Akcje rysunkowe
1401-AkRys-3Z-sm-SJ
1. Akcja - etymologia – omówienie, pokaz
2. Akcjoner - aktywista - działacz - happener - performer - pokaz, omówienia
3. Akcjonizm w sztuce współczesnej -,pokaz(Imprezy dadaistyczne
action painting, happening, interwencje, zdarzenie, body art, performance, Akcjonizm wiedeński, Fluxus, parateatr, akcjonizm w Polsce
4. "Akcjonizm" poza sztuką: obrzęd, rytuał, liturgia, ryt, czynności codzienne, akcje społeczne, polityczne, państwowe, międzynarodowe
5. Ćwiczenia praktyczne - wstęp do Akcji w związku z pkt. 3
6. Składowe komponenty Akcji Rysunkowej – omówienie pokaz, ćwiczenia: ruch, tempo, rytm, czas, miejsce - przestrzeń autor wykonawca, wykonawcy, odbiorcy, otoczenie – kontekst, techniki, środki – wielozmysłowe, akcesoria
7. Akcja jako czynność krótkotrwała, jednorazowa o wyrazistym początki i końcu.
8. Akcja jako czynność powtarzalna o dłuższym przebiegu.
9. Scenariusz akcji rysunkowej: w przestrzeni pracowni, galerii, w przestrzeni prywatnej - mieszkanie, dom, w przestrzeni otwartej - natura, przyroda, miasto, ulica, przestrzeń publiczna, akcja indywidualna - świadomość własnego ja, ciała, akcja grupowa - przygotowanie logistyczne, świadomość interakcji w grupie, akcja wspólnotowa - przygotowanie logistyczne, świadomość relacji z otoczeniem.
10. Ćwiczenia praktyczne - akcja rysunkowa z użyciem środków klasycznych lub mediów współczesnych.
a. W przestrzeni zamkniętej
b. W przestrzeni prywatnej
c. W przestrzeni otwartej
d. Akcja indywidualna - świadomość własnego ja, ciała, gestu,
ruchu, przemieszczania, czasu trwania, zachowania, miejsca,
kostiumu, rekwizytu.
e. Akcja grupowa - świadomość interakcji, współdziałania w grupie,
wspólnota lub rozbieżność założeń i celów.
f. akcja wspólnotowa - świadomość relacji z otoczeniem, wspólnota
nietrwała, akcja przejściowa.
11. Od Akcji do działania - projekt, scenariusz, ćwiczenia
praktyczne.
12. Dokumentacja akcji - scenariusz, opis, rysunek, fotografia,
video.
W cyklu 2022/23Z:
1. Akcja - etymologia – omówienie, pokaz 2. Akcjoner - aktywista - działacz - happener - performer - pokaz, omówienia 3. Akcjonizm w sztuce współczesnej -,pokaz(Imprezy dadaistyczne action painting, happening, interwencje, zdarzenie, body art, performance, Akcjonizm wiedeński, Fluxus, parateatr, akcjonizm w Polsce 4. "Akcjonizm" poza sztuką: obrzęd, rytuał, liturgia, ryt, czynności codzienne, akcje społeczne, polityczne, państwowe, międzynarodowe 5. Ćwiczenia praktyczne - wstęp do Akcji w związku z pkt. 3 6. Składowe komponenty Akcji Rysunkowej – omówienie pokaz, ćwiczenia: ruch, tempo, rytm, czas, miejsce - przestrzeń autor wykonawca, wykonawcy, odbiorcy, otoczenie – kontekst, techniki, środki – wielozmysłowe, akcesoria 7. Akcja jako czynność krótkotrwała, jednorazowa o wyrazistym początki i końcu. 8. Akcja jako czynność powtarzalna o dłuższym przebiegu. 9. Scenariusz akcji rysunkowej: w przestrzeni pracowni, galerii, w przestrzeni prywatnej - mieszkanie, dom, w przestrzeni otwartej - natura, przyroda, miasto, ulica, przestrzeń publiczna, akcja indywidualna - świadomość własnego ja, ciała, akcja grupowa - przygotowanie logistyczne, świadomość interakcji w grupie, akcja wspólnotowa - przygotowanie logistyczne, świadomość relacji z otoczeniem. 10. Ćwiczenia praktyczne - akcja rysunkowa z użyciem środków klasycznych lub mediów współczesnych. a. W przestrzeni zamkniętej b. W przestrzeni prywatnej c. W przestrzeni otwartej d. Akcja indywidualna - świadomość własnego ja, ciała, gestu, ruchu, przemieszczania, czasu trwania, zachowania, miejsca, kostiumu, rekwizytu. e. Akcja grupowa - świadomość interakcji, współdziałania w grupie, wspólnota lub rozbieżność założeń i celów. f. akcja wspólnotowa - świadomość relacji z otoczeniem, wspólnota nietrwała, akcja przejściowa. 11. Od Akcji do działania - projekt, scenariusz, ćwiczenia praktyczne. 12. Dokumentacja akcji - scenariusz, opis, rysunek, fotografia, video.
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe:
60 godz. zajęcia z udziałem prowadzącego 2 pkt.
Praca własna studenta:
30 godz. czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zajęć 1 pkt.
30 godz. – czas na przygotowanie się do zaliczenia, przygotowanie prezentacji prac, działań, dokumentacji, przedstawianych podczas zaliczenia przedmiotu 1 pkt.
Razem -120 godz. i 4 pkt. ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
K_W02- Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych, środków ekspresji artystycznej stosowanych w sztukach wizualnych . A2_W08
K_W07- Umie tworzyć prace artystyczne o wysokim stopniu oryginalności na podstawie wiedzy z obszaru historii rysunku, historii sztuki, sztuki współczesnej i najnowszej. A2_W10, H2A_W06
K_W10 -Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej. A2_W12
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01- Posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych z wykorzystaniem wiedzy i refleksji w obrębie szeroko rozumianych dziedzin sztuk wizualnych. A2_U11
K_U02- Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie sztuki mediów i edukacji wizualnej, świadomie posługując się narzędziami warsztatu artystycznego. A2_U12
K_U06 - Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji artystycznych
w stopniu wystarczającym do utrzymania i poszerzania zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych. A2_U16
K_U07 - Posiada umiejętności wykorzystywania wzorców leżących
u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiających swobodę wypowiedzi artystycznej, wynikającej z niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji, emocjonalności. A2_U17
K_U11 - W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi. A2_U20
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 -Jest wrażliwy na społeczny kontekst sztuki, świadomie wykorzystuje ten kontekst w swojej pracy zawodowej i posiada umiejętność krytycznej oceny. A2_K04, H2A_K03, S2A_K03
K_K02 - Potrafi kreować własny wizerunek poprzez umiejętne łączenie różnych środków i mediów w wypowiedzi artystycznej. A2_K03
K_K03- Potrafi pracować indywidualnie i w grupie przyjmując różne role, negocjować. H2A_K02, S2A_K02
K_K05 - Posiada świadomość poziomu swoich umiejętności i wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. A2_K01, H2A_K01, S2A_K01, S2A_K05, S2A_K06
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia, pokaz, prezentacja, działanie grupowe
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- pokaz
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- projektu
- doświadczeń
Wymagania wstępne
Student winien posiadać podstawowe umiejętności, doświadczenie z obszaru plastyki, sztuki tradycyjnej, współczesnej. Ogólną wiedzę i zainteresowanie pokrewnymi dyscyplinami sztuk operujących czasem, przestrzenią, ciałem, ruchem, gestem - teatr, film, telewizja, taniec, video, internet, parateatr. Umiejętność świadomego oceniania, funkcjonowania w różnych kontekstach kulturowych, społecznych, prywatnych, publicznych.
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia
• Zaliczenie semestru polega na indywidualnym – grupowym przeglądzie prac i wnikliwej ich ocenie(K_W02, K_W07)
• Prace winny odzwierciedlać wszystkie tematy ćwiczeń semestralnych, pożądane są dodatkowe pozaprogramowe propozycje studentów(K_W10, K_U02)
• Podstawowym warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach i aktywny w nich udział(K_K01, K_K02, K_K03, K_K05)
Kryterium ocen
• Wysoki poziom techniczno-wykonawczy (K_U01)
• Adekwatność użytych środków wobec założeń, tematu, koncepcji pracy(K_U06)
• Aspekt poszukująco-nowatorski bądź studyjna rzetelność(K_U11)
• Sposób podania, ogólny wyraz estetyczny(K_U06)
• Dojrzałość pracy, poziom intelektualny(K_U01)
• Zaangażowany stosunek do specjalności i przedmiotu(K_K03)
Praktyki zawodowe
Literatura
Wobec obfitości literatury przedmiotu – nie daję stałego zestawu literatury i materiałów źródłowo-poglądowych. Materiały te i ich prezentację wiążę ściśle z aktualną problematyką ćwiczeń. Istotną rolę odgrywa archiwum Zakładu Rysunku – w postaci dzieł oryginalnych i zdigitalizowanych, w tym dokumentacja oraz katalogi wystaw rysunku studenckiego, a także szeregu przedsięwzięć Zakładu Rysunku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: