Przegląd materiałów i technik stosowanych w pracy z papierem (pismo, druk, rysunek, malarstwo, formy przestrzenne) 14-OG-PDR-L
Zajęcia przeznaczone są dla studentów interesujących się materiałami stosowanymi w rzemiośle artystycznym w pracy z papierem, w aspekcie historycznym i praktycznym, możliwościami wykorzystania w tworzeniu własnych kreacji plastycznych w pracy hobbystycznej, zarobkowej i dydaktycznej (w szczególności w pracy z dziećmi i młodzieżą wwieku szkolnym).
W pierwszej części zajęć (14h) studenci zaznajomią się z możliwościami wykorzystania różnych gatunków papieru poprzez omawianie jego właściwości fizycznych i optycznych. Przedstawione zostaną różnice między papierami europejskimi dawnymi, współczesnymi i dalekowschodnimi. Zostaną przedstawione możliwości ich pozyskania w Polsce i zagranicą oraz możliwość samodzielnego czerpania papieru w warunkach domowych lub w prowizorycznie przygotowanym warsztacie, który naśladuje tradycyjne techniki. Zostanie przekazana wiedza na temat zasad wyboru odpowiednich gatunków papieru w celu otrzymania zamierzonych efektów. Zostanie podjęta dyskusja nad przedstawionymi przez prowadzącego przykładami wykorzystania tego materiału oraz pomysłami jego wykorzystania proponowanymi przez uczestników zajęć w ramach przygotowanych prezentacji multimedialnych.Bardzo ważnym aspektem zajęć będzie przekazanie informacji i umiejętności dotyczących oceny jakości papierów, aby w sytuacjach wyjątkowych można było stosować w kreacjach plastycznych papiery dobrej jakości.
Studenci dowiedzą się również jakie są historyczne metody zdobienia powierzchni papierów. Podczas zajęć zostanie podjęta dyskusja w jaki sposób można te techniki wykorzystać współcześnie, a studenci będą zobowiązani do próby kreatywnego wykorzystania przekazanej wiedzy do stworzenia własnego projektu pracy w ramach prezentacji multimedialnej.
Druga część zajęć (7h|) będzie dotyczyć historycznych mediów :atramentów, farby drukarskich, farby akwarelowych, temper, pasteli. Studenci dowiedzą się co to są za media i jak były wytwarzane ręcznie. Studenci natomiast zostaną poproszeni o rozważenie możliwości wykorzystania współczesnych materiałów – półproduktów do wykonania każdego z rodzaju mediów i przygotowanie w tym celu prezentacji multimedialnej.
Trzecia część zajęć (7h) będzie dotyczyć możliwości wykorzystania papieru w introligatorstwie w tworzeniu notesów, passe - partout oraz ozdobnych pudełek.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
- projektu
- studium przypadku
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- przygotowanie prezentacji multimedialnej W1, - W5
- aktywnośćU1 – U5
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na konwersatorium 40%
przygotowanie prezentacji multimedialnych 60%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Smith R., Tajemnice warsztatu artysty”, Muza SA, Warszawa 1994
2. Krejca A., „Techniki sztuk graficznych”, wyd. artystyczne i filmowe 1984
3. Brookfield K., „Pismo” Arkady, Warszawa 1993
4. Zjawiński Z., „Introligatorstwo” Warszawa 1966
5. Dąbrowski J., Siniarska-Czaplicka J., Rękodzieło papiernicze” Warszawa 1991
6. Teissig K, Techniki rysunku, Warszawa 1982.
7. Gray P. C., Rysunek artystyczny i ilustracja źródło inspirujących technik rysowania,Warszawa 2012.
8. Parramon J. M., Rysunek artystyczny, Warszawa 1993.
9. Robine S., „Lavis d’Encadrement”, Larousse-Bordas, 1997.
10. Trager M., Arszyńska J., „Podręcznik artysty”, Muza,1997
11. Ślesiński W., „Techniki malarskie ,spoiwa organiczne”, Arkady,1984
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: