Tkanina artystyczna
14-OG-TA-Z
Przedmiot ma na celu zapoznanie uczestników wykładów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu nazewnictwa związanego z tkaniną artystyczną oraz tradycyjnymi technikami tkackimi. Umiejętność identyfikacji splotów tkackich oraz posługiwania się właściwym słownictwem jest nieodzowna w procesie wykonania projektu oraz realizacji tkaniny artystycznej. Prezentowana tematyka służy omówieniu zagadnień związanych z wykonaniem projektu tkaniny z uwzględnieniem wybranej techniki, kluczowych problemów związanych z przygotowaniem warsztatu pracy (materiałów niezbędnych do wykonania tkaniny, w tym wyboru odpowiedniego krosna, nici osnowy i wątku), realizacją projektu – wykonaniem tkaniny oraz przygotowaniem jej do ekspozycji.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):
- udział w wykładach - 15
- udział w ćwiczeniach - 45
- konsultacje z nauczycielem akademickim -
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):
- przygotowanie do wykładu - 10
- przygotowanie do ćwiczeń - 30
- czytanie literatury - 20
Łącznie: 120 godz. (4 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Ma podstawową wiedzę do formułowania i rozwiązywania zagadnień związanych z tworzeniem projektu oraz realizacją tkaniny artystycznej (K_W01);
W2: Opisuje wzajemne relacje pomiędzy teoretycznymi i
praktycznymi aspektami tkaniny artystycznej, a także potrafi wykorzystać tę wiedzę do tworzenia projektu, realizacji warsztatu pracy oraz realizacji tkaniny (K_W02);
W3: Charakteryzuje podstawowe zagadnienia związane z teoretycznymi i praktycznymi aspektami tkaniny artystycznej, a także potrafi wykorzystać tę wiedzę do dalszego rozwoju (K_W02);
W4: ma podstawową wiedzę teoretyczna i praktyczną w zakresie wykonania projektu, przygotowania warsztatu pracy i realizacji tkaniny artystycznej (K_W10);
W5: zna mechanizmy zależności pomiędzy określonymi splotami tkackimi oraz materiałami a efektem finalnym tkaniny artystycznej (K_W10);
W6: posiada podstawową wiedzę w zakresie materiałów wykorzystywanych do realizacji tkaniny artystycznej (K_W05);
W7: zna podstawowe sploty tkackie, z uwzględnieniem ich szczegółów oraz rozpoznania nici osnowy i wątku (K_W10);
W8: ma konieczną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy wymaganej podczas realizacji projektu tkackiego (K_W13).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Wykorzystuje zdobytą wiedzę w zakresie zastosowania określonych splotów tkackich podczas realizacji tkaniny artystycznej (K_U02);
U2: Analizuje, określa, rozpoznaje i opisuje budowę techniczną tkaniny artystycznej z uwzględnieniem specyfiki splotów (K_U10).
U3: Potrafi określać główne cele służące realizacji projektu tkackiego z uwzględnieniem materiałów oraz specyfiki splotowej (K_U11);
U4: posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu budowy technicznej tkanin do przygotowania projektu i jego realizacji (K_U12);
U5: posiada umiejętność wykonania podstawowego warsztatu pracy oraz realizacji projektu tkackiego (K_U12).
U6: potrafi określić zasady zależności pomiędzy określonymi splotami tkackimi a efektem finalnym zrealizowanego projektu
U7: posiada umiejętność wykonania dokumentacji fotograficznej i opisowej tkaniny artystycznej
U8: potrafi samodzielnie podejmować decyzje dotyczące projektowania i realizacji tkaniny artystycznej.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i tkaniny artystycznej oraz ich nieodtwarzalności (K_K01);
K2: Posiada umiejętność rozgraniczenia znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad realizacji projektu tkackiego (K_K02);
K3: ma świadomość i rozumie aspekty i skutki (także dalekosiężne) swoich działań, ich wpływ na tkaninę artystyczną i środowisko naturalne oraz świadomość związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje (K_K03);
K4: ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego tekstyliów w decyzjach realizacji projektu tkackiego (K_K04);
K5: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia się oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin i artystów do podejmowania złożonych realizacji tkackich (K_K05);
K6: potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania (K_K06);
K7: rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad tworzenia tkaniny artystycznej (K_K07);
K8: rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku realizacji projektu tkackiego (K_K08).
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
"brak"
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- egzamin ustny
- aktywność
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu ustnego
ndst 49 %
dst 50 %)
dst plus 65%
db 80 %
db plus 95%
bdb 100 %
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie zrealizowanej na zajęciach pracy (przygotowaniu projektu oraz warsztatu pracy i wykonaniu tkaniny).
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Bender Agnieszka, Tapiserie w dawnej Rzeczypospolitej, Lublin: Wydawnictwo KUL 2004.
2. Baugh Gail, Encyklopedia materiałów odzieżowych, Warszawa: Arkady 2021.
3. Chruszczyńska Jadwiga, Makaty buczackie w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie 1996.
4. Chruszczyńska Jadwiga, Ewa Orlińska-Mianowska, Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekjonerów, Warszawa: Arkady 2009.
5. Cooke Lynne (ed.), Woven Histories – Textiles and Modern Abstraction, Chicago: University of Chicago Press 2023.
6. Jasiołek Katarzyna, Tkanina sztuka i rzemiosło, Warszawa: Marginesy 2023
7. Mańkowski Tadeusz, Polskie tkaniny i hafty XVI-XVIII wieku, Warszawa: Ossolineum 1954.
8. Michałowska-Barłóg Maria, Kilimy polskie od XVIII do XX wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu 2008.
9. Michałowska Marta, Leksykon włókiennictwa, Warszawa: Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie 2006.
10. Szablowski Jerzy, Anna Misiąg Bocheńska, Maria Hennel-Bernasikowa, Magdalena Piwocka, Arrasy Wawelskie, Kraków: Arkady 1994.
11. Szosland Janusz, Struktury tkaninowe, Łódź: Polska Akademia Nauk. Oddział w Łodzi 2007.
9. Sundstrom Amica, Weaving Handbook: The Art and Craft: Theories, Materials, Techniques, and Projects, North Pomfred: Trafalgar Square 2021.
12. Witkowicz-Pałka Ewa, Tkanina artystyczna w zbiorach Muzeum Zamkowego w Malborku, Malbork: Muzeum Zamkowe w Malborku
13. Zdonkiewicz Ewa, Przepych i blask jedwabnictwa lyońskiego, Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: