Estetyka performatywności
1401-EstPe-5Z-sm-SJ
Zajęcia ćwiczeniowe związane są z czterema godzinami dyskusji o założeniach teoretycznych zagadnienia performatywności wypowiedzi artystycznej, w ramach której określamy różnicę pomiędzy estetyką klasyczną, a performatywną. Następnie określamy cechy i "filary" performatywności. Na tej bazie studenci przechodzą do części czysto ćwiczeniowej, w ramach której w fazie indywidualnych konsultacji z prowadzącym zajęcia, proponują stworzenie sytuacji performatywnej o cechach wydarzenia artystycznego, które następnie jest zatwierdzane do rzeczywistej realizacji.
Całkowity nakład pracy studenta
Semestr zimowy
15 godz. i 0,5 pkt ECTS – godziny kontaktowe, ćwiczenia, konwersatorium, konsultacje indywidualne i grupowe.
30 godz. i 1,5 pkt ECTS – czas na indywidualną pracę studenta, wykonanie zadań, przygotowanie się do zajęć i przygotowanie pracy do prezentacji zaliczeniowej.
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
- wyjaśnia specyfikę performatywności jako wypowiedzi artystycznej współcześnie znaczącej, K_W01
- klasyfikuje różnice pomiędzy koncepcjami estetycznymi, K_W02
- analizuje wpływ estetyki performatywnej na sztukę współczesną, K_W03
- porównuje procesy przemian we współczesnej sztuce, K_W05
- uzasadnia istotność estetyki performatywnej, K_W09
- syntetyzuje wizualnie koncepcję performatywności, K_W02
- dokonuje analizy wybranego faktu kulturowego pod kątem jego performatywności, K_W08
- uzasadnia oddziaływanie wydarzenia performatywnego na społeczeństwo jako odbiorców i uczestników, K_W06
- prezentuje argumenty na rzecz znaczenia kulturowego wydarzeń performatywnych. K_W08, K_W08
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
- posiada umiejętności w zakresie interpretacji performatywnej zjawisk z obszaru antroposfery, K_U01
- potrafi wykorzystać wiedzę do wizualizacji performatywnej wybranych procesów i zjawisk, K_U02
- potrafi przygotować wystąpienie performatywne, K_U03
- potrafi uczestniczyć w dyskusji na temat performatywności, rozumie stanowiska przeciwne i umie prowadzić dialog w kwestiach spornych, K_U04
- umie udzielić konsultacji i porady w zakresie sztuki performatywnej, K_U05, K_U11
- posiada kompetencje językowe w zakresie rozumienia i realizowania oraz upowszechniania współczesnych teorii estetycznych. K_U07, K_U10
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
- przestrzega odpowiednich norm prawa autorskiego, K_K05
- potrafi animować społeczność lokalną, ogólnopolską i międzynarodową, K_K04
- wyrabia w sobie umiejętność i potrzebę ciągłego kształcenia, K_K04
- posiada poczucie możliwości działania twórczego ukierunkowanego na kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego przy pomocy współczesnej kultury wizualnej opartej o tolerancję, pluralizm ideowy, w warunkach demokratycznej dyskusji, K_K03
- wykazuje się samodzielnością, niezależnością i odpowiedzialnością we własnych działaniach performatywnych. K_K08
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące:
- drama
- inscenizacja
- pokaz
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- okrągłego stołu
- panelowa
- projektu
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opowiadanie
- opis
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie ciągłego zaangażowania studenta w toku zajęć oraz według wypełnienia założeń teoretycznych w realizacji własnego wystąpienia performatywnego w przestrzeni społecznej. Istotnym elementem oceny jest koncepcja indywidualna, jej oryginalność oraz dojrzałość intelektualna, a zwłaszcza wizualizacja posiadanej wiedzy oraz umiejętność wyciągnięcia wniosków z procesu monitorowania wydarzenia performatywnego.
Literatura
Literatura obowiązkowe
Fischer-Lichte, E. (2008). Estetyka performatywności, Kraków: Księgarnia Akademicka
Austin, L.J. (1993). Wypowiedzi performatywne (311-334), (W:) L.J. Austin: Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN
Austin, L.J. (1993). Jak działać słowami (545-714), (W:) L.J. Austin: Mówienie i poznawanie. Rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN
Benjamin, W. (1996). Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej (201-240), (W:) W. Benjamin: Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Poznań: Wydawnictwo Poznański
Butler, J. (2007). Akty performatywne a konstrukcja płci kulturowej (25-35), (W:) M. Dąbrowski, R. Pruszczyński (red.): Lektury inności: antologia, Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa
Carlson, M. (2007). Performans, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: