Podstawy filmowania, od prostego ujęcia po techniki specjalne
1400-OG-TS-Z
Zajęcia pozwolą studentowi zapoznać się z podstawowymi zasadami filmowania zarówno za pomocą smartfonów jak i zaawansowanych aparatów bezlusterkowych. Przedstawione zostaną także dodatkowe elementy wyposażenia niezbędne do właściwej realizacji nagrania ujęć filmowych.
Na zajęciach zostaną poruszone następujące zagadnienia:
1. - wybór sprzętu rejestrującego,
2. - wyposażenie dodatkowe: oświetlenie, statywy, stabilizatory, rekordery,
3. - formaty nagrań,
4. - kodeki,
5. - głębia bitowa,
6. - krzywa logarytmiczna,
7. - zasady kadrowania i prowadzenia ujęcia,
8. - technika slow motions,
9. - technika timelapse,
10. - tworzenie narracji,
11. - zasady bezpiecznej pracy.
Cześć zajęć może zostać skumulowana np. przez weekend. Zajęcia będą się odbywać na terenie Uczelni oraz na terenie Miasta Torunia.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
np.
- udział w wykładach -
- udział w ćwiczeniach - 45
- udział w konwersatorium -
- konsultacje z nauczycielem akademickim -
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
np.
- przygotowanie do wykładu -
- przygotowanie do ćwiczeń - 15
- przygotowanie do laboratorium -
- przygotowanie projektów - 30
- czytanie literatury - 10
- przygotowanie do kolokwium -
- przygotowanie do egzaminu -
Łącznie: 100 godz. ( 4 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
S2P_W02/S2P_W03
• Student zna terminologię techniki filmu na poziomie podstawowym
• Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw techniki filmu
• Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw estetycznych filmu
• Student dobrze orientuje się w podstawach technologii filmu
• Student ma specjalistyczną wiedzę z zakresu podstaw techniki filmu
• Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach filmu z technologią
• Student ma wiedzę na temat budowy obrazu i podstawowych jakości estetycznych określających przekaz wizualny
• Student ma wiedzę z zakresu podstaw filmu oraz na temat podstawowych środków wyrazu, budowania narracji filmowej, świadomego komponowania obrazu.
Efekty uczenia się - umiejętności
S2P_U02, S2P_U06
• Student potrafi posługiwać się narzędziami zapisu filmowego i komunikatem wizualnym
• Student potrafi posługiwać się narzędziami realizacji obrazu z dziedziny filmu
• Student potrafi świadomie operować językiem filmu
• Student posiada umiejętność analizy obrazu z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
• Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o utworach filmowej na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach
• Student ma umiejętności językowe w zakresie techniki filmu
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
rozwija kreatywność w realizowaniu własnych, autonomicznych projektów i umiejętność argumentowania w uzasadnianiu autorskich koncepcji artystycznych
S2P_K01
Student dostrzega konieczność nieustannego aktualizowania i pogłębiania wiedzy z zakresu podstaw fotografii i filmu
Metody dydaktyczne
Metody podające - prezentacja multimedialna, wykład informacyjny
Metody praktyczne - pokaz
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody dydaktyczne poszukujące:
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- projektu
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- aktywność
- realizacja projektów
- frekwencja
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Mercado Gustavo - Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Wydawnictwo Wojciech Marzec 2011
2. Troy Lanier, Clay Nichols - Filmowanie Podręcznik dla młodych, Wydawnictwo: Wojciech Marzec, 2012
3. Blain Brown - Cinematography sztuka operatorska, Wydawnictwo: Wojciech Marzec, 2012
4. Bonecki Jacek - Smartfonowy zawrót głowy czyli jak fotografować i filmować, Wydawnictwo Edipresse Książki, 2016
5. Braverman Barry - Sztuka filmowania. Sekrety warsztatu operatora, Wydawnictwo Helion, 2012
W cyklu 2024/25Z:
1. Mercado Gustavo - Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Wydawnictwo Wojciech Marzec 2011 2. Troy Lanier, Clay Nichols - Filmowanie Podręcznik dla młodych, Wydawnictwo: Wojciech Marzec, 2012 3. Blain Brown - Cinematography sztuka operatorska, Wydawnictwo: Wojciech Marzec, 2012 4. Bonecki Jacek - Smartfonowy zawrót głowy czyli jak fotografować i filmować, Wydawnictwo Edipresse Książki, 2016 5. Braverman Barry - Sztuka filmowania. Sekrety warsztatu operatora, Wydawnictwo Helion, 2012
|
W cyklu 2025/26Z:
1. Mercado Gustavo - Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Wydawnictwo Wojciech Marzec 2011 2. Troy Lanier, Clay Nichols - Filmowanie Podręcznik dla młodych, Wydawnictwo: Wojciech Marzec, 2012 3. Blain Brown - Cinematography sztuka operatorska, Wydawnictwo: Wojciech Marzec, 2012 4. Bonecki Jacek - Smartfonowy zawrót głowy czyli jak fotografować i filmować, Wydawnictwo Edipresse Książki, 2016 5. Braverman Barry - Sztuka filmowania. Sekrety warsztatu operatora, Wydawnictwo Helion, 2012
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: