Historia Sztuki- Historia Rzeźby od Prehistorii do Czasów Nowożytnych 1401-HRP-3L-DM
PREHISTORIA: Kontekst kulturowy i sens pierwszych form rzeźbiarskich.
STAROŻYTNY WSCHÓD: formy rzeźbiarskie w sztuce Mezopotamii
STAROŻYTNY EGIPT: Geneza i funkcje rzeźby w kontekście funeralnym, kultowym, wotywnym. / Rzeźba architektoniczna.
STAROŻYTNA GRECJA: Typologia i funkcje posągów figuralnych oraz rzeźba architektoniczna w Grecji archaicznej (VII-VI w. p.n.e.) / Kanon, style i mistrzowie klasycznej rzeźby greckiej V-IV w. p.n.e. / Rzeźba architektoniczna epoki klasycznej. / Stele nagrobne. / Rzeźba statuaryczna w epoce hellenistycznej – styl i nowe uwarunkowania funkcjonalne.
STAROŻYTNY RZYM: Rola i rozwój portretu rzymskiego (prywatnego i oficjalnego). / Relief historyczny i jego znaczenie.
BIZANCJUM: Tradycje antyczne w rzeźbie oficjalnej. / Znaczenie reliefu w sztuce sakralnej okresu wczesnobizantyńskiego. / Rzeźba w kości słoniowej epoki wczesno- i średniobizantyńskiej.
WCZESNE ŚREDNIOWIECZE I ROMANIZM: Drobne formy rzeźbiarskie epoki karolińskiej i ottońskiej. / Wczesnośredniowieczne figury kultowe w kontekście relikwiowym. / Romańska rzeźba architektoniczna we Francji, Hiszpanii, Italii – kapitele i portale. / Romańska rzeźba snycerska – funkcje, technika, rola polichromii.
GOTYK: Uwarunkowania rozwoju i charakterystyka rzeźby portalowej katedr francuskich XII-XIII wieku. / Rzeźba monumentalna terenów niemieckich. / Rzeźba wolno stojąca w przestrzeni liturgicznej w Europie Zachodniej w XIV wieku. / Snycerski ołtarz szafiasty jako fenomen ideowo-artystyczny w XIV i pocz. XV wieku. / Najważniejsze zjawiska w rzeźbie XIV-XV wieku w Europie Środkowej.
RENESANS, MANIERYZM: Protorenesansowa rzeźba Italii XIII i XIV stulecia – uwarunkowania stylistyczne. / Mistrzowie renesansu we Florencji (XV w.): Donatello, Verrocchio, Della Robbia. / Portret renesansowy. / Twórczość rzeźbiarska Michała Anioła. / Nagrobek renesansowy – nowa koncepcja sztuki funeralnej w Europie (XV – XVI w.) / Manieryzm w Italii i Francji.
BAROK: Twórczość Berniniego jako kwintesencja rzymskiego baroku. / Nowe funkcje rzeźby posągowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym (interpretacja dzieł sztuki na slajdach).
Wymagania egzaminacyjne:
1. Rozpoznawanie najważniejszych dzieł rzeźbiarskich: proweniencja, atrybucja (tam gdzie to możliwe), datowanie (do stulecia – antyk oraz do półwiecza – średniowiecze, czasy nowożytne), technika wykonania. 2. Osadzenie zabytku w danej epoce w historii rzeźby, charakterystyka stylu, wskazanie znaczenia, określenie funkcji i ikonografii
Literatura
L I T E R A T U R A
P O D S T A W O W A
(treści / materiał ilustracyjny)
Bernhard M. L., Historia starożytnej sztuki greckiej, t. I-IV, Warszawa
1989-1993 (wybrane rozdziały)
Bossaglia R., Scultura italiana – Vol. 1: Dall'alto Medioevo all'eta romanica, Milano 1966
Burnett Grossman J., Looking at Greek and Roman sculpture in stone: a guide to terms, styles, and techniques, Los Angeles 2003
Carli E., Scultura italiana – Vol. 2: Il Gotico, Milano 1967
Die Parler und der Schöne Stil 1350-1400. Europäische Kunst unter den Luxemburgern, KATALOG WYSTAWY Köln, Schnütgen-Museum, Hg. Anton Legner, Bd.1-4: Köln 1978; Resultatsband: Köln 1980
Dobrzeniecki T., Romański posążek Marii z Dzieciątkiem w Muzeum Narodowym w Warszawie, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie” 10 (1966), s. 109 nn
Duby G., Barral I Altet X., Guillot de Suduiraut S., Sculpture: the great art of the Middle Ages from the fifth to the fifteenth century, Ne York 1990
Gąssowski J. Sztuka pradziejowa w Polsce, Warszawa 1975
Kaltsas N., Sculpture in the National Archeological Museum Athens, Athens 2002
Karakasi K., Archaic Corai, Los Angeles 2003
Montagu J., Gold, silver and bronze: metal sculpture of the Roman baroque, London 1996
Ostrowski J. A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Kraków 1999
Poeschke J., Die Skulptur des Mittelalters in Italien, Bd. 1, Romanik, München 1998
Pope-Hennessy J., Italian High Renaissance & Baroque sculpture, London 2003
Pope-Hennessy J., Italian Gothic sculpture, London 2000
Propyläen Kunstgeschichte, Band 1-9 [materiał ilustracyjny]
Rupprecht B., Hirmer A., Romanische Skulptur in Frankreich, München 1975
Russoli F., Scultura italiana – IL Rinascimento, Milano 1966
Sadurska A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1: Od epoki królów do schyłku republiki, Warszawa 1975. / t. 2: Okres cesarstwa, Warszawa 1980
Satzinger H., Wizerunki pełne życia – przedstawienia osób prywatnych, [w:] Egipt. Świat faraonów, pod red. R. Schulz, M. Seidel, Köln 2001, s. 94-102
Sauerländer W., La sculpture gothique en France 1140-1270, Paris 1972
Sauerländer W., Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978
Schulz R., Sourouzian H., Świątynie – królewscy bogowie i boscy królowie, [w:] Egipt. Świat faraonów, pod red. R. Schulz, M. Seidel, Köln 2001, s. 152-216
Shaerman J., Manieryzm, Warszawa 1970
Stern H., Sztuka bizantyńska, Warszawa 1975
Wolf N., Deutsche Schnitzretabel des 14. Jahrhunderts, Berlin 2002
L I T E R A T U R A
U Z U P E Ł N I A J Ą C A:
L'art egyptien au temps des pyramides, cat. exposition, Paris - Galeries Nationales du Grand Palais, 6 Avril-12 Juillet 1999, New York – The Metropolitan Museum Of Art, 16 Sept, Paris 1999
L’art au temps des rois maudits. Philippe le Bel et ses fils 1285-1328, cat. Paris (Louvre), com. Danielle Gaborit-Chopin, ed. Anne de Margerie, Paris 1998
Brinkmann V., Die Polychromie der archaischen und frühklassischen Skulptur, München 2004
Bunte Goetter: die Farbigkeit antiker Skulptur. Kat. Ausstellung der Staatlichen Antikensammlungen und Glyptothek München, 16. Dezember 2003 bis 29. Februar 2004, 15. Juni - 5. September 2004, hrsg.: V. Brinkmann; R. Wünsche, München 2004
Keesling K. M., The votive statues of the Athenian Acropolis, Cambridge 2003
Lapatin, K.D.S., Chryselephantine statuary in the ancient Mediterranean world, Oxford 2001
Materiał rzeźby: między techniką a semantyką (Material of sculpture: between technique and semantics), red. Aleksandra Lipińska, Wrocław 2009
Marcinkowski Wojciech, Co to jest Piękna Madonna?, [w:] Prawda i twórczość, pod red. Mateusza Kapustki, Wrocław 1998, s. 39-53
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: