Prawa człowieka 1352-PCZ-4NJ
Wykład poświęcony jest systematyzacji koncepcji ochrony praw człowieka w wymiarze krajowym i międzynarodowym. Podstawowym celem dydaktycznym jest uświadomienie istoty, miejsca i roli praw człowieka w prawie, społeczeństwie i państwie oraz w rozwoju osobowościowym samego człowieka. Dotyczy to także umiejętności kojarzenia praw jednostki chronionych na poziomie krajowym z analogicznymi międzynarodowymi standardami ochronnymi, zwłaszcza w europejskim systemie ochrony praw człowieka. Wykład ma uświadomić Studentom implikacje ochrony praw człowieka dla poszczególnych dziedzin prawa (zwłaszcza dla prawa cywilnego, karnego i administracyjnego). Umożliwia zrozumienie miejsca i roli w państwie i społeczeństwie sił zbrojnych, policji i służb pokrewnych, administracji publicznej oraz wymiaru sprawiedliwości z ich odniesieniem do gwarancji poszanowania praw człowieka.
Ćwiczenia:
Prezentacja uniwersalnego i europejskiego systemu ochrony praw człowieka przez pryzmat standardów prawnych wynikających z aktów prawa międzynarodowego o zasięgu powszechnym (system ONZ), jak i o zasięgu regionalnym (system europejski - zarówno Rady Europy, jak i Unii Europejskiej), a także - przez pryzmat stosownego orzecznictwa międzynarodowego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Egzamin - test składający się z 10 pytań, najczęściej jednokrotnego wyboru. Skala ocen:
- bardzo dobry – 9-10 poprawnych odpowiedzi;
- dobry plus - 8 poprawnych odpowiedzi;
- dobry - 7 poprawnych odpowiedzi;
- dostateczny plus – 6 poprawnych odpowiedzi;
- dostateczny – 5 poprawnych odpowiedzi (50%);
- niedostateczny - 1-4 poprawnych odpowiedzi.
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05
Ćwiczenia: Przygotowanie i wygłoszenie przez studentów podczas zajęć referatów dotyczących powierzonego zagadnienia (ocena jakości prezentacji - jej merytorycznej treści oraz sposobu i stylu jej komunikowania w grupie), a nadto udział w dyskusji na kanwie przedstawianego referatu i umiejętność argumentowania w odniesieniu do poruszanych kwestii.
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_K04, K_K06
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Gronowska B., Jasudowicz T., Balcerzak M., Lubiszewski M., Mizerski R., Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2010;
Literatura dodatkowa:
- Brzozowski W., Krzywoń A., Wiącek M. (red.), Prawa człowieka, wyd. 2, Warszawa 2019.
- Orzeszyna K., Skwarzyński M., Tabaszewski R., Prawo międzynarodowe praw człowieka, wyd. 2, Warszawa 2022;
- Balcerzak M., Podstawy międzynarodowej ochrony praw człowieka. Zarys wykładu z materiałami źródłowymi, Toruń 2017;
- Nowicki M.A., Wokół Konwencji Europejskiej. Komentarz do EKPC, Kraków 2017;
- Garlicki L. (red.), Komentarz do Konwencji o Ochronie Podstawowych Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Warszawa 2011;
- Banaszak B., Bisztyga A. (red.), System ochrony praw człowieka, Kraków 2005;
- Balcerzak M., Sykuna S. (red.), Leksykon praw człowieka, Warszawa 2010;
- Jasudowicz T., Bartoszewicz J., Fordoński R. (red.), Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach polskich, Olsztyn 2012;
- Gronowska B., Europejski Trybunał Praw Człowieka - w poszukiwaniu efektywnej ochrony praw jednostki, Toruń 2011;
- Wójtowicz K., System ochrony praw człowieka, Kraków 2005;
- K. Lenaerts, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej a ochrona praw podstawowych, Europejski Przegląd Sądowy nr 1, 2013.
Dokumenty:
- Międzynarodowa ochrona praw człowieka. Wybór źródeł, oprac. M. Balcerzak, Toruń 2007;
- Prawa człowieka. Wybór dokumentów międzynarodowych, oprac. B. Gronowska, T. Jasudowicz, C. Mik, Toruń 1999.
Wyroki:
- Europejski Trybunał Praw Człowieka – HUDOC;
- Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - CURIA.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: