Historia sztuki 1401-HSZ-2L-sm-SJ
Na wykładzie prezentowane są początki renesansu włoskiego w malarstwie, architekturze i rzeźbie (Florencja), a następnie renesansu dojrzałego (Rzym i Wenecja). Następnie omawiana jest architektura, malarstwo i rzeźba XVI w. w tym malarstwo i rzeźba manierystyczna oraz sztuka protestancka luteranizmu i kalwinizmu. To pierwsza grupa zajęć. W drugiej omawiana jest szeroko sztuka baroku wczesnego, dojrzałego i późnego z uwzględnieniem najważniejszych wydarzeń politycznych jak choćby wojna 30-letnia. Prezentowana jest sztuka takich malarzy jak bracia Carracci, Domenichino, Guido Reni czy Caravaggio i caravaggioniści. Szeroko omawiana jest architektura rzymska XVII wieku Berniniego czy Borrominiego w Rzymie oraz w Wenecji (Baldassare Longhena czy Andrea Palladio). W trzeciej grupie zagadnień omawiana jest sztuka krajów północnych od szkoły Fontainebleau, Rudolfa II w Pradze; sztuka w Hiszpanii oraz epoka Ludwika XIV (dzieła takich architektów jak Claude Perrault, Louis Le Vau, Jules Hardouin-Mansart). Wykłady kończy malarstwo holenderskie (Rembrandt i jego krąg, tzw. mali mistrzowie) oraz malarstwo flamandzkie (Rubens i jego malarnia).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- biograficzna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin obejmujący architekturę, malarstwo i rzeźbę wszystkich państw nowożytnej Europy.
Student rozpoznaje i charakteryzuje przy użyciu fachowej terminologii epoki, style, kierunki w sztuce K_U08, H1A_U05
Potrafi charakteryzować twórczość najważniejszych twórców (wzgl. ośrodków, szkół artystycznych itd.)w dziedzinie malarstwa, rzeźby i architektury K_U09, H1A_U05
Umie rozpoznać i datować najważniejsze dzieła sztuki K_U10, H1A_U05
Jest zdolny opisać formę i zanalizować dzieła: architektury, rzeźby, malarstwa (o różnej klasie artystycznej i różnym poziomie wartości), wiążąc je z poszczególnymi okresami w sztuce K_U11, H1A_U05
Potrafi rozpoznać najważniejsze dzieła, typy ikonograficzne i tematy, na poziomie podstawowym określając treści dzieł sztuki K_U13, H1A_U05 A1_U21
Identyfikując dzieła identyfikuje także podstawowe materiały plastyczne występujące w zabytkach, na podstawie analizy wizualnej określa techniki sztuk plastycznych K_U14, H1A_U05 A1_U16 A1_U21
Kryteria oceniania:
Wykład: na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego trwającego 2 h
ndst - 1 pkt (50%)
dst- 2 pkt (60%)
dst plus- 3 pkt (70%)
db- 4 pkt (80%)
db plus- 5 pkt (90%)
Literatura
Literatura obowiązkowa (w wybranych fragmentach):
Sztuka europejska:
A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, T.1 i T. 2, Warszawa 1980.
P. Murray, Architektura włoskiego renesansu, Toruń 1999.
M. Levy, Wczesny renesans, Warszawa 1972.
M. Levy, Dojrzały renesans, Warszawa 1980
N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 2000
M. Rzepińska Malarstwo Cinquecenta, Warszawa 1989.
M. Rzepińska Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1980
J. Sherman, Manieryzm, Warszawa 1970
K. Secomska, Malarstwo francuskie XVII w., Warszawa 1985
M. Skubiszewska, Malarstwo Italii w latach 1250- 1400, Warszawa 1980, s. 80-130.
Sztuka świata, t. 5-7, 2001.
Renesans w sztuce włoskiej. Architektura-rzeźba-malarstwo, red. R. Toman, 2007.
Sztuka Baroku. Architektura. Rzeźba. Malarstwo (red. R. Toman), Koningswinter 2004.
Z. Waźbiński, Malarstwo Quatrocenta, Warszawa 1989.
R. Wittkower, Art and Architecture in Italy 1600-1700, London 1982.
J. Wrabec, Dintzenhoferowie na Śląsku, Wrocław 1000
M. Wyrzykowska, Escorial jako wzorzec ideowy i architektoniczny założeń klasztornych na terenie monarchii habsburskiej, w: "Dzieła i
interpretacje", T. IV, 2000.
Literatura uzupełniająca (w wybranych fragmentach):
A. Blunt., Art and Architecture in France: 1500–1700, „The Pelican History of Art” 1977.
P. Burke, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991.
A. Chastel, Sztuka włoska, t. 1–2, Warszawa 1978.
M. Levy, Painting and Sculpture in France in the 18th Century, „The Pelican History of Art” 1995.
A. Székely, Malarstwo hiszpańskie, Warszawa 1977.
R. Wittkower R., Art and Architecture in Italy 1600–1750, „The Pelican History of Art” 1982.
Ziemba A., Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: