Antropologia kultury i sztuki 1401-AKiS-I-2Z-sm-S2
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów. Całość materiału podzielono na trzy części odnoszące się do trzech oddzielnych okresów. Pierwszy dotyczy antropologicznego wymiaru kultury i sztuki w okresie przednowoczesnym (od epoki pradziejowej do średniowiecza). Drugi dotyczy antropologicznego wymiaru kultury i sztuki w epoce nowoczesnej (od XVII w. do poł. XX w.). Trzeci odnosi się do wymiaru kultury i sztuki w ponowoczesności (2 poł. XX w. i współczesność). Ważnym celem wykładu jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. Widzenie ich jako pewnej całości i w perspektywie „długiego trwania”. Dlatego tak istotne w trakcie zajęć jest ukazanie związków i zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki rozumianych jako społeczny konstrukt.
|
W cyklu 2025/26Z:
Przedmiot Antropologia kultury i sztuki realizowany jest w formie wykładów. Całość materiału podzielono na trzy części odnoszące się do trzech oddzielnych okresów. Pierwszy dotyczy antropologicznego wymiaru kultury i sztuki w okresie przednowoczesnym (od epoki pradziejowej do średniowiecza). Drugi dotyczy antropologicznego wymiaru kultury i sztuki w epoce nowoczesnej (od XVII w. do poł. XX w.). Trzeci odnosi się do wymiaru kultury i sztuki w ponowoczesności (2 poł. XX w. i współczesność). Ważnym celem wykładu jest uświadomienie studentom wartości holistycznego postrzegania zjawisk kultury i sztuki; dawnej i współczesnej. Widzenie ich jako pewnej całości i w perspektywie „długiego trwania”. Dlatego tak istotne w trakcie zajęć jest ukazanie związków i zależności występujących pomiędzy dominującym w danym okresie kontekstem społeczno-kulturowym a funkcjami kultury i sztuki rozumianych jako społeczny konstrukt. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Wykład kończy się egzaminem ustnym.
Wybór jednego z trzech zaproponowanych i pytań. Ocenie podlega merytoryczność wypowiedzi, konstrukcja wypowiedzi i jej samodzielność.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura zalecana (obowiązkowa)
Armstrong K. (2011). Spór o Boga. Czym naprawdę jest religia? Warszawa: Wydawnictwo VIK, s. 9-17
Eliade M., (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR
Judt T. (2011). Wprowadzenie. Świat, który utraciliśmy (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 11-35
Mencwel A. (red.) (2005). Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Nowicka E., (2005). Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN
Russell B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Warszawa: Fundacja Aletheia, s.9-20
Szlachta B. (red.) (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 902-914, 935-941
Literatura uzupełniająca
Armstrong K. (2005). Krótka historia mitu. Znak, s.7-18
Blumenberg H. (2017). Paradygmaty dla metaforologii, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, s. 27-59
Campbell J. (2007). Potęga mitu. Kraków: Znak, s. 19-54
Croce B. (1998). Historia Europa w XIX wieku. Warszawa: Czytelnik
Englund P. (2003). Lata wojen. Gdańsk: Finna, s.267-292
Ferry L., Capelier C. (2018). Filozofia najpiękniejsza historia, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, s. 359-368
Hobsbawm E. (2013). Wiek rewolucji 1789-1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Judt T. (2011). Elementarne prawdy Primo Leviego (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 59-81
Loventhal D. Przeszłość to obcy kraj (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 142-15
Nora P. (2010). Czas pamięci (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 134-141
Otto R. (1968). Świętość. Warszawa: Książka i Wiedza
Pollack M. (2014). Skażone krajobrazy. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, s.5-43
Santayana G. (2008). Nieobecność religii u Szekspira. (w:) Res Publica Nowa, wiosna/lato, s. 245-251
Walicki A. (2009). Ideologia narodowa Tadeusza Kościuszki (w:) A. Walicki, Kultura i myśl polska. Prace wybrane t.1, Naród, nacjonalizm, patriotyzm, s. 139-181
Uwagi
|
W cyklu 2025/26Z:
Brak uwag. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: