jakość koncepcji i wykonania pracy (K_U09, K_U10, K_K07, K_K08, K_K10)
- poziom opanowania oprogramowania i sprzętu (K_W11, K_W19, K_U12, K_U14, K_U16, K_U21)
- rozwój artystyczny studenta i umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce (K_W14, K_W15, K_U09, K_U10, K_U16, K_U21)
- oryginalność, kreatywność, artyzm (K_U09, K_U10, K_U16, K_U23)
- zgodność pracy z założeniami „briefu” (K_U12)
- zaangażowanie w realizowane ćwiczenia (K_K01, K_K04, K_K08, K_K09)
- otwartość na współpracę w grupie (K_K02)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- AMBROSE Gavin, HARRIS Paul, "Typografia" – (ISBN: 978-83-01-15256-7(01)
- BIRN Jeremy , "Cyfrowe oświetlenie i rendering" (wydanie II lub III jesli jest w polskiej wersji) - (ISBN 83-246-0790-0)
- de BONO Edward, "Kurs myślenia" (ISBN: 9788372291745)
- DABNER David , "Design i Layout - sztuka projektowania" - (ISBN: 83-89221-69-1)
- Von GLITSCHKA, "Grafika wektorowa. Szkolenie podstawowe" – (ISBN: 978-83-246-3632-7)
- MALKIEWICZ Kris , "Film Lighting: Talks with Hollywood's Cinematographers and Gaffers" - (ISBN-10: 0671766341)
- van SIJLL Jennifer , „Cinematic Storytelling” - (ISBN: 1-932907-05-X)
- TINDEL Nathaniel, "Kręgosłup bez bólu"
- WISSLER Virginia , "Illuminated Pixels: The Why, What, and How of Digital Lighting" (ISBN: 1435456351)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: