Zarys historii papiernictwa 14-OG-PAP-L
Papier jest jednym z najbardziej znanych w praktyce materiałów człowiekowi oraz jednym z kluczowych, rewolucyjnych wynalazków. Na zajęciach uczestnicy uzyskają odpowiedź czym jest papier oraz dlaczego wiedza o papierze jest wiedzą multidyscyplinarną. Opisane zostaną okoliczności wynalazku papieru jaki miał miejsce w starożytnych Chinach, a następnie jak wynalazek ten rozpowszechnił się na terenie Azji, Afryki, a następnie trafił do Europy i obu Ameryk.
Kolejną grupą omawianych zagadnień to zagadnienia technologiczne -
z czego i w jaki sposób wytwarzany był papier na przestrzeni blisko 2000 tysięcy lat. Następnie uczestnicy będą mieli okazję poznać podstawowe właściwości papieru. Ich poznanie będzie okazją do uzyskania wiedzy, cennych umiejętności przydatnych w pracy w rozmaitych branżach. Wiadomo, że niestabilność rynku pracy powoduje, iż osoby zatrudniają się w rozmaitych branżach. Jest to nierzadko praca związana z wykorzystaniem papieru w bardzo różnych dziedzinach (reklama, sztuka, archiwistyka, poligrafia, bibliotekoznawstwo, ochrona środowiska, itp.).
Omówione zostaną kwestie produkcji i odzyskiwania papieru (recyclingu) w aspekcie ochrony środowiska naturalnego. Papier należy do materiałów poddawanych recyclingowi, osiąganego na różnym poziomie w zależności od regionu świata. Papier jest materiałem, którego wpływ na środowisko jest zależny w dużym stopniu od jego składu chemicznego i struktury wyrobu. Z uwagi na fakt bardzo dużej modyfikowalności składu papieru oraz zmian w technologii produkcji wyrób ten daje duże szanse na bycie znaczącą konkurencją dla tworzyw sztucznych.
W cyklu 2024/25L:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- zaliczenie na ocenę: W1, W2, W3, W4
Kryteria oceniania:
zaliczenie pisemne na ocenę, zgodnie z punktacją:
bdb 37-39 punkty (93-100%)
db+ 32-36 punkty (82-92%)
db 28-31 punkty (71-79%)
dst + 24-27 punkty (61-69%)
dst 20-23 punkty (51-59%)
ndst 0-19 punkty (49%)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Józef Dąbrowski, Jadwiga Sianiarska-Czaplicka, “Rękodzieło papiernicze”, Warszawa 1991.
2. Kaziemiera Maleczyńska, “Dzieje starego papieru”, Wrocław 1974.
3. Stefan Jakucewicz, “Papier w Poligrafii”, Warszawa 1999.
4. Stefan Jakucewicz, “Wstęp do papiernictwa”, Warszawa 2014.
5. Tomasz Kozielec, "Niezwykłe i wszechstronne wykorzystanie papieru w XIX wieku. Cz. 1. Od ubioru do medycyny",
Przegląd Papierniczy 2008, t. 64, nr 2, s.85-88.
6. Tomasz Kozielec, "Niezwykłe i wszechstronne wykorzystanie papieru w XIX wieku. Cz. 2. Od budownictwa do maszyn i papierów specjalnych", Przegląd Papierniczy, 2008, t. 64, nr 6, s. 348-350.
7. Agnieszka Werner, “Jednorazowe opakowania papierowe mogą mieć lepszy wpływ na środowisko niż opakowania wielokrotnego użytku”, Przegląd Papierniczy, 2021, r. 77, nr 2, s. 90–91.
8. Tomasz Graczyk, “Papier odnawialnym zamiennikiem tworzyw sztucznych”, Przegląd Papierniczy, 2020, r. 76, nr 7, s. 366–369.
9. Kazimierz Przybysz, P. Przybysz, “Rozwój koncepcji ochrony środowiska w przemyśle papierniczym”, Przegląd Papierniczy, 2010, r. 66, nr 11, s. 615-619.
W cyklu 2024/25L:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Uwagi
W cyklu 2024/25L:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: