Cyfrowe Przetwarzanie Obrazu
1401-CPO-2L-Sj
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 4 semestry; I—II rok studiów i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności:
W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu:
• funkcje aplikacji graficznych
• grafika na ekranie LCD oraz w wydruku
• problematyka techniczna – przestrzenie kolorów, rozszerzenia plików, współpraca aplikacji
• kompozycja literniczo-graficzną
• kompozycja wykorzystująca element rysunku odręcznego
• zaawansowany fotomontaż
• interpretacja idei-problemu za pomocą grafiki wektorowej i rastrowej
• modelowanie trójwymiarowe
• teksturowanie i rendering
------------------------------
Semestr I zimowy (1 rok)
W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:
- wstęp do grafiki bitmapowej i wektorowej
- omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji
- metodyka i organizacja pracy w środowisku cyfrowym
- cyfrowe narzędzia generyczne (gradienty, wzory, siatki, pędzle)
- narzędzia bitmapowe, praca z kolorem
- narzędzia wektorowe, konwersja bitmapy na wektor (trace)
- liternictwo w grafice bitmapowej i wektorowej
- malarstwo cyfrowe (digital painting)
- retusz fotograficzny
- fotomontaż
- kompozycja wykorzystująca elementy rysunku ręcznego
W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego.
Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------
Semestr II letni (1 rok)
W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:
- wstęp do grafiki trójwymiarowej
- omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji
- metodyka i organizacja pracy w środowisku trójwymiarowym
- modelowanie
- mapowanie
- teksturowanie
- budowa sceny, oświetlenie, efekty specjalne
- rendering oraz sposoby zapisu i eksportu sceny
- współpraca aplikacji i metody przenoszenia informacji
- rzeźbienie cyfrowe (sculpting)
- trójwymiarowe narzędzia generyczne (mapy, modyfikatory, skrypty, systemy cząstek)
W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego.
Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------
Semestr III zimowy (2 rok)
W III semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:
- zaawansowany fotomontaż
- cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów)
- interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej
W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego.
Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------
Semestr IV letni (2 rok)
W IV semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:
- zaawansowany fotomontaż
- cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów)
- interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej
W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego.
Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
W cyklu 2022/23L:
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności:
W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • funkcje aplikacji graficznych • grafika na ekranie LCD oraz w wydruku • problematyka techniczna – przestrzenie kolorów, rozszerzenia plików, współpraca aplikacji • retusz i sposoby fotomontażu • kompozycja literniczo-graficzną • kompozycja wykorzystująca element rysunku odręcznego • zaawansowany fotomontaż • interpretacja idei-problemu za pomocą grafiki wektorowej i rastrowej • modelowanie trójwymiarowe • teksturowanie i rendering
------------------------------ Semestr I zimowy (1 rok) W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki bitmapowej i wektorowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku cyfrowym - cyfrowe narzędzia generyczne (gradienty, wzory, siatki, pędzle) - narzędzia bitmapowe, praca z kolorem - narzędzia wektorowe, konwersja bitmapy na wektor (trace) - liternictwo w grafice bitmapowej i wektorowej - malarstwo cyfrowe (digital painting) - retusz fotograficzny - fotomontaż - kompozycja wykorzystująca elementy rysunku ręcznego
W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------ Semestr II letni (1 rok) W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki trójwymiarowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku trójwymiarowym - modelowanie - mapowanie - teksturowanie - budowa sceny, oświetlenie, efekty specjalne - rendering oraz sposoby zapisu i eksportu sceny - współpraca aplikacji i metody przenoszenia informacji - rzeźbienie cyfrowe (sculpting) - trójwymiarowe narzędzia generyczne (mapy, modyfikatory, skrypty, systemy cząstek)
W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------ Semestr III zimowy (2 rok) W III semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej
W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------ Semestr IV letni (2 rok) W IV semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej
W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
|
W cyklu 2023/24L:
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności:
W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • funkcje aplikacji graficznych • grafika na ekranie LCD oraz w wydruku • problematyka techniczna – przestrzenie kolorów, rozszerzenia plików, współpraca aplikacji • retusz i sposoby fotomontażu • kompozycja literniczo-graficzną • kompozycja wykorzystująca element rysunku odręcznego • zaawansowany fotomontaż • interpretacja idei-problemu za pomocą grafiki wektorowej i rastrowej • modelowanie trójwymiarowe • teksturowanie i rendering
------------------------------ Semestr I zimowy (1 rok) W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki bitmapowej i wektorowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku cyfrowym - cyfrowe narzędzia generyczne (gradienty, wzory, siatki, pędzle) - narzędzia bitmapowe, praca z kolorem - narzędzia wektorowe, konwersja bitmapy na wektor (trace) - liternictwo w grafice bitmapowej i wektorowej - malarstwo cyfrowe (digital painting) - retusz fotograficzny - fotomontaż - kompozycja wykorzystująca elementy rysunku ręcznego
W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------ Semestr II letni (1 rok) W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki trójwymiarowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku trójwymiarowym - modelowanie - mapowanie - teksturowanie - budowa sceny, oświetlenie, efekty specjalne - rendering oraz sposoby zapisu i eksportu sceny - współpraca aplikacji i metody przenoszenia informacji - rzeźbienie cyfrowe (sculpting) - trójwymiarowe narzędzia generyczne (mapy, modyfikatory, skrypty, systemy cząstek)
W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------ Semestr III zimowy (2 rok) W III semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej
W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------ Semestr IV letni (2 rok) W IV semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej
W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
|
W cyklu 2024/25L:
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności:
W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • funkcje aplikacji graficznych • grafika na ekranie LCD oraz w wydruku • problematyka techniczna – przestrzenie kolorów, rozszerzenia plików, współpraca aplikacji • retusz i sposoby fotomontażu • kompozycja literniczo-graficzną • kompozycja wykorzystująca element rysunku odręcznego • zaawansowany fotomontaż • interpretacja idei-problemu za pomocą grafiki wektorowej i rastrowej • modelowanie trójwymiarowe • teksturowanie i rendering
------------------------------ Semestr I zimowy (1 rok) W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki bitmapowej i wektorowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku cyfrowym - cyfrowe narzędzia generyczne (gradienty, wzory, siatki, pędzle) - narzędzia bitmapowe, praca z kolorem - narzędzia wektorowe, konwersja bitmapy na wektor (trace) - liternictwo w grafice bitmapowej i wektorowej - malarstwo cyfrowe (digital painting) - retusz fotograficzny - fotomontaż - kompozycja wykorzystująca elementy rysunku ręcznego
W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------ Semestr II letni (1 rok) W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki trójwymiarowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku trójwymiarowym - modelowanie - mapowanie - teksturowanie - budowa sceny, oświetlenie, efekty specjalne - rendering oraz sposoby zapisu i eksportu sceny - współpraca aplikacji i metody przenoszenia informacji - rzeźbienie cyfrowe (sculpting) - trójwymiarowe narzędzia generyczne (mapy, modyfikatory, skrypty, systemy cząstek)
W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------ Semestr III zimowy (2 rok) W III semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej
W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------ Semestr IV letni (2 rok) W IV semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej
W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
|
W cyklu 2025/26L:
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności:
W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: • funkcje aplikacji graficznych • grafika na ekranie LCD oraz w wydruku • problematyka techniczna – przestrzenie kolorów, rozszerzenia plików, współpraca aplikacji • retusz i sposoby fotomontażu • kompozycja literniczo-graficzną • kompozycja wykorzystująca element rysunku odręcznego • zaawansowany fotomontaż • interpretacja idei-problemu za pomocą grafiki wektorowej i rastrowej • modelowanie trójwymiarowe • teksturowanie i rendering
------------------------------ Semestr I zimowy (1 rok) W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki bitmapowej i wektorowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku cyfrowym - cyfrowe narzędzia generyczne (gradienty, wzory, siatki, pędzle) - narzędzia bitmapowe, praca z kolorem - narzędzia wektorowe, konwersja bitmapy na wektor (trace) - liternictwo w grafice bitmapowej i wektorowej - malarstwo cyfrowe (digital painting) - retusz fotograficzny - fotomontaż - kompozycja wykorzystująca elementy rysunku ręcznego
W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------ Semestr II letni (1 rok) W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - wstęp do grafiki trójwymiarowej - omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji - metodyka i organizacja pracy w środowisku trójwymiarowym - modelowanie - mapowanie - teksturowanie - budowa sceny, oświetlenie, efekty specjalne - rendering oraz sposoby zapisu i eksportu sceny - współpraca aplikacji i metody przenoszenia informacji - rzeźbienie cyfrowe (sculpting) - trójwymiarowe narzędzia generyczne (mapy, modyfikatory, skrypty, systemy cząstek)
W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------ Semestr III zimowy (2 rok) W III semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej
W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------ Semestr IV letni (2 rok) W IV semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia: - zaawansowany fotomontaż - cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów) - interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej
W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Semestr I - 75 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 30 / 1,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 45 / 1,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych)
Semestr II - 75 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 30 / 1,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 45 / 1,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych)
Semestr III - 75 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 30 / 1,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 45 / 1,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych)
Semestr IV - 75 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 30 / 1,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 45 / 1,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych)
Semestr V - 75 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 30 / 1,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 45 / 1,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych)
Semestr VI - 75 godzin / 3 ECTS, (godziny z bezpośrednim udziałem nauczycieli 30 / 1,2 ECTS + godziny pracy własnej studenta 45 / 1,8 ECTS, w tym przygotowanie do zajęć, praca w domu, przygotowanie prac zaliczeniowych)
Efekty uczenia się - wiedza
Semestr I (1 rok)
- student zna i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w semestrze (grafika rastrowa/bitmapowa, grafika wektorowa, przestrzenie kolorów, sposoby zapisu informacji cyfrowej), K_W04
- student definiuje podstawowe technologie grafiki cyfrowej, K_W04
- student potrafi rozróżnić funkcje programów do grafiki rastrowej i wektorowej K_W01
Semestr II (1 rok)
- student zna i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w semestrze (grafika trójwymiarowa, modelowanie, mapowanie, teksturowanie, rendering, sculpting, grafika generyczna), K_W04
- student definiuje podstawowe technologie cyfrowej grafiki trójwymiarowej, K_W04
- student potrafi rozróżnić funkcje programów do grafiki trójwymiarowej K_W01
Semestr III (2 rok)
- student zna i rozróżnia podstawowe pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w semestrze (grafika rastrowa/bitmapowa, grafika wektorowa, przestrzenie kolorów, sposoby zapisu informacji cyfrowej, grafika trójwymiarowa, modelowanie, mapowanie, teksturowanie, rendering, sculpting, grafika generyczna), K_W04
- student definiuje technologie grafiki cyfrowej, K_W04
- student potrafi rozróżnić funkcje programów do grafiki rastrowej, wektorowej i trójwymiarowej, K_W01
Semestr IV (2 rok)
- student zna i rozróżnia poszerzone pojęcia związane z zagadnieniami poruszanymi w semestrze (grafika rastrowa/bitmapowa, grafika wektorowa, przestrzenie kolorów, sposoby zapisu informacji cyfrowej, grafika trójwymiarowa, modelowanie, mapowanie, teksturowanie, rendering, sculpting, grafika generyczna), K_W04
- student definiuje poszerzone technologie grafiki cyfrowej, K_W04
- student potrafi rozróżnić poszerzone funkcje programów do grafiki rastrowej, wektorowej i trójwymiarowej, K_W01
Efekty uczenia się - umiejętności
Semestr I (1 rok)
- student posługuje się podstawowymi metodami cyfrowego przetwarzania obrazu dwuwymiarowego, K_U02
- student posługuje się podstawowymi środkami formalnymi i technicznymi. K_U06
- student opracowuje fotomontaże, posługuje się retuszem. K_U06
- student używa liternictwa i importowanej grafiki. K_U06.
- student świadomie używa tekstu w obrazie bitmapowym i wektorowym. K_U02, K_U03
- student wykorzystuje elementy rysunku odręcznego w grafice cyfrowej. K_U07
Semestr II (1 rok)
- student posługuje się podstawowymi metodami cyfrowego przetwarzania obrazu trójwymiarowego, K_U02
- student posługuje się podstawowymi środkami formalnymi i technicznymi. K_U06
- student opracowuje modele, posługuje się mapowaniem I teksturowaniem. K_U06
- student opracowuje scenę i potrafi ją wyrenderować. K_U06
- student używa narzędzi do tworzenia trójwymiarowej grafiki generycznej. K_U06
Semestr III (2 rok)
- student posługuje się metodami cyfrowego przetwarzania obrazu dwu- i trójwymiarowego, K_U02
- student posługuje się środkami formalnymi i technicznymi w grafice cyfrowej. K_U06.
- student wykorzystuje w jednym zadaniu różne metody realizacji cyfrowych. K_U06.
- student potrafi kreować spójny formalnie i ideowo cykl prac graficznych na określony temat. K_U01, K_U02, K_U03
Semestr IV (2 rok)
- student posługuje się poszerzonymi metodami cyfrowego przetwarzania obrazu dwu- i trójwymiarowego, K_U02
- student posługuje się poszerzonymi środkami formalnymi i technicznymi w grafice cyfrowej. K_U06.
- student wykorzystuje w jednym zadaniu różne metody realizacji cyfrowych. K_U06.
- student potrafi kreować spójny formalnie i ideowo cykl prac graficznych na określony temat. K_U01, K_U02, K_U03
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Semestr I (1 rok)
- student odkrywa nowy obszar twórczości artystycznej i zdobywa przekonanie o konieczności stałego pogłębiania wiedzy i zdobywaniu kolejnych doświadczeń w ramach uprawianej dyscypliny artystycznej. K_K01
- student wykazuje zaangażowaną, kreatywna postawę. K_K04
Semestr II (1 rok)
- student jest przekonany o konieczności stałego pogłębiania wiedzy i zdobywania kolejnych doświadczeń oraz rozwijania warsztatu wykonawczego uprawianej dyscypliny artystycznej. K_K01
- student wykazuje zaangażowaną, kreatywna postawę. K_K04
Semestr III (2 rok)
- student jest przekonany o konieczności stałego pogłębiania wiedzy i zdobywania kolejnych doświadczeń oraz rozwijania warsztatu wykonawczego uprawianej dyscypliny artystycznej. K_K01
- student wykazuje zaangażowaną, kreatywna postawę. K_K04
Semestr IV (2 rok)
- student posiada umiejętność podejmowania samodzielnych działań artystycznych oraz integrowania nabytej wiedzy. K_K02
- student wykazuje zaangażowaną, kreatywna postawę. K_K04
Metody dydaktyczne
- omówienie sylabusów zajęć,
- prezentacja i omówienie tematów ćwiczeń i pokaz przykładowych rozwiązań,
- indywidualne korekty,
- tematyczne pokazy multimedialne w tym prac archiwalnych studentów,
- rozwiązywanie konkretnych ćwiczeń na miejscu w pracowni (warsztaty)
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Zaliczenie I roku na kierunku Grafika.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji zadania / ćwiczenia oraz ocenie semestralnej.
2. Na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna.
Praktyki zawodowe
Literatura
• https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/ps-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com
• https://helpx.adobe.com/illustrator/how-to/ai-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com
• https://www.youtube.com/watch?v=MF1qEhBSfq4&list=PLa1F2ddGya_-UvuAqHAksYnB0qL9yWDO6
• https://docs.blender.org/manual/en/latest/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: