Fotografia 1401-FOT-3L-PG-DM
Przedmiot Fotografia realizowany jest w formie ćwiczeń. Ćwiczenia poświęcone są realizacji zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności. Zakres zadań realizowanych przez studentów obejmuje zarówno podstawy teorii fotografii, jak i zagadnienia warsztatowe.
Realizowane bloki tematyczne:
• Poznanie języka fotograficznego
• Opracowanie indywidualnego sposobu wypowiedzi fotograficznej
• Opanowanie warsztatu fotograficznego
• Tradycyjne i współczesne sposoby uzyskania obrazu fotograficznego
• Opanowanie komputerowych programów graficznych do obróbki obrazu fotograficznego
• Tradycyjne i współczesne zjawiska w fotografii
• Problematyka formalna (ekspresja, kompozycja, forma), fotografia czarno biała, barwna
• Wykorzystanie fotografii w obszarze sztuki
• Kształtowanie indywidualnego języka wypowiedzi artystycznej w fotografii
• Fotografia autonomiczne medium w sztuce
• Wykorzystanie fotografii w innych mediach ( grafika warsztatowa, multimedialna, projektowanie graficzne )
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia
• zaliczenie każdego semestru polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji zadania / ćwiczenia oraz ocenie semestralnej
• na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, umiejętność korzystania z technologii, opanowanie warsztatu
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura wymagana (obowiązkowa)
T. Cyprian - Fotografia: technika i technologia, PWN 1972
Dan Simon, Fotografia cyfrowa – Biblia, Helion Gliwice 2005
Skott Kelby, Fotografia cyfrowa – edycja zdjęć, wyd. III, Helion Gliwice 2005
M. Freeman: Fotografia studyjna. Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa 1993
Literatura zalecana (uzupełniająca)
Y. Marchesi, Profesjonalna technika oświetleniowa, Warszawa 1988
Zbigniew Tomaszczuk, Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii, Kropka Warszawa 2003
Zbigniew Tomaszczuk, Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej, Typoscript, Wrocław 2004
Sławomir Sikora, Fotografia – między dokumentem a symbolem, Instytut Sztuki PAN, Izabelin 2004
Adam Sobota, Konceptualność fotografii, Galeria Bielska BWA 2004
Sławomir Magala, Szkoła widzenia, ASP Wrocław 2000
Praca zbiorowa pod redakcją Adama Soboty, Estetyka i racjonalność fotografii, Oficyna wydawnicza Atut, Wrocław 2002
Vilem Flusser, Ku filozofii fotografii, ASP w Katowicach 2004
Władysław Strzemiński, Teoria widzenia
Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa
A.M. Potocka, Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Aletheia,2010
R. Barthes, Światło obrazu, Wydawnictwo KR, Warszawa, 1996
F. Soulages, Estetyka fotografii, Kraków, 2007
U. Czartoryska, Przygody plastyczne fotografii, słowo/obraz
terytoria, Gdańsk, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: