Działania w przestrzeni 1401-DP-AW-1Z-S2
Zajęcia mają służyć rozwijaniu nie tylko wyobraźni przestrzennej i uruchomieniu kreatywności w rozwiązywaniu problemów, związanych z trójwymiarowością brył i przestrzeni wnętrza, przy uwzględnieniu różnych wielkości i skali, ale również rozpoznaniu i podjęciu w projekcie poza fizycznych wymiarów przestrzeni, takich jak jej publiczny lub prywatny charakter, wymiar społeczny jak również mentalne i kulturowe znaczenia .
Zajęcia przebiegają dwutorowo. Z jednej strony studenci poszerzają swój warsztat projektowy o umiejętności rozpoznawania determinacji, powiązań przestrzeni fizycznej (zamkniętej i otwartej) w kontekście fizyczności człowieka. Z drugiej strony rozpoznają zależności między środowiskiem fizycznym a kulturowym, społecznym i psychologicznym człowieka.
W ramach tego przedmiotu kształtowana jest umiejętność przełożenia form rysunkowych , odręcznych i technicznych na język przestrzeni i materii. W tym celu studenci wykonują szereg ćwiczeń. Pierwsze z nich to wykonanie przez studenta na podstawie odręcznych szkiców rysunkowych bryły i rzutów modelu formy przestrzennej zamkniętej.
Drugim ćwiczeniem jest realizacja przy użyciu szkiców rysunkowych i ujęć perspektywicznych formy przestrzennej otwartej, stanowiącej model koncepcji przestrzeni, zdeterminowanej elementem o charakterze architektonicznym. Kolejne ćwiczenia będą dotyczyły przekształceń wykonanych modeli przestrzeni za pomocą właściwych środków plastycznych dla osiągnięcia postawionych celów.
Kolejne ćwiczenia odbywają się w naturalnej skali wnętrza i będą polegać na odniesieniu się do zastanej sytuacji przestrzennej pomieszczenia w kontekście obecności człowieka. Istotą tych ćwiczeń jest indywidualne, ale i również zespołowe rozwiązywanie zagadnień. Przed grupą studentów zostaną postawione różnorodne zadania, których wspólnym mianownikiem jest doświadczanie przestrzeni.
Rozpoznawanie pozafizycznych właściwości przestrzeni odbywa się w ramach odrębnej lecz zwartej grupy ćwiczeń. Ćwiczenia w pierwszej kolejności zmierzają do wypracowania umiejętności projektowania z uwzględnieniem ekologicznych skutków projektu. Następnie koncentrują się na świadomym doborze środków architektoniczno-plastycznych w zależności od publicznego lub prywatnego charakteru przestrzeni. Kolejnym zagadnieniem podejmowanym w trakcie ćwiczeń są właściwości przestrzeni i sposoby jej aranżowania, które wpływają na jakość jej użytkowania. Założeniem tych ćwiczeń jest przyjęcie tego, że to użytkownik definiuje przeznaczenie danej przestrzeni, oczekiwany wpływ na człowieka oraz wszelkie jej psychologiczne i kulturowe odniesienia. określa jakości, jakie ma spełniać zaprojektowana przestrzeń. Szczególną formą ostatniej grupy ćwiczeń są próby zaprojektowania przestrzeni w sposób odnoszący się do tekstu literackiego.
Osobnym, podsumowującym zadaniem jest projekt artystycznej instalacji przestrzennej integrującej wnętrze budynku z jego otoczeniem.
W cyklu 2022/23Z:
Identycznie jak w części A |
W cyklu 2023/24Z:
Identycznie jak w części A |
W cyklu 2024/25Z:
Identycznie jak w części A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Wymagania dotyczące zaliczenia:
Zaliczenie semestru polega na przeglądzie realizowanych prac, krytycznym ich omówieniu i ocenie.
Na ocenę składa się:
poziom rozumienia zagadnień warsztatowych, ocena koncepcji i umiejętności rozwiązywania problemów w stawianych zadaniach, biegłość techniczna i manualna oraz opanowanie warsztatu (W1, W2, W3, U2 )
poziom samodzielności w rozwiązywaniu stawianych zadań (W3, U1, U2)
oceniana jest umiejętności i wiedza dotyczącą sporządzania wstępnej dokumentacji pracy rozumianej jako umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych (W3,U3, U4)
zaangażowanie i aktywność (K1,K2)
praca samodzielna i w zespole (K1, K2)
Dodatkową formą weryfikacji efektów uczenia się są końcoworoczne
przeglądy wszystkich prac artystycznych/projektowych w obecności Rady Programowej kierunku.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Agata Krzywka, Robert Karaszewski. Projektowanie wnętrz a wyzwania zrównoważonego rozwoju / Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
Katarzyna Banasik-Petri- Architektura proekologiczna : rozwiązania artystyczne w zielonej architekturze. Kraków : Oficyna Wydawnicza AFM, 2018
Augustyn Bańka Architektura psychologicznej przestrzeni życia : behawioralne podstawy projektowania / Poznań : Gemini-Print, 1999.
Edward Hall , Ukryty wymiar /Warszawa : Muza, 1997.
Marek Czyński Architektura w przestrzeni ludzkich zachowań/ Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej
Grażyna Woroniecka, Co znaczy mieszkać. Szkice antropologiczne/ Wydawnictwo TRIO, Warszawa
Marta Skowrońska, Jak u siebie. Zamieszkiwanie i komfort/ Wydawnictwo Nomos, Kraków
materiał internetowe
http://ruralstudio.org/
https://pol.architecturaldesignschool.com/social-design-work-mexico-brings-community-86541
https://architektura.muratorplus.pl/studenci/dyplom-roku-sarp_9790.html
https://architektura.info/architektura/polska_i_swiat/domy_socjalne_alejandro_aravena
W cyklu 2022/23Z:
Identycznie jak w części A |
W cyklu 2023/24Z:
Identycznie jak w części A |
W cyklu 2024/25Z:
Identycznie jak w części A |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: