Działania interdyscyplinarne 1401-DIN-3Z-sm-SJ
- http://www.ki.umk.pl (w cyklu 2023/24Z)
Działania interdyscyplinarne, to praktyczne i zmysłowe doświadczanie, poznawanie i rozwijanie nowych możliwości twórczych, bazując na umiejętnościach z zakresu dyscyplin klasycznych i nowych mediów. Prowadzić ma to do zgłębiania poznawczego i kreacyjnego ustosunkowania się do aktualnych możliwości szeroko pojętej dziedziny sztuki plastyczne oraz poszukiwania własnych środków wyrazu poprzez wielozmysłowe doświadczanie i poznawanie za pomocą różnych receptorów i zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu, węchu, smaku i intelektu.
Przedmiot działania interdyscyplinarne prowadzony jest na drugim i trzecim roku studiów, t. j. w trakcie trwania czterech kolejnych semestrów (od trzeciego do szóstego). Student zobowiązany jest do podjęcia ćwiczeń, które maja za zadanie doskonalenie umiejętności artystycznych, podnoszenie świadomości z zakresu związków, uwarunkowań i możliwości materiałowych w kontekście do podejmowanych zadań.
W trakcie czterech semestrów student zobowiązany jest do:
- twórczego odniesienia się do takich dyscyplin, jak: malarstwo, sztuka obiektu, fotografia i zjawisk występujących na ich styku, realizowanych w przestrzeniach zamkniętych i otwartych;
- realizacji zadań odnoszących się do takich zjawisk, jak: obiekt wielkoformatowy w przestrzeni otwartej typu land –art.; obiekt w przestrzeni zamkniętej typu tkanina eksperymentalna i obraz przestrzenny z zastosowaniem kolażu, asamblażu itp. oraz działania o charakterze performatywnym;
- odniesienia się do zjawisk dotyczących sztuki obiektu, realizacji wideo, zgłębienia umiejętności z zakresu performance, i wideoperformance, jako odpowiedzi na zadane tematy;
- zrealizowania dwóch wielkoformatowych obiektów lub realizacji, w których połączy ze sobą co najmniej dwie dyscypliny sztuki,przy czym w obydwu zadaniach nie będzie mógł zastosować tych samych dyscyplin, co w pierwszej z realizacji.
W cyklu 2022/23Z:
jak wyżej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami pracy w trakcie zajęć z przedmiotu Działania interdyscyplinarne są:
• zaprezentowanie tematów do zaliczenia w semestrze i omówienie literatury obowiązkowej, obejrzenie i omówienie wystawy najlepszych prac z poprzedniego roku akademickiego powstałych podczas zajęć struktury wizualne i ich omówienie A2_W08, A2_U16 ;
• pokazy realizacji uznanych artystów i ich omówienie, jako inspiracje do zadanych tematów (prezentacje w ciągu pierwszych dziesięciu tygodni zajęć dydaktycznych) A2_W08, A2_U13;
• praca nad indywidualnymi koncepcjami w Pracowni Interdyscyplinarnej podczas zajęć oraz w miejscach zamieszkania studentów A2_K03, A2_W10, H2A_W06;
• w trakcie trwania całego roku akademickiego studenci mają możliwość przeglądania i czytania czasopism, katalogów i albumów z zakresu sztuki współczesnej z archiwum prywatnego wykładowcy. Taka metoda ma ułatwić w podejmowaniu decyzji studentów, odnoszących się do własnych projektów A2_W08, A2_K03;
• indywidualne omówienie, dyskusja i krytyczna analiza przedstawionych do realizacji projektów na zadane tematy A2_K05, A2_U16;
• zaliczenie kolejnego semestru i całego roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta projekty finalne, będące odpowiedziami na określone szczegółowo tematy w planach semestralnych A2_U11, A2_W10, H2A_W06.
Kryteria oceniania:
• jakość koncepcji, nowatorstwo i oryginalność pomysłu, dojrzałość intelektualna, umiejętność formułowania idei A2_U12, A2_K03, A2_U16 ;
• jakość i biegłość techniczna, umiejętności manualne, właściwe użycie materiałów i technik, staranność warsztatu oraz nakład pracy A2_U15; A2_W12, A2_W08;
• jakość estetyczna oraz ogólny wyraz artystyczny finalnej realizacji, będący skutkiem połączenia jakości koncepcyjnej i jakości technicznej wykonanego zadania A2_U14 ;
• obecność i aktywność na zajęciach H2A_K02, S2A_K02 ;
• progres w odniesieniu oceny kształtowania się świadomości twórczej A2_U12, A2_K05.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych działań interdyscyplinarnych, szczególnie odnoszące się do najważniejszych imprez i wystaw sztuki, takie jak: Documenta w Kassel, Biennale w Wenecji oraz wystaw w ważnych centrach sztuki w kraju i na świecie. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych, aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach, wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych.
Literatura uzupełniająca:
1. A. Kępińska – Energie sztuki, WP Warszawa, 1990;
2. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP Warszawa, 1985;
3. J. Bogucki – Pop - ezo - sacrum, Pallotinum, Warszawa, 18982;
4. G. Dziamski – Szkice o nowej sztuce, MAW, Warszawa, 184;
5. M. Giżycki – Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej
połowy XX wieku, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk, 2003;
6. 6. S. Ferrari – Sztuka XX wieku, Warszawa 1999;
7. B. Kowalska – Sztuka w poszukiwaniu mediów, WP, Warszawa, 1985;
8. T. Pawłowski – Happening, Warszawa, 1982;
9. Z. Warpechowski – Podręcznik, CSW, Warszawa, 1990;
10. G. Dziamski, H. Gajewski, J.S. Wojciechowski – Performance, MAW, Warszawa,
1984;
11. L. Brogowski – Sztuka w obliczu przemian, WSiP, Warszawa, 1990;
12. J. Ludwiński – Epoka błękitu, Otwarta Pracownia, Kraków, 2003;
13. J. Ludwiński - Sztuka w epoce postkonstruktywistycznej i inne teksty, ASP Poznań,
BWA Wrocław;
14. Sacrum i sztuka - materiały z konferencji KUL (oprac. N. Cieślińka), Znak,1989;
15. M. Smolińska - Puls sztuki, Galeria Arsenał, Poznań 2010.
W cyklu 2022/23Z:
jak wyżej |
W cyklu 2023/24Z:
Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z szeroko pojętych działań interdyscyplinarnych, szczególnie odnoszące się do najważniejszych imprez i wystaw sztuki, takie jak: Documenta w Kassel, Biennale w Wenecji oraz wystaw w ważnych centrach sztuki w kraju i na świecie. Filmy wideo i telewizyjne programy o sztuce, programy z zakresu plastycznych, fizycznych i filozoficznych, aspektów tworzenia iluzji przestrzeni w sztukach, wizualnych (plastyka, fotografia, film, telewizja, sztuka komputerowa). Uczestnictwo w wystawach i prezentacjach sztuk plastycznych. |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Brak |
W cyklu 2023/24Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: