Historia sztuki 1401-HSZ-1L-sm-S1
Wykłady ze sztuki starożytnej obejmują szkic sztuki prehistorycznej, omawiający malarstwo, rzeźbę mobilną i architekturę paleolitu oraz neolitu w Europie. Następnie prezentowana sztuka Egiptu, która obejmuje okres Starego, Średniego, Nowego Państwa wraz z epoką schyłkową i z uwzględnieniem epok przejściowych. Wprowadzeniem do sztuki greckiej jest sztuka minojska rozwijająca się na Krecie, oraz mykeńska na Peloponezie. Omawiane są wznoszone wtedy pałace, akropole, grobowce-skarbce, malarstwo i rzemiosło artystyczne. Sztuka grecka podzielona została na sztukę archaiczną, klasyczną i hellenistyczną. Ta część uwzględnia tzw. wieki ciemne, architekturę drewnianą i rzeźby kultowe. Następnie omawiane są rzeźba, malarstwo, rzemiosło i architektura archaiczna, klasyczna i archaiczna na osobnych zajęciach. Kolejne wykłady prezentują sztukę etruską: grobowce, rzemiosło artystyczne oraz malarstwo mieszkańców półwyspu apenińskiego przed podbojem rzymskim. Jest to wstęp do omówienia sztuki Rzymu republikańskiego i cesarskiego. Prezentując sztukę Rymu uwzględnia się jego dzieje historyczne. Łącznie wykłady obejmują architekturę, rzeźbę i malarstwo poszczególnych okresów, rozwój urbanistyki. Uwzględnia się m.in. styl dorycki, joński i koryncki pokazując najważniejsze przykłady w architekturze świeckiej i sakralnej. Uzupełnieniem wiedzy o sztuce są wiadomości m.in. z kultury starożytnej (np. teatru) i wyposażenia wnętrz.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin z zakresu historii sztuki starożytnej, obejmujący architekturę, malarstwo i rzeźbę wszystkich epok starożytności.
Student rozpoznaje i charakteryzuje przy użyciu fachowej terminologii epoki, style, kierunki w sztuce od prehistorii do późnego cesarstwa rzymskiego K_U08, H1A_U05
Potrafi charakteryzować twórczość najważniejszych twórców (wzgl. ośrodków, szkół artystycznych itd.)w dziedzinie malarstwa, rzeźby i architektury od antyku do współczesności K_U09, H1A_U05
Umie rozpoznać i datować najważniejsze dzieła sztuki prehistorycznej, egipskiej, greckiej i rzymskiej K_U10, H1A_U05
Jest zdolny opisać formę i zanalizować dzieła: architektury, rzeźby, malarstwa (o różnej klasie artystycznej i różnym poziomie wartości), wiążąc je z poszczególnymi okresami w sztuce starożytnej K_U11, H1A_U05
Potrafi rozpoznać najważniejsze dzieła, typy ikonograficzne i tematy, na poziomie podstawowym określając treści dzieł sztuki K_U13, H1A_U05 A1_U21
Identyfikując dzieła identyfikuje także podstawowe materiały plastyczne występujące w zabytkach, na podstawie analizy wizualnej określa techniki sztuk plastycznych K_U14, H1A_U05 A1_U16 A1_U21
Kryteria oceniania:
Wykład: na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego trwającego 2 h
ndst - 1 pkt (50%)
dst- 2 pkt (60%)
dst plus- 3 pkt (70%)
db- 4 pkt (80%)
db plus- 5 pkt (90%)
Literatura
Literatura podstawowa:
M. L. Bernhard, Sztuka grecka archaiczna, Warszawa 1989.
M. L. Bernhard, Sztuka grecka V wieku p.n.e., Warszawa 1975.
M. L. Bernhard, Sztuka grecka IV wieku p.n.e., Warszawa 1992.
M. L. Bernhard, Sztuka hellenistyczna, Warszawa 1980.
J. Boardman, Sztuka grecka, Toruń 1999
Bunte Götter: die Farbigkeit antiker Skulptur. Kat. Ausstellung der Staatlichen Antikensammlungen und Glyptothek München, 16. Dezember 2003 bis 29. Februar 2004, 15. Juni –5. September 2004, hrsg.: V. Brinkmann; R. Wünsche, München 2004.
T. Dobrowolski, Sztuka Etruska, Warszawa 1988.
F.W. Deichmann, Archeologia chrześcijańska, Warszawa 1994
Encyklopedia kultury antycznej, Warszawa 1995.
J. C. Fredouille, Słownik cywilizacji rzymskiej, Katowice 2006.
Gąssowski J., Sztuka pradziejowa w Polsce, Warszawa 1975.
In the light of Amarna – 100 Years of the Nefertiti Discovery, Hg. F. Seyfried, Petersberg 2012.
Jastrzębowska E., Sztuka wczesnochrześcijańska, Warszawa 2008.
W. Koch, Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, przeł. W. Baraniecki, Świat Książki, Warszawa 1996
Kaltsas N., Sculpture in the National Archeological Museum Athens, Athens 2002.
Karakasi K., Archaic Corai, Los Angeles 2003.
Kolb F., Ideał późnoantycznego władcy. Ideologia i autoprezentacja, Poznań 2008 (fragmenty)
Konstantynopol Nowy Rzym. Miasto i ludzie w okresie wczesnobizantyńskim, red. M. J. Leszko, T. Wolińska, Warszawa 2011 (fargmenty)
Krautheimer R., Early Christian and Byzantine architecture, Pelican History of Art 1965
L'art egyptien au temps des pyramides, cat. exposition, Paris – Galeries Nationales du Grand Palais, 6 Avril–12 Juillet 1999, New York – The Metropolitan Museum Of Art, 16 Sept, Paris 1999.
Lipińska J., Historia rzeźby, reliefu i malarstwa starożytnego Egiptu, Warszawa 1979.
E. Makowiecka, Sztuka grecka, Warszawa 2009
E. Makowiecka, Sztuka Rzymu. Od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010
J. A. Ostrowski, Słownik artystów starożytności, Katowice 2006.
E. Papuci-Władyka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2001
A. Sadurska, Archeologia starożytnego Rzymu od epoki królów do schyłku Republiki, t. 1, Warszawa 1975
A. Sadurska, Archeologia starożytnego Rzymu. Okres cesarstwa, t. 2, Warszawa 1980.
Sztuka Egiptu, wyd. R. Tolman, Warszawa 2001.
Twardecki A., Mały słownik sztuki starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1998.
Literatura uzupełniająca:
J. Boardman, Greek Art, London 1973.
J. Boardman, Greek Sculpture. The Archaic Period, London 1978.
J. Boardman, Greek Sculpture. The Classical Period, London 1985.
J. Boardman, Greek Sculpture: The Late Classical Period, London
1995.
Ciechanowicz J., Rzym. Ludzie i budowle, Warszawa 1989.
F. Coarelli (ed.), Artisti e artigiani in Grecia, guida storica e critica, Roma 1980
A.A. Donohue, Xoana and the Origin of Greek Sculpture, Atlanta 1988.
A. A. Donohue, Greek Sculpture and the Problem of Description, Cambridge 2005.
Eschebach H., Pompeji: Erlebte antike Welt, Leipzig 1984.
F. Kolb, Ideał późnoantycznego władcy, Poznań 2008
Keesling K. M., The votive statues of the Athenian Acropolis, Cambridge 2003 [http://catdir.loc.gov/catdir/samples/cam041/2002073693.pdf].
Keesling K. M., Patrons of Athenian votive monuments of the Archaic and Classical periods: three studies, >Hesperia: The Journal of the American School of Classical Studies at Athens<, 74/3 (2005), s. 395-426 [Jstor].
W. Müller-Wiener, Greckie budownictwo antyczne, wyd. Platan 2004
M. Muller Dufeu, La sculpture grecque. Sources littéraires et épigraphiques, Paris 2002.
J. A. Ostrowski, Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa-Kraków 1999
O. Palagia (ed.), Greek Sculpture: Function, Materials and Techniques in the Archaic and Classical Periods, Cambridge 2006.
Pauzaniasz, Wędrówki po Helladzie. W świątyni i w micie, wstęp i komentarz Niemirska-Pliszczyńska J., Filarska B., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1973.
Pergamon. Panorama der Antiken Metropole, Hg. R. GRÜSSINGER et al., Petersberg 2011
Press L., „Budownictwo egejskie”, Warszawa 1986.
G. Rachet, Słownik cywilizacji greckiej, Katowice 2006.
R.R.R. Smith, Hellenistic Sculpture, London 1991.
Sear F., Roman theatres, an architectural study, New York 2006 (electronic resource – cyfrowa czytelnia UMK).
Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa I–IV w., Warszawa 1992.
P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999
P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2008
P. Veyne (red.), Historia życia prywatnego, t. 1, Wrocław 2005
Valavanis P. D., Games and sanctuaries in ancient Greece: Olympia, Delphi, Isthmia, Nemea, Athens, Los Angeles 2004, fragmenty: s. 20–161 (Olimpia), 162–266 (Delfy), 337–391 (Ateny).
Wujewski T., Symbolika architektury greckiej, Poznań 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: