Miejsce sztuki współczesnej: kolekcja, muzeum, wystawa 1400-OG-MSWM-L
Sztuka XX wieku diametralnie zmieniła swój charakter w stosunku do czasów wcześniejszych. Przemiany te nie ograniczały się tylko do rozwiązań formalnych, kolorystycznych i kompozycyjnych, ale wraz z zakwestionowaniem tradycyjnych gatunków artystycznych, materiałów, roli fizycznej obecności i oryginalności dzieła całkowicie przekształciły dotychczasowe pojmowanie działalności artystycznej. Towarzyszyło im – tak, jak w przeszłości – kolekcjonerstwo, będące jednym z istotniejszych motorów rozwoju i innowacji kultury wizualnej, którego efekty realizowały się nierzadko w zbiorach i ekspozycjach muzealnych. Także i tę dziedzinę dotknęły przemiany zachodzące w świecie sztuki. Aktualnie powstające malarstwo, rzeźbę, grafikę zbierano zawsze (i eksponowano), jednak z pojawieniem się nurtów neo-awangardowych nowoczesne kolekcjonerstwo i wystawiennictwo przybierało często niewyobrażalne dotąd formy: od zaakceptowania trywialnych ready-mades, do dziwacznych konstrukcji prawno-własnościowych sztuki konceptualnej oraz Minimal Art, czy instalacji obejmujących nierzadko całościowe ekspozycje, albo efemerycznych działań i akcji, a nawet wręcz odrzucenia materialnego aspektu kolekcjonowanych obiektów (jak paradoksalnie to by nie brzmiało). Zrozumienie tych przemian i uwarunkowań odbioru sztuki jest szczególnie istotne wobec ostatniego rozwoju muzealnych kolekcji sztuki nowoczesnej i wielu poświęconych jej instytucji wystawienniczych w naszym kraju i na świecie.
Treści kształcenia zgrupowane będą wokół następującej problematyki:
1. Kolekcja (muzeum i wystawa) jako miejsce sztuki i kategoria historyczna: omówienie podstawowych pojęć i systemu aksjologicznego kolekcjonerstwa artystycznego, analiza jego rozwoju artystycznego ze wskazaniem symptomów wyczerpania się tego zjawiska
2. Dzieło – przyczyna wewnętrznej sprzeczności kolekcji sztuki: omówienie na podstawie najbardziej spektakularnych przykładów procesu podważania tradycyjnego paradygmatu sztuki przez sztukę tworzoną w XX i XXI w.
3. Kolekcja i wystawa post-artystyczna – śmietnik, archiwum, baza danych?: prezentacja i analiza wybranych przykładów kolekcji sztuki nowoczesnej i współczesnej
4. Próby podtrzymania tradycyjnych postaci kolekcjonerstwa i wystawiania sztuki: nowe obszary eksploracji kolekcjonerskiej (sztuka współczesna Afryki, Australii Ameryki Południowej) oraz analiza przykładów wewnętrznej sprzeczności tradycyjnych praktyk kolekcjonerskich wobec sztuki XX i XXI w.
5. Nowe rodzaje relacji między artystą a kolekcjonerem: omówienie współczesnych strategii kolekcjonerskich
6. Kolekcjoner współ-twórca rzeczywistości artystycznej
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie bez oceny na podstawie aktywności i czynnego uczestnictwa w zajęciach
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Alexander ALBERRO, Conceptual Art and the Politics of Publicity, Cambridge Mass.-London 2003.
2. Bruce ALTSHULER (ed.), Collecting the New: Museum and Contemporary Art, Princetown/Oxford: Princetown Uninversity Press, 2007
3. Paul ARDENNE, Une art contextuel, Paris : Flamarion, 2002
4. Paul ARDENNE, Art contemporain: de la difficulté accrue de collectionner, „L’Art même” no 17 (http://www2.cfwb.be/lartmeme/pg002.htm)
5. Jean BAUDRILLARD, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005.
6. Jean BAUDRILLARD, Spisek sztuki, Warszawa 2006.
7. Arthur C. DANTO, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków: Wydawnictwo UJ, 2006
8. Arthur C. DANTO, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Kraków: Universaitas, 2013.
9. Thierry de DUVE, Résonnances du readymade. Duchamp entre avant-garde et tradition, ed. Jacqueline Chambon 1989
10. Dorota FOLGA-JANUSZEWSKA, Dorota MONKIEWICZ (red.), Nowe muzeum sztuki współczesnej czy nowoczesnej? Warszawa: KOBiDZ, 2005.
11. Natalie HEINICH, Le paradigme de l’art contemporain, Structures d’une révolution artistique, aris : Gallimard 2014.
12. Marc JIMENEZ, La querelle de l’art contemporain, Paris : Gallimard, 2006
13. Jean-Ernest JOOS, De la disparition de l’objet, « Esse » no 43, automne 2001.
14. Edward LUCIE-SMITH, Les mouvements artistiques depuis 1945, Paris : Thames & Husdson, 1999
15. Catherine MILLET, L’Art contemporain. Histoire et géographie, Paris: Flamarion, 2006
16. Krzysztof POMIAN, Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI – XVIII wiek, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2001
17. Krzysztof POMIAN, Des saintes reliques à l’art moderne. Venise – Chicago XIIIe-XXe siècle, Paris : Gallimard, 2003
18. Maria POPCZYK (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków: Universitas, 2005
19. Maria POPCZYK (red.), Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, Katowice : Muzeum Śląskie, 2006
20. Tomasz F. de ROSSET, Czy kolekcja sztuki jest jeszcze możliwa ?, w: Tomasz F. de ROSSET, Agnieszka KLUCZEWSKA-WÓJCIK i Katarzyna LEWANDOWSKA (red.), Nowoczesność kolekcji, Toruń: Wydawnictwo naukowe UMK, 2010, s. 347-355.
21. Tomasz F. de ROSSET, Czy kolekcja sztuki musi być artystyczna? Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XLIII, Toruń 2012 [2013], s. 41-54.
22. Tomasz F. de ROSSET, Kolekcjonować sztukę współczesną, w: Anna MARKOWSKA (red.), Kolekcja toruńska Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, Toruń: CSW, 2013, s. 31-43.
23. Tomasz F. de ROSSET, Kolekcja artystyczna: geneza, rozkwit, kryzys, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XLV, Toruń 2014, s. 253-277.
24. Tomasz F. de ROSSET, Kolekcjonować i eksponować sztukę performance’u – nie igra się z rzeczami martwymi, w: Honorata GOŁUŃSKA, Łukasz KĘDZIORA, Aldona TOŁYSZ (red.), Sensualność ekspozycji muzealnej, Toruń: Wydawnictwo naukowe UMK, 2016, s. 111-122.
25. Didier SEMIN, L’art contemporain echappe-t-il à la collection ? [w :] Jean GALLARD (dir.), L’avenir des musées, actes du colloque, l’Auditorium du Louvre, mars 2000, Paris : Ed. RMN, 2001, s. 489-501.
26. Didier SEMIN, Le peintre et son modèle déposé, Genève : Edition du Mamco, 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: