Emisja głosu
1401-Egł-2Z-sm-SJ
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z zasadami higieny aparatu głosowego oraz podwyższenie ich sprawności w posługiwaniu się językiem, zwłaszcza w warstwie artykulacyjnej i oddechowej, ale także w zakresie poprawności językowej oraz szeroko rozumianej kultury języka. Zaproponowane ćwiczenia warsztatowe dodatkowo służą kształtowaniu kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych.
Całkowity nakład pracy studenta
– godziny kontaktowe z udziałem prowadzącego – 30 h
– praca własna studenta – czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć oraz wykonanie ćwiczeń utrwalających nabyte umiejętności – 20 h
Łącznie: 50 godz. (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W.1. Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w komunikacji bezpośredniej za pomocą głosu; zna i rozumie znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela; zna i rozumie zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy oraz zasady emisji głosu; ma elementarną wiedzę o nieprawidłowościach mogących prowadzić do złych nawyków emisyjnych.
Efekty uczenia się - umiejętności
U.1. Potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim; potrafi prezentować zadania w przystępnej i poprawnej językowo formie; potrafi umiejętnie i odpowiedzialnie wypowiadać się w języku polskim na tematy związane z kulturą, sztuką i edukacją wizualną;
U.2. Student potrafi posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami; potrafi umiejętnie wypowiadać się w mowie, posiadając nawyki prawidłowej fonacji, dykcji, płynności artykulacyjnej;
U.3. Student potrafi dokonywać analizy własnych działań i modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne, wykorzystując w tym celu różne źródła wiedzy; posiada świadomość poziomu swoich umiejętności językowych i wiedzy z tego zakresu;
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
KS.1. Student posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i jest gotowy do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności językowych; jest gotowy do skutecznego korygowania swoich błędów językowych i doskonalenia aparatu emisji głosu.
KS.2. Student posiada popartą doświadczeniem pewność w efektywnym komunikowaniu się; potrafi przeciwdziałać lękom i stresom związanym z publicznymi wystąpieniami lub prezentacjami;
KS.3. Student potrafi pracować indywidualnie i w grupie, przyjmując różne role.
Metody dydaktyczne
– Metody dydaktyczne poszukujące (metoda ćwiczeniowa - z wykorzystaniem tekstów źródłowych, arkuszy pracy, specjalnie przygotowanych pomocy dydaktycznych, treningi i metody aktywizujące z wykorzystaniem gier i zabaw - także z wykorzystaniem pomocy logopedycznych)
– Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)
– Metody dydaktyczne podające (opis, pogadanka, elementy wykładu konwersatoryjnego).
Zajęcia prowadzone w formie pracy indywidualnej i grupowej.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- tekst programowany
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- obserwacji
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- gry i symulacje
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Praktyki zawodowe
Literatura
Dunaj, B. (2006), Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski, 161-172.
Miodek, J. (2007), Słowo jest w człowieku. Poradnik językowy, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Skorek, E.M. (2006), 100 tekstów do ćwiczeń logopedycznych, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Tarasiewicz, B. (2003). Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków: Universitas.
Toczyska, B. (2003). Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa.
Toczyska, B. (2006). Sarabanda w chaszczach, Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa.
Toczyska, B. (2007). Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk: GWP.
Walencik-Topiłko, A. (2009). Głos jako narzędzie. Materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Mikołaja Kopernika w Toruniu, prowadzący ustala, iż wymiar usprawiedliwionych nieobecności pozwalających na osiągnięcie przewidzianych programem studiów efektów uczenia się, wynosi nie więcej niż 40% godzin zajęć kontaktowych.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: