Postępowanie karne 1352-POSK-3NJ
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z częścią ogólną postępowania karnego: podstawowymi pojęciami, przesłankami procesu, zasadami procesowymi, uczestnikami procesu, czynnościami procesowymi, środkami przymusu oraz dowodami.
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z dynamiką postępowania karnego, w tym w szczególności: postępowaniem przygotowawczym i sądowym i środkami zaskarżenia
Szczegółowy wykaz zagadnień omawianych na wykładzie i ćwiczeniach znajduje się w zakładkach zawierających informacje o poszczególnych typach zajęć w konkretnym cyklu.
W cyklu 2022/23L:
jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
W cyklu 2023/24L:
jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
W cyklu 2024/25L:
jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W przypadku wykładu ocena wystawiana jest po przeprowadzeniu egzaminu pisemnego lub ustnego. W czasie egzaminu studentowi zadawane są trzy pytania o charakterze ogólnym, przekrojowym, które mają na celu sprawdzenie czy student: prawidłowo interpretuje przepisy prawa procesowego (W04), właściwie operuje siatką pojęciową trafnie definiując podstawowe pojęcia i opisując instytucje i przebieg postępowania karnego (W05, K01, K02), a także czy potrafi analizować instytucje procesowe, porównać je i poddać ocenie (W06, U03, U07, U09). Pytania mogą dotyczyć zarówno zagadnień z części ogólnej postępowania karnego, jak i dynamiki postępowania karnego.
Odpowiedź na każde z pytań oceniana jest odrębnie w skali od 2 do 5. Ocena końcowa z egzaminu jest ustalana w oparciu o średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z odpowiedzi na wszystkie pytania, z tym, że do uzyskania oceny pozytywnej z egzaminu niezbędne jest łączne spełnienie dwóch warunków:
1) uzyskanie średniej ocen z odpowiedzi na wszystkie pytania wynoszącej co najmniej 3,0;
2) uzyskanie oceny pozytywnej z odpowiedzi na co najmniej dwa pytania.
Ocena z ćwiczenia wystawiana jest na podstawie: obecności na ćwiczeniach, oceny z jednego kolokwium, ocen z odpowiedzi ustnych, aktywności.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie z kolokwium oceny pozytywnej. W czasie kolokwium studentowi zadawane są trzy pytania o charakterze ogólnym, problemowym. Kolokwium obejmuje materiał z postępowania przygotowawczego i postępowania przed sądem I instancji. W przypadku uzyskania oceny negatywnej z kolokwium student uprawniony jest do przystąpienia do zaliczenia poprawkowego, obejmującego materiał z postępowania przygotowawczego i postępowania przed sądem I instancji. Termin zaliczenia poprawkowego zostanie wyznaczony przez prowadzącego ćwiczenia i będzie przypadał pod koniec zajęć. Aby uzyskać ocenę pozytywną z ćwiczeń, konieczne jest uzyskanie co najmniej oceny dostatecznej plus z zaliczenia poprawkowego.
Na ćwiczeniach prowadzący może sprawdzać wiedzę studentów poprzez wywoływanie ich do ustnych odpowiedzi. Studentom zadawane jest jedno pytanie dotyczące zagadnień dotychczas omówionych na ćwiczeniach.
Za aktywność na ćwiczeniach, polegającą na wykazywaniu się znajomością materiału omawianego na bieżących zajęciach, studenci otrzymują, brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej z ćwiczeń, plusy. Otrzymane przez studenta plusy mogą podnieść ocenę końcową z ćwiczeń maksymalnie o 0,5 stopnia.
Kolokwium/odpytywanie ustne ma na celu dokonanie oceny, czy student dokonuje prawidłowej wykładni przepisów prawa procesowego (W04), poprawnie opisuje przebieg postępowania karnego i poszczególne instytucje procesowe, czy potrafi je porównać i dokonać ich trafnej analizy (W05, W06,K02), a także, czy potrafi rozwiązywać kazusy (U07).
Zachęcanie studentów do przygotowywania się na bieżące zajęcia, docenianie efektów ich pracy poprzez wystawianie plusów, ma na celu wzbudzenie w studentach potrzeby i umiejętności samodzielnego doskonalenia własnych umiejętności oraz systematyczne sprawdzanie, w jakim zakresie efekt ten został osiągnięty (K01).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. S. Waltoś, P. Hofmański, Proces karny. Zarys systemu, Warszawa 2020.
2. J. Zagrodnik (red.), Proces karny, Warszawa 2021.
3. H. Paluszkiewicz, K. Dudka, Postępowanie karne, Warszawa 2020.
4. C. Kulesza, P. Starzyński, Postępowanie karne, Warszawa 2020.
5. J. Skorupka (red.), Proces karny, Warszawa 2020.
6. P. Wiliński (red.), Polski proces karny, Warszawa 2020.
W cyklu 2022/23L:
jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
W cyklu 2023/24L:
jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
W cyklu 2024/25L:
jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
W cyklu 2023/24L:
jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
W cyklu 2024/25L:
jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: