Podatki i inne świadczenia publiczne we współczesnych systemach prawnych 1351-PSP-WSP-BPP2SJ
1. Pojęcie podatku; podatki a inne rodzaje danin publicznych (opłaty, dopłaty, cła, myta, składki publicznoprawne), terminologia prawa polskiego na tle regulacji zagranicznych – 1 h
2. Elementy konstrukcyjne instytucji podatku – 0,5 h
3. Prawo podatkowe a prawo dotyczące podatków – jakie są granice prawa podatkowego, gdzie stosujemy regulację podatkową do „niepodatków”; jakie znaczenie ma to, czy stosujemy regulację podatkową do danego świadczenia? – 0,5 h
4. Struktura polskiego prawa podatkowego – 0,5 h
5. Podatki dochodowe – konstrukcja, najważniejsze cechy, zróżnicowanie podatków dochodowych – 1 h
6. Podatki obrotowe – konstrukcja, wady i zalety – 1 h
7. Podatki majątkowe - konstrukcja,, zróżnicowanie, niejasne granice, piękna przyszłość i niejasna przyszłość tych podatków – 0,5 h
8. Walka o podatki a walka o demokrację - podatki jako katalizator demokracji; zasada ustawowego nakładania podatków we współczesności – 1 h
9. Prawo podatkowe a inne gałęzie prawa – czy można zajmować się prawem podatkowym bez znajomości prawa cywilnego, administracyjnego etc.? – 1 h
10. Zasady podatkowe i zasady praw podatkowego – w poszukiwaniu podatku idealnego – 1 h
11. Czy istnieje specyfika wykładni prawa podatkowego? – 0,5 h
12. Systemy religijne a podatki; podatki „religijne”; podatki państwowe a związki wyznaniowe; podatki państwowe w świetle religii – 1 h
13. Co podatki mają wspólnego z etyką i moralnością? – 0,5 h
14. Optymalizacja podatkowa, unikanie opodatkowania, uchylanie się opodatkowania – działania podatników i zmasowana, globalna kontrakcja państw – 1h
15. Szkodliwa konkurencja podatkowa – czy państwa grają fair? – 1 h
17. Podatnik wobec skomplikowania regulacji podatkowej – jak prawodawca stara się pomóc podatnikowi przetrwać w skomplikowanym systemie podatkowym – 2 h
18. Zawody prawnicze a prawo podatkowe, uprawnienia– 1 h
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu możliwe na kilka sposobów (wybiera każdy student indywidualnie najpóźniej na 2 tygodnie przed zakończeniem zajęć)
1. ponadprzeciętna aktywność podczas dyskusji na zajęciach,
2. egzamin oparty na materiałach prezentowanych podczas zajęć,
3. przygotowanie eseju na temat wybrany przez studenta spośród zaproponowanych przez prowadzącego (po zakończeniu zajęć lub w trakcie - esej będący elementem zajęć) oraz dyskusja na jego temat z prowadzącym zajęcia.
Kryteria oceniania podczas egzaminu pisemnego:
6 pytań testowych, test jednokrotnego wyboru, punktowane 2 pkt za odpowiedź prawidłową, 0 - brak odpowiedzi, -1 pkt za odpowiedź nieprawidłową
2 krótkie pytania opisowe punktowane po 1-2 pkt, bez punktów ujemnych
1 pytanie opisowe o charakterze problemowym –3- 4 pkt, bez punktów ujemnych łącznie 20 pkt
(uwaga: możliwa zmiana zasad, tj. brak pytań otwartych, w wypadku egzaminu online)
Oceny
od 18 - 5
od 17 - 4,5
od 15 - 4
od 13 - 3,5
od 10 - 3
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Materiały zamieszczane na platformie MOODLE: kurs nazwa skrócona: podatki w systemie; nazwa pełna: cały tytuł przedmiotu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: