Doktryny Artystyczne 1401-DAR-4Z-MA-DM
Zakres zajęć obejmuje zagadnienia teoretycznej refleksji nad sztukami plastycznymi. Celem zajęć jest analiza tekstów źródłowych, powstałych w latach 80. XIX wieku i I połowie XX wieku. Omawiane teksty poświęcone są różnorodnym nurtom głównie w europejskim malarstwie nowoczesnym jak min.: nabizm, symbolizm, neoimpresjonizm, kubizm, futuryzm, dadaizm i abstrakcjonizm, a także wczesny ekspresjonizm, formizm i unizm. Dzięki ich omówieniu i analizie mają bezpośredni kontakt z myślą o sztuce sformułowaną najczęściej przez samych artystów, twórców nowych nurtów i kierunków w sztuce, co pozwala im lepiej zrozumieć ideologiczne podstawy sztuki nowoczesnej oraz skłania do refleksji nad przemianami w sztuce, zagadnieniem piękna i pozycji artysty.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Weryfikacja umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć K_U10
Kolokwium zaliczeniowe – ocena wiadomości z Historii sztuki nowoczesnej K_W02 (grafika) oraz analizy tekstów K-U08 (grafika), K_U10, K_U09 ( malarstwo)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura
a)
podstawowa
Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, oprac. Z. Jarosiński i H. Zaworska, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1978.
Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybór i oprac. E. Grabska i H. Morawska, Warszawa 1963.
L. Chwistek, Wybór pism estetycznych, wprowadzenie, wybór i oprac. T. Kostyrko, Kraków 2004.
M. Geron, J. Malinowski, Manifesty polskiej awangardy artystycznej. Formiści-Bunt-Jung Idysz 1917-1922, Warszawa-Toruń 2019
E. Grabska, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971.
W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Łódź 1996.
Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza – Kwiatkowska, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk
Z. Pronaszko, O ekspresjonizmie, „Maski” 1918, nr 1
W. Strzemiński, Unizm w malarstwie, Warszawa 1928.
W. Strzemiński, Wybór pism estetycznych, oprac. G. Sztabiński, Kraków 2006.
W. Strzemiński, Teoria widzenia, wprowadzenie I. Luba, Muzeum Sztuki w Łodzi 2016.
Teksty o malarzach. Antologia polskiej krytyki artystycznej 1890 – 1918, oprac. W. Juszczak, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1976
S.I. Witkiewicz, Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia. Szkice estetyczne, oprac. J. Degler, Warszawa 2002.
S.I. Witkiewicz, O Czystej Formie i inne pisma o sztuce, oprac. J. Degler, Warszawa 2003.
b)
uzupełniająca
M. Barasch, Modern Theories of Art From Impressionism to Kandinsky, New York 1998
Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Materiały z konferencji naukowej Toruń 13 – 15 czerwca 2007, pod red. M. Geron i J. Malinowskiego, Toruń 2009.
J. Gage, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2008.
E. Grabska, „Moderne” i straż przednia. Apollinaire wśród krytyków i artystów 1900 – 1918, Kraków 2003.
J. Hryńczuk, Estetyka fin de siécle’u w Niemczech i Austrii, Katowice 1974.
K. Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985
M.W., Martin, Futurist art and theory 1909 - 1915, Oxford 1968
S. Morawski, Na zakręcie; od sztuki do po-sztuki, Kraków 1985
M. Poprzęcka, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk 2008
M. Rzepińska, Historia koloru, t.2, Warszawa 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: