Cyfrowe przetwarzanie obrazu 1401-CPO-1Z-SJ
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop/Krita), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 4 semestry; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności:
W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu:
• funkcje aplikacji graficznych
• grafika na ekranie LCD oraz w wydruku
• problematyka techniczna – przestrzenie kolorów, rozszerzenia plików, współpraca aplikacji
• kompozycja wykorzystująca element rysunku odręcznego
• zaawansowany fotomontaż
• interpretacja idei-problemu za pomocą grafiki wektorowej i rastrowej
• modelowanie trójwymiarowe
• teksturowanie i rendering
------------------------------
Semestr I zimowy (1 rok)
W I semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:
- wstęp do grafiki bitmapowej i wektorowej
- omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji
- metodyka i organizacja pracy w środowisku cyfrowym
- cyfrowe narzędzia generyczne (gradienty, wzory, siatki, pędzle)
- narzędzia bitmapowe, praca z kolorem
- narzędzia wektorowe, konwersja bitmapy na wektor (trace)
- malarstwo cyfrowe (digital painting)
- fotomontaż
- kompozycja wykorzystująca elementy rysunku ręcznego
W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego.
Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------
Semestr II letni (1 rok)
W II semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:
- wstęp do grafiki trójwymiarowej
- omówienie strony sprzętowej, rodzajów oprogramowania i ich funkcji
- metodyka i organizacja pracy w środowisku trójwymiarowym
- modelowanie
- mapowanie
- teksturowanie
- budowa sceny, oświetlenie, efekty specjalne
- rendering oraz sposoby zapisu i eksportu sceny
- współpraca aplikacji i metody przenoszenia informacji
- rzeźbienie cyfrowe (sculpting)
- trójwymiarowe narzędzia generyczne (mapy, modyfikatory, skrypty, systemy cząstek)
W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego.
Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------
Semestr III zimowy (2 rok)
W III semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:
- zaawansowany fotomontaż
- cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów)
- interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej
W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego.
Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
------------------------------
Semestr IV letni (2 rok)
W IV semestrze obowiązują następujące ćwiczenia oraz zagadnienia:
- zaawansowany fotomontaż
- cyfrowy montaż multimedialny (łączenie technik i sposobów importu materiałów)
- interpretacja problemu za pomocą grafiki bitmapowej, wektorowej, trójwymiarowej
W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego.
Wdrażanie programu winno być oparte na konstrukcji poszczególnych ćwiczeń która na początku cyklu dydaktycznego koncentruje się kwestiach warsztatowych (technicznych) a wraz z postępem przesuwa ciężar dydaktyczny na obszar autorskiej wypowiedzi artystycznej.
W cyklu 2022/23Z:
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności: W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: ------------------------------ W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. ------------------------------ W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. ------------------------------ W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. ------------------------------ W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. |
W cyklu 2023/24Z:
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności: W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: ------------------------------ W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. ------------------------------ W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. ------------------------------ W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. ------------------------------ W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. |
W cyklu 2024/25Z:
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności: W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: ------------------------------ W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. ------------------------------ W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. ------------------------------ W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. ------------------------------ W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. |
W cyklu 2025/26Z:
Cyfrowe przetwarzanie obrazu jest przedmiotem w formie ćwiczeń, które realizowane są w programach graficznych w interaktywnym laboratorium komputerowym. Ćwiczenia polegają na wykonaniu zestawu zadań o wzrastającym stopniu złożoności i trudności – od podstaw poznania możliwości aplikacji, aż do kreatywnego ich wykorzystywania. Zakres zagadnień obejmuje m.in.: przygotowanie i realizację projektu z wykorzystaniem grafiki rastrowej (Photoshop), wektorowej (Illustrator), oraz trójwymiarowej (Blender), a także przygotowanie pliku do edycji na urządzeniach elektronicznych, w tym druku na różnych nośnikach. Przedmiot cyfrowe przetwarzanie obrazu, prowadzony jest przez 6 semestrów; I—II rok studiów] i obejmuje następujące, szczegółowe treści programowe wprowadzane na zasadzie stopniowania trudności: W ramach przedmiotu realizowane są zagadnienia z zakresu: ------------------------------ W I semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. ------------------------------ W II semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. ------------------------------ W III semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. ------------------------------ W IV semestrze przedmiot prowadzony jest w formie ćwiczeń. Poszczególne ćwiczenia służą realizacji zadań o zróżnicowanym stopniu trudności. Obowiązuje zasada przeprowadzania 3–5 ćwiczeń (cyfrowych realizacji graficznych) w semestrze. Wiele z nich przyjmie z konieczności formę rozbudowaną, np. dyptyku, tryptyku, cyklu graficznego, cyklu fotograficznego. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie każdego semestru (roku) polega na przeglądzie prac oraz analizie, krytycznym omówieniu realizacji zadań / ćwiczeń oraz ocenie semestralnej.
2. Na ocenę składa się: obecność na zajęciach, zaangażowanie i aktywność na zajęciach, wykonany w trakcie ćwiczeń postęp, poziom rozumienia realizowanych zadań, ocena koncepcji i umiejętności tworzenia oryginalnych rozwiązań, umiejętność formułowania i prezentacji założeń artystycznych, biegłość techniczna.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
• https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/ps-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com
• https://helpx.adobe.com/illustrator/how-to/ai-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com
• https://www.youtube.com/watch?v=MF1qEhBSfq4&list=PLa1F2ddGya_-UvuAqHAksYnB0qL9yWDO6
• https://docs.blender.org/manual/en/latest/
• https://docs.krita.org/en/user_manual.html
W cyklu 2024/25Z:
• https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/ps-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com |
W cyklu 2025/26Z:
• https://helpx.adobe.com/photoshop/how-to/ps-basics-fundamentals.html?playlist=/services/playlist.helpx/products:SG_CREATIVECLOUD/learn-path:get-started/set-header:ccx-designer/playlist:orientation/en_us.json&ref=helpx.adobe.com |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: