Grafika Warsztatowa - Serigrafia 1401-GWS-Z-Sj
W ramach kształcenia z przedmiotu kładzie się nacisk na odkrywanie i stałe rozwijanie indywidualnych predyspozycji twórczych studentów. Stosujemy pokazy techniki serigrafii (realizacje studentów z poprzednich roczników i reprodukcje w katalogach) – omówienie cech formalnych, technicznych i technologicznych.
Podział procesu realizacji ćwiczeń podzielony jest na dwa zasadnicze etapy: projekt i realizacja. Oba etapy są omawiane z każdym studentem poprzez korektę. Przeglądy poszczególnych ćwiczeń: omawianie prac z udziałem grupy studentów.
Przedmiot Serigrafia, prowadzony jest przez 8 semestrów [łącznie: 1440 godzin (8 x 180 h); II—V rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności: Druk wstępny w 1 kolorze, Druk wielobarwny, Druk CMYK, Mieszane formy druku,
Grafiki określane jako cykl, Doskonalenie metod realizacyjno-warsztatowych.
Własne realizacje warsztatowe, Przygotowanie dyplomu artystycznego
1. Cele przedmiotu:
Celem zajęć jest maksymalne przygotowanie studentów do indywidualnej pracy zarówno w zakresie warsztatowej jak i artystycznej kreacji. Szczególny nacisk kładzie się na opanowanie techniki i technologii druku serigraficznego, nie określając tematów samych ćwiczeń, lecz raczej sugerując metodę realizacji indywidualnych projektów.
2. Tematyczne ujęcie treści:
Tematy i sposób realizacji ustalane są indywidualnie z każdym studentem.
• Ćwiczenie wstępne rysunkowe, z użyciem jednej kliszy (tusz, rysunek kredką litograficzną, prószenie, szablon, odcisk itp). Celem jest tu pokazanie w praktyce całego skomplikowanego procesu technologicznego serigrafii.
• Ćwiczenie z użyciem 2–3 klisz (kolorów) lub więcej. Celem jest tu poznanie zagadnień związanych
z przygotowaniem klisz do druku barwnego, pasowania kolorów, druku wielowarstwowego i innych zagadnień praktycznych.
• Ćwiczenie z wykorzystaniem elementów fotografii w połączeniu z wcześniejszymi doświadczeniami.
• Studentów obowiązują minimum 3 ćwiczenia w semestrze.
• Studenci V roku realizują pracę dyplomową oraz porfolio.
Jest to obszar otwarty na wszelką różnorodność postaw i propozycji artystycznych, lecz studiujący zobowiązani są do systematycznego konsultowania z prowadzącym Pracownię wszelkich zagadnień w trakcie realizacji prac. Dotyczy to zarówno sfery warsztatowej jak i artystycznej – od projektu po gotową odbitkę.
3. Opis metod i form realizacji:
Szczególny nacisk kładziemy na opanowanie warsztatu szeroko rozwijając różnorodność ćwiczeń dla studentów. Student realizuje indywidualny projekt. Zajęcia prowadzone są w sposób, który maksymalnie aktywizuje indywidualne postawy kreacyjne studentów.
Oczekujemy postaw twórczych. W semestrze obowiązywać będą ćwiczenia o tematyce dowolnej, które powinny być indywidualnymi propozycjami samych studentów. Ten obszar jest otwarty na wszelką różnorodność postaw i propozycji artystycznych. Student jest zobowiązany do stałej konsultacji procesu realizacji ćwiczeń. Dotyczy to zarówno sfery warsztatowej jak i artystycznej – od projektu po gotową odbitkę.
Efektem kształcenia są umiejętności rozumienia i stosowania klasycznych technik grafiki warsztatowej; rozumienia i stosowania technik druku wielobarwnego oraz wykorzystywania elektronicznych metod kształtowania obrazu i druku cyfrowego. Student powinien posiąść umiejętność twórczego posługiwania się warsztatem graficznym i swobodnego wyrażania koncepcji artystycznych w zakresie tworzenia cykli tematycznych jak i poruszania się w obszarze klasycznej i współczesnej grafiki artystycznej.
Stosujemy pokazy techniki serigrafii (realizacje studentów z poprzednich roczników i reprodukcje dzieł) – omówienie cech formalnych, technicznych i technologicznych.
Podział procesu realizacji ćwiczeń podzielony jest na dwa zasadnicze etapy: projekt, realizacja. Oba etapy są omawiane z każdym studentem poprzez korektę. Przeglądy poszczególnych ćwiczeń: omawianie prac z udziałem grupy studentów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura techniczna dotycząca techniki sitodruku, głównie: „Techniczne podstawy wykonania szablonu sitodrukowego” Andre Peyskensa, wyd. SAATI w 1998 roku; „Grafika Artystyczna. Podręcznik warsztatowy”, wyd. Wydział Grafiki ASP w Poznaniu, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: