Pokaz zabytków na papierze oraz perspektywy użycia wyrobów papierowych w nowoczesnych technologiach i życiu codziennym w XXI wieku 14-OG-NTXX-L
Spuścizna kulturowa, cywilizacyjna człowieka to ogromna grupa dzieł/wyrobów powstałych na papierze. Przyglądanie się dawnym zabytkom papierowym, ich strukturze w badaniach oraz technologiom produkcji jest zagadnieniem interesującym nie tylko konserwatorów zabytków. Papier jest materiałem badanym i modyfikowanym od co najmniej dwóch stuleci, i nic nie zanosi się na to, że kończy się jego era. Wręcz przeciwnie. Niniejszy wykład ma za cel prezentację interesujących obiektów zabytkowych, wyników badań ich technologii i techniki wykonania, które mają wpływ na współczesne modyfikacje celulozy oraz wyrobów papierowych. Omówione zostaną liczne przykłady użycia celulozy i papieru w różnych obszarach działań człowieka, np.: w medycynie (np. celuloza wytwarzana przez bakterie), dla celów specjalnych (papiery odporne na deszcz i wodę, ogniotrwałe), dla celów artystycznych i konserwatorskich, żywnościowych (np. papiery barierowe), budowlanych, a także innego jeszcze zastosowania (np. nanoceluloza). Poznanie różnych technologii i wyrobów celulozowych będzie dla uczestników wykładu możliwością uzyskania takich efektów uczenia się, które mogą umożliwić pracę w branżach (zespołach) wykorzystujących nowoczesne materiały wytworzone z celulozy bądź z udziałem komponentu celulozowego. Celuloza, jest polimerem naturalnym posiadającym wiele unikatowych cech, które czynią ją materiałem przyszłości. Omawiana tematyka powinna zainteresować osoby studiujące między innymi biologią, medycyną, chemią, fizyką, oraz artystów i konserwatorów zabytków. Tylko współpraca między różnymi grupami naukowców może zaowocować postępem w nauce. Na zajęciach omawiane są także kwestie kosztów prowadzenia badań badań naukowych oraz możliwości znalezienia klientów/firm/instytucji/ które mogą wdrożyć wyniki badań w celach rozwojowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- zaliczenie pisemne- W1, W2, W3, W4.
Kryteria oceniania:
zaliczenie pisemne, ocena wg poniższej punktacji:
bdb 37-39 punkty (93-100%)
db+ 32-36 punkty (82-92%)
db 28-31 punkty (71-79%)
dst + 24-27 punkty (61-69%)
dst 20-23 punkty (51-59%)
ndst 0-19 punkty (49%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. “Notes Konserwatorski”, czasopismo poświęcone konserwacji zabytków na podłożu papierowym, wydawane przez Bibliotekę Narodową w Warszawie.
2. Michał Michałowski, Błażej Wacikowski, “Review of the industrial applications of bacterial cellulose”, Annals of Warsaw University of Life Sciences - SGGW. Forestry and Wood Technology |
2020, nr 109, s. 6–15.
3. Dariusz Danielewicz, "Przegląd prac naukowo-badawczych wykonanych w Zakładzie Technologii Włóknistych Mas Papierniczych IPiP w ostatnim dwudziestoleciu. Część 1, Przegląd Papierniczy, 2022, |r.78, nr 2, s. 106-110.
4. S. Presler, B. Surma-Ślusarska, “Współczesne zastosowania celulozy bakteryjnej”, Przegląd Papierniczy, 2003, r. 59, nr 11, s. 653-656.
5. S. Presler, B. Surma-Ślusarska, “Modyfikacja roślinnych półproduktów papierniczych celulozą bakteryjną”, Przemysł Chemiczny, 2006, T. 85, nr 8-9, s. 1297-1299.
6. Krystynowicz A., Gonçalves M., Jankowska A., Czaja W., Bielecki S., “Bakteryjna celuloza - struktura i właściwości w aspekcie zastosowań medycznych”, Laboratorium - Przegląd Ogólnopolski, 2004, |
nr 2, s. 47-48.
7. Paweł Noszczyk Paweł, Agata Jasiołek, Jerzy Łątka, "Izolacyjność termiczna papierowych przegród budowlanych”, Przegląd Budowlany, |2023, r. 94, nr 3-4, s. 125–128.
8. Słownik papierniczy angielsko-polski, red. J. Robowski. Warszawa 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: