Visual Culture in the 20th and 21st Centuries 1400-OG-EN-VC-L
The technological development, globalization process and social shifts put into the question the traditional notions of art and its role. They also changed the definition of an image and perception. The questions what the image is or what it means demand quite different answer than a hundred years before. The lectures deal with both artworks like paintings and forms of popular culture, such as cinema, photography and digital media. The attention will be given to transformations of social and technological life which shaped the 20th and 21st century visual culture. Particular lectures will refer to the definition of an image in the pre-photograsphic, photographic and digital era, the relations between the industrialisation, developement of the city, the urban life and the popular culture, the ideoligical impact on vision, the psychoanalitic interpretations of art, cinema and photography, art as a spectacle, and the questions of identity and self-awarness in regard to digital media and communication.
The list of topics:
1. How Has Photography Changed Our Lives? – Part One: From Camera Obscura to Kodak Brownie.
2. How Has Photography Changed Our Lives? – Part Two: Documenting Life Through Photography.
3. How Has Photography Changed Our Lives? – Part Three: Creativity in Photography. From Pictorialism to Selfie.
4. What Are Images For? On The Art As a Spell Upon The Death. Part One: Images of Cult, Wordly Power, Beauty and Subjective Vision.
5. What Are Images For? On The Art As a Spell Against Death. Part Two: Images of Past, Images of Knowledge, Images of Illusion, Images of Love. Images of Rebel.
6. The terror of iconoclasm. What does the lack of images mean?
7. How does the face look? The images of the face in the 20th and 21st Century culture.
8. The perspective and the grid. On two dimensional visions of three dimensional reality in art.
9. The film as motion. How has the motion picture changed our lives?
10. Psychoanalysis and visual culture. What do we know about the culture due to Freud?
11. Metropolis. What is the city for contemporary visual culture?
12. Sublime images. On the ways of invoking the aesthetic affection.
13. On the artistic subjectivity. Is it important who the author of the image is?
14. The image in the age of capitalism. Is the contemporary art a commodity or is it means of critique?
===
Rozwój technologiczny, proces globalizacji i zmiany społeczne poddają w wątpliwość tradycyjne definicje sztuki i jej rolę, zmieniły także rozumienie obrazu i samej percepcji. Pytania o to, czym jest obraz i jakie niesie ze sobą znaczenia wymagają zupełnie innej odpowiedzi niż sto lat temu. W ramach wykładów omawiane są przykłady sztuk plastycznych, jak malarstwo, a także dzieła kultury popularnej, jak kino, fotografia i media cyfrowe, z naciskiem na społeczne i technologiczne przemiany, które ukształtowały kulturę wizualną 20 i 21 wieku. Poszczególne wykłady odnoszą się do definicji obrazu w erze prefotografii, fotografii tradycyjnej i technologii cyfrowej, relacji między uprzemysłowieniem, rozwojem miast, urbanizacją a kulturą popularną, wpływu ideologii na postrzeganie świata, psychoanalitycznych interpretacji sztuki, kina, fotografii, sztuki jako spektaklu, kwestii tożsamości i samoświadomości człowieka w odniesieniu do świata cyfrowych mediów i cyfrowej komunikacji.
Harmonogram wykładów:
1. Jak fotografia zmieniła nasze życie? Część pierwsza: Od camera obscura do Kodak Brownie.
2. Jak fotografia zmieniła nasze życie? Część druga: Dokumentowanie życia za pomocą fotografii.
3. Jak fotografia zmieniła nasze życie? Część trzecia: Kreatywność w fotografii. Od piktorializmu do selfie.
4. Po co są obrazy? O sztuce jako zaklinaniu śmierci. Część pierwsza: Obrazy kultu, władzy, piękna i subiektywnej wizji.
5. Po co są obrazy? O sztuce jako zaklinaniu śmierci. Część druga: Obrazy przeszłości, obrazy wiedzy, obrazy iluzji, obrazy miłości, obrazy buntu.
6. Terror ikonoklazmu. co oznacza brak obrazów?
7. Jak wygląda twarz? Obrazy twarzy w kulturze 20 i 21 wieku.
8. Perspektywa i siatka. O dwuwymiarowych wyobrażeniach trójwymiarowej rzeczywistości.
9. Film jako ruchomy obraz. W jaki sposób film zmienił nasze życie?
10. Psychoanaliza i kultura wizualna. Co wiemy o kulturze dzięki Freudowi?
11. Metropolis. Czym jest miasto dla współczesnej kultury wizualnej?
12. Wzniosłe obrazy. O sposobach przywoływania wzruszenia estetycznego.
13. O subiektywnej wizji artystycznej. Czy jest ważne, kim jest autor obrazu?
14. Obraz w dobie kapitalizmu. Czy współczesne sztuka jest towarem, czy narzędziem krytyki?
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
At the end of the course students take a multiple choice test based on the themes and issues presented in lectures.
Evaluation criteria: -->
60-65% - 3 (C);
66-75% - 3+ (C+);
76-85% - 4 (B);
86-90% - 4+ (B+);
91-100% - 5 (A).
===
Na koniec kursu studenci uczestniczą w teście wyboru z wiedzy omawianej w trakcie wykładów.
Kryteria oceniania: -->
60-65% - 3 (C);
66-75% - 3+ (C+);
76-85% - 4 (B);
86-90% - 4+ (B+);
91-100% - 5 (A).
Test może być przeprowadzony zarówno tradycyjnie, w sali wykładowej, ja k i zdalnie, za pomocą platformy Testportal.
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Hans Belting, Face and Mask. A Double History,
Hans Belting, An Anthropology of Images. Picture, Medium, Body,
W.J.T. Mitchell, Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation,
W.J.T. Mitchell, What Do Pictures Want?: The Lives and Loves of Images,
Jean Baudrillard, Simulacra and Simulation,
Jean Baudrillard, America,
Susan Sontag, On Photography,
Susan Sontag, Regarding the Pain of Others,
John Berger, Ways of Seeing,
Walter Benjamin, The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction,
Walter Benjamin, The Author as Producer,
Zygmunt Bauman, Culture in a Liquid Modern World,
Guy Debord, The Society of the Spectacle,
Slavoj Zizek, The Sublime Object of Ideology,
Slavoj Zizek, First as Tragedy, Than as Farce,
Laura Mulvey, Visual Pleasura and Narrative Cinema,
Linda Nochlin, Why Have There Been No Great Women Artists?,
Lind Nochlin, The Body In Pieces: The Fragment As A Metaphor Of Modernity,
Touree, Who Is Afraid of Post-Blackness?,
Douglas Crimp, On the Museum’s Ruins,
Roland Barthes, Mythologies,
Roland Barthes, Camera Lucida: Reflections on Photography
Nicholas Mirzoeff, How to See The World,
Mieczysław Porębski, Ikonosfera,
(opr.) I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: