Grafika Warsztatowa - Litografia
1401-GWL-Z-Sj
W początkowym okresie studiów studenci zapoznają się z pracownią, poznają zasady jej funkcjonowania, poznają jak bezpiecznie używać występujące tu narzędzia. Wykonują najprostsze prace litograficzne. W ich realizacji stosują właściwe dla tej techniki materiały i środki. Uczą się prawidłowego przygotowania matrycy drukującej, zapoznają z procesem druku i sposobami suszenia odbitek, poznają obsługę sprzętu – pras graficznych, wózków transportowych, stanowiska szlifierskiego.
W czasie korekty i wyboru projektów do realizacji ćwiczeń, omawiane są środki wyrazu artystycznego, pojęcia z dziedziny formy plastycznej, sposoby kształtowania kompozycji oraz techniczne sposoby realizacji wybranych projektów.
Przedmiot obejmuje zestawy zadań o zróżnicowanym stopniu zaawansowania, rozpoczynając od prostych ćwiczeń. Mała grupa (ok. 10 osób) daje możliwość indywidualizacji ćwiczeń. Przeprowadzane są pokazy, pogadanki, dyskusje, rozmowy. W czasie korekty i wyboru projektów do realizacji ćwiczeń, omawiane są środki wyrazu artystycznego, pojęcia z dziedziny formy plastycznej, sposoby kształtowania kompozycji oraz techniczne sposoby realizacji wybranych projektów.
Przykłady ćwiczeń i zagadnień
1. Litografia kredkowa, linearna –martwa natura.
2. Litografia kredkowa, walorowa –martwa natura lub motyw z wyobraźni,, zastosowanie skrobaczy, rozmazywania gumką itp. Poznanie możliwości różnych narzędzi, w zakresie tej techniki.
3. Litografia tuszowa czarno–biała, motyw architektoniczny, przy użyciu pędzla i piórka lub patyka (bez lawowań). Poznanie możliwości różnych narzędzi (kostki szlifujące, pumeksy, korundy, igły itp.).
Przewiduje się wykonanie więcej prac niż jedna na zadany temat.
W cyklu 2024/25Z:
Ćwiczenia obejmują wykonanie litografii asfaltowej, w tuszu litograficznym rysunkowym oraz lawowanym. Prace ograniczają się do niezbyt dużego formatu z naciskiem na poznanie podstawowych właściwości warsztatu litograficznego. W czasie korekty i wyboru projektów do realizacji ćwiczeń, omawiane są środki wyrazu artystycznego, pojęcia z dziedziny formy plastycznej, sposoby kształtowania kompozycji oraz techniczne sposoby realizacji wybranych projektów. Przewiduje się wykonanie więcej prac niż jedna na zadany temat. 1. Litografia tuszowa, lawowana metodą alla prima, 2. Litografia tuszowa, wspomagana kredką i piórkiem –kompozycja organiczna. 3. Asfalt zakładany pędzlami, wałkami, patykami, nakładanie rozrzedzonego asfaltu warstwami (mokre na suche). 4. Asfalt zakładany wałkiem (mezzotinta na kamieniu, asfalt ossasepia)
|
W cyklu 2025/26Z:
Ćwiczenia obejmują wykonanie litografii asfaltowej, w tuszu litograficznym rysunkowym oraz lawowanym. Prace ograniczają się do niezbyt dużego formatu z naciskiem na poznanie podstawowych właściwości warsztatu litograficznego. W czasie korekty i wyboru projektów do realizacji ćwiczeń, omawiane są środki wyrazu artystycznego, pojęcia z dziedziny formy plastycznej, sposoby kształtowania kompozycji oraz techniczne sposoby realizacji wybranych projektów. Przewiduje się wykonanie więcej prac niż jedna na zadany temat. 1. Litografia tuszowa, lawowana metodą alla prima, 2. Litografia tuszowa, wspomagana kredką i piórkiem –kompozycja organiczna. 3. Asfalt zakładany pędzlami, wałkami, patykami, nakładanie rozrzedzonego asfaltu warstwami (mokre na suche). 4. Asfalt zakładany wałkiem (mezzotinta na kamieniu, asfalt ossasepia)
|
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta: 1300 godz. / 80 pkt. ECTS
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu - godziny kontaktowe: 1080 godz. / 66 ECTS
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (szkicowanie, przygotowanie projektów, zapoznanie się z literaturą): 180 godz. / 11 ECTS
3. Przygotowanie artystycznych prac zaliczeniowych : 40 godz. / 3 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
zna zagadnienia teoretyczne związane z drukiem litograficznym czarno-białym i barwnym K_W01
doskonale zna profesjonalny warsztat litograficzny, K_W01
bezbłędnie rozpoznaje poznane techniki litografii, K_W01
posiada poszerzoną i samodzielnie rozwijaną wiedzę na temat kontekstu historycznego i kulturowego grafiki warsztatowej i użytkowej i ich związku z innymi dziedzinami współczesnego życia K_W02
opiera własną, oryginalną twórczość artystyczną na ugruntowanej wiedzy z zakresu historii i tradycji sztuk pięknych, K_W03
ma pogłębioną wiedzę dotyczącą uwarunkowań swobodnej i niezależnej kreacji artystycznej, K_W05
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
potrafi poprawnie skonstruować najbardziej złożone kompozycje, K_U01
umie bezbłędnie i twórczo posługiwać się regułami kompozycyjnymi, K_U01
ma bardzo dużą sprawność manualną we wszystkich procesach przygotowania i kształtowania matrycy graficznej, K_U01
potrafi podejmować własne bardzo złożone twórcze projekty, K_U02
dokonuje oryginalnego, własnego przetworzenia plastycznego postrzeganej rzeczywistości, interpretuje ją i syntetyzuje, K_U02
potrafi bezbłędnie, dobierać formę plastyczną dostępną w technice litografii, K_U03
kieruje się wartościami etycznymi w swej kreacji artystycznej, K_U05
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
wykazuje stałą potrzebę rozszerzania wiedzy i doświadczeń warsztatu litograficznego, K_K01
ma potrzebę własnej ekspresji plastycznej w środowisku, K_K02
posiada umiejętność podejmowania samodzielnych działań artystycznych, K_K02
posiada uwarunkowaną psychologicznie, bogatą wyobraźnię graficzną, którą ciągle rozwija, K_K03
wykazuje wrażliwość na bogactwo form wizualnych otaczającego świata, K_K03
wykazuje nawyk czynnego uczestnictwa w życiu artystycznym i twórczym, K_K05
wyzwala inwencję twórczą swoją oraz odbiorcy, K_K05
Metody dydaktyczne
Opis metod i form realizacji.
Pokaz przykładów realizacji prac graficznych innych artystów grafików i ilustratorów. Omówienie cech formalnych, technicznych i technologicznych. Podział procesu realizacji ćwiczeń na dwa zasadnicze etapy: projekt, realizacja. Oba etapy są indywidualnie omawiane z każdym studentem. Przeglądy poszczególnych ćwiczeń i korekta omawianych prac.
Wycieczki dydaktyczne, uczestnictwo w konkursach graficznych.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Zaliczony pierwszy rok studiów na kierunku Grafika.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć następuje na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz jakości prac artystycznych wykonanych podczas ćwiczeń w pracowni. Na ostatnich zajęciach w semestrze przeprowadzone jest omówienie oraz przegląd prac.
Ocenie podlega stopień trudności technicznej, U01, U03
umiejętność tworzenia oryginalnych rozwiązań, U02, K03, W03
, U04
walory artystyczne prac, estetyka, jakość wykonania U02
opanowanie warsztatu litograficznego. W01, U01
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
-Ales Krejca –„Techniki sztuk graficznych”, WAiF –Warszawa.
-Jerzy Werner –„Podstawy technologii malarstwa i grafiki” - wybrane fragmenty.
-Franciszek Bunsch –„Zasada podpisywania odbitek graficznych”.
-Witold Warzywoda –Artykuły dotyczące litografii w kwartalniku „Text & Cover”, X 2001, I 2002, VIII 2002, III 2003.
Jordi Catafal, Clara Oliwia – „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa 2004 - wybrane fragmenty.
Literatura uzupełniająca
-Stefan Kościelecki –„Problemy formy i wyobraźni plastycznej”
-Władysław Strzemiński- „Teoria widzenia”
Katalogi z wystaw:
-Teresa Jakubowska – grafika, katalog, wyd. Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 2000
-Grafika Polska 1950-2000 laureaci wystaw międzynarodowych, katalog, wyd. SMTG Kraków
-Współczesny polski rysunek i grafika, Konkurs o Nagrodę im. Daniela Chodowieckiego, katalog, wyd. PGS Sopot, 2006
-Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Polska, Łódź,
-Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego Malbork,
-inne katalogi aktualnie odbywających się wystaw
W cyklu 2022/23Z:
-Ales Krejca –„Techniki sztuk graficznych”, WAiF –Warszawa. -Jerzy Werner –„Podstawy technologii malarstwa i grafiki”. -Franciszek Bunsch –„Zasada podpisywania odbitek graficznych”. -Włodzimierz Kunz, Janusz Karwacki –„Litografia”, skrypt ASP w Krakowie, II 1969. -Tekst na podstawie fragmentów pracy Janusza Karwackiego –„O litografii”, ASP Kraków. -Witold Warzywoda –Artykuły dotyczące litografii w kwartalniku „Text &Cover”, X 2001, I 2002, VIII 2002, III 2003. Jordi Catafal, Clara Oliwia – „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa 2004 Literatura uzupełniająca -Stefan Kościelecki –„Problemy formy i wyobraźni plastycznej” -Władysław Strzemiński- „Teoria widzenia” W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1988 Katalogi z wystaw: -Mirosław Piotrowski - grafika rysunek, katalog, wyd. UMK Toruń -Teresa Jakubowska – grafika, katalog, wyd. Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 2000 -Grafika Polska 1950-2000 laureaci wystaw międzynarodowych, katalog, wyd. SMTG Kraków -Współczesny polski rysunek i grafika, Konkurs o Nagrodę im. Daniela Chodowieckiego, katalog, wyd. PGS Sopot, 2006 -Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Polska, Łódź, -Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego Malbork, -Festiwal Gravura Evora, archiwalne katalogi -Międzynarodowe Triennale Sztuki - Majdanek -inne katalogi aktualnie odbywających się wystaw
|
W cyklu 2023/24Z:
-Ales Krejca –„Techniki sztuk graficznych”, WAiF –Warszawa. -Jerzy Werner –„Podstawy technologii malarstwa i grafiki”. -Franciszek Bunsch –„Zasada podpisywania odbitek graficznych”. -Włodzimierz Kunz, Janusz Karwacki –„Litografia”, skrypt ASP w Krakowie, II 1969. -Tekst na podstawie fragmentów pracy Janusza Karwackiego –„O litografii”, ASP Kraków. -Witold Warzywoda –Artykuły dotyczące litografii w kwartalniku „Text &Cover”, X 2001, I 2002, VIII 2002, III 2003. Jordi Catafal, Clara Oliwia – „Techniki graficzne”, Arkady, Warszawa 2004 Literatura uzupełniająca -Stefan Kościelecki –„Problemy formy i wyobraźni plastycznej” -Władysław Strzemiński- „Teoria widzenia” W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1988 Katalogi z wystaw: -Mirosław Piotrowski - grafika rysunek, katalog, wyd. UMK Toruń -Teresa Jakubowska – grafika, katalog, wyd. Muzeum Okręgowe w Toruniu, Toruń 2000 -Grafika Polska 1950-2000 laureaci wystaw międzynarodowych, katalog, wyd. SMTG Kraków -Współczesny polski rysunek i grafika, Konkurs o Nagrodę im. Daniela Chodowieckiego, katalog, wyd. PGS Sopot, 2006 -Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki, Polska, Łódź, -Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego Malbork, -Festiwal Gravura Evora, archiwalne katalogi -Międzynarodowe Triennale Sztuki - Majdanek -inne katalogi aktualnie odbywających się wystaw
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: