Estetyka 1401-EST-1L-AW-SJ
Głównym celem przedmiotu jest prezentacja podstawowych zagadnień z zakresu estetyki filozoficznej. Przedmiot oparty jest na cyklu wykładów poświęconych określonym momentom w historii ludzkości, kiedy to dochodziły do głosu najważniejsze koncepcje estetyczne. Największy rozkwit tego typu myśli można było obserwować w nowożytności, dlatego też to głównie tej epoce poświęcona jest większość wykładów.
A zatem poza estetycznymi poglądami Pitagorejczyków, Platona, Arystotelesa i Pseudo-Longinosa, student poznaje m. in. koncepcje Shaftesbury`ego, Addisona, Hume`a, Burke`a, Gerarda, Kanta, Schillera i Hegla. Myśl współczesną poznaje natomiast z poglądów Junga, Gadamera, Cassirera, Heideggera, Bergsona i polskich dwudziestowiecznych estetyków.
Całość wykładów uzupełnia słuchowisko i fragmenty utworów audiowizualnych. Odnosząc się do konkretnych zjawisk w dziedzinie estetyki uzupełniają wiedzę studenta i unaoczniają praktyczny wymiar i efekt rozważań teoretycznych.
Celem ćwiczeń jest przybliżenie studentom źródłowych tekstów, ich krytyczna analiza i interpretacja. Dodatkowo uzupełniają one wykłady o dyskusję nad poruszaną na zajęciach problematyką.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego
(W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3)
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie aktywności studenta na zajęciach i/lub pracy pisemnej (W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2, K3)
Literatura
Literatura źródłowa i przedmiotowa - wybrane fragmenty. Zakres stron podawany jest na bieżąco i dotyczy aktualnie omawianych zagadnień.
Arystoteles, Poetyka, wydanie dowolne
Bergson H., Śmiech. Esej o komizmie, tłum. S. Cichowicz, Wydanie dowolne.
Burke E., Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, tłum. Piotr Graff, PWN, Warszawa 1968
Cassirer E., Sztuka. [w:] Esej o człowieku, przeł. A. Staniewska, Warszawa 1971, 1998.
Claude L. S., Wiedza konkretu. [w:] Myśl nieoswojona, przeł. A. Zajączkowski, Warszawa 2001, s. 9-52.
Gadamer H. G., Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, Oficyna Naukowa, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993.
Gasset J. O., Dehumanizacja sztuki, [w:] Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. P. Niklowicz, Warszawa 1996.
Grzeliński A., Angielski spór o istotę piękna. Koncepcje Shaftesbury’ego i Burke’a, Toruń 2001.
Grzeliński A., Kategorie „podmiotu” i „przedmiotu” w Dawida Hume`a nauce o naturze ludzkiej, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Hegel, Wstęp do estetyki [w:] Wykłady o estetyce, t. I, Warszawa 1964.
Heidegger M., Źródło dzieła sztuki, przeł. L. Falkiewicz „Sztuka i filozofia" 1992. nr 5. lub [w:] Drogi lasu. przeł. J. Mizera, Fundacja Aletheia. Warszawa 1997.
Hume D., Sprawdzian smaku [w:] Eseje z dziedziny moralności i literatury, tłum. T Tatarkiewiczowa, PWN, Warszawa 1955
Hume D., Traktat o naturze ludzkiej, tłum. Cz. Znamierowski, Aletheia, Warszawa.
Kant I., Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, PWN, Warszawa.
Kant I., Rozważania o uczuciu piękna i wzniosłości
Kaśkiewicz K., Wpływ francuskich estetyków naturalistycznych osiemnastego wieku na klasyczną estetykę niemiecką, Toruń 2010.
Platon, Fajdros, wydanie dowolne
Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Antyk, Kęty.
Platon, Uczta, wydanie dowolne
Pseudo–Longinos, O górności, [w:] Trzy poetyki klasyczne. Arystoteles, Horacy, Pseudo–Longinos, przeł. T. Sinko, Wrocław 1951.
Rousseau, J. J. Szkic o pochodzeniu języków, tłum. B. Banasiak, Kraków 2001.
Sartre J.-P., Dzieło sztuki, [w:] tegoż., Wyobrażenie, Warszawa.
Scheler M., O zjawisku tragiczności, [w:] Arystoteles, Hume, Scheler, O tragedii i tragiczności. Kraków 1976.
Schiller F., Kallias, czyli o pięknie, tłum. K. Kaśkiewicz, Kęty 2007.
Schiller F., O istocie piękna. [w:] M. J. Siemek, Fryderyk Schiller
Schiller F., O wzniosłości, tłum. J. Prokopiuk. [w:] Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy. Warszawa 1972.
Shaftesbury, Moraliści, [w:] List o entuzjazmie. Moraliści, przeł. A. Grzeliński, Toruń 2007.
Wawrzonkowski K., Smak, geniusz, sztuka. Filozofia piękna Alexandra Gerarda w świetle estetyki kantowskiej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2009.
Wawrzonkowski K., Wyobraźnia i wzniosłość. Teoriopoznawcze podstawy wybranych brytyjskich koncepcji estetycznych XVIII wieku, Tako, Toruń 2010.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, wydanie dowolne.
Żelazny M., Estetyka filozoficzna
Żelazny M., Idea wolności w filozofii Kanta, Wydawnictwo Rolewski, Toruń.
Żelazny M., Wolność jako problem estetycznej i teleologicznej władzy sądzenia, [w:] Idea wolności w filozofii Kanta. Toruń 1994 .
Wszystkie teksty na ćwiczenia student otrzymuje po pierwszych zajęciach i są one dostępne do końca kursu na platformie MS Teams.
Lista lektur obowiązkowych na ćwiczenia (wybrane fragmenty):
Platon, Fajdros, druga mowa Sokratesa, Państwo, ks. X, List VII.
Arystoteles, Poetyka, Pseudo-longinos, O górności, wybrane fragmenty
Shaftesbury, Moraliści, wybrane fragmenty oraz J. Addison, O przyjemnościach wyobraźni.
Edmund Burke, Dociekania fil. o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, (Wstęp, cz. I - III).
David Hume, Sprawdzian smaku.
Alexander Gerard, Esej o smaku, wybrane fragmenty.
Kant, Wstęp do Krytyki władzy sądzenia, Analityka piękna
Kant, Analityka wzniosłości, Fryderyk Schiller, O istocie piękna, O wzniosłości
Kant, O geniuszu i sztuce - wybrane fragmenty z KWS
Żelazny, wybrane fragmenty: Estetyka filozoficzna (wzniosłość/tragizm)
Ernest Cassirer, Sztuka. [w:] Esej o człowieku.
Hans-Georg Gadamer, Aktualność piękna, wybrane fragmenty.
Henri Bergson, Śmiech. Esej o komizmie, całość.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: