Postępowanie karne 1351-POSK-3SJ
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z częścią ogólną postępowania karnego: podstawowymi pojęciami, przesłankami procesu, zasadami procesowymi, uczestnikami procesu, czynnościami procesowymi, środkami przymusu oraz dowodami.
Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studentów z dynamiką postępowania karnego, w tym w szczególności: postępowaniem przygotowawczym i sądowym oraz środkami zaskarżenia.
Szczegółowy wykaz zagadnień omawianych na wykładzie i ćwiczeniach znajduje się w zakładkach zawierających informacje o poszczególnych typach zajęć w konkretnym cyklu.
W cyklu 2022/23L:
Jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
W cyklu 2023/24L:
Jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
W cyklu 2024/25L:
Jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W przypadku wykładu ocena wystawiana jest po przeprowadzeniu egzaminu pisemnego. W czasie egzaminu studentowi zadawane są dwa pytania otwarte o charakterze ogólnym, przekrojowym, które mają na celu sprawdzenie czy student: prawidłowo interpretuje przepisy prawa procesowego (K_W04), właściwie operuje siatką pojęciową trafnie definiując podstawowe pojęcia i opisując instytucje i przebieg postępowania karnego (K_W05, K_K01), a także czy potrafi analizować instytucje procesowe, porównać je i poddać ocenie (K_W06, K_U03, K_U09, K_U12). Pytania dotyczą zarówno zagadnień z części ogólnej postępowania karnego, jak i dynamiki postępowania karnego. Na egzaminie student otrzymuje również zestaw pytań testowych jednokrotnego wyboru z części ogólnej postępowania karnego oraz z dynamiki postępowania karnego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest wcześniejsze zaliczenie ćwiczeń, tj. posiadanie w systemie USOS wpisanej oceny z ćwiczeń.
Najpierw oceniany jest test - warunkiem oceny pytań opisowych jest uzyskanie z niego pozytywnej oceny. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu (min. 11 pkt na 20 pkt możliwych do zdobycia) oraz przynajmniej z jednego z pytań opisowych. W przypadku braku pozytywnej oceny z jednego z pytań opisowych, warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie minimum oceny dst + za drugie pytanie. Ocena końcowa jest średnią oceny otrzymanej z testu oraz pytań opisowych.
W przypadku przeprowadzenia egzaminu w terminie indywidualnie ustalonym, egzamin może mieć formę pisemną w postaci trzech pytań opisowych. Każde pytanie jest oceniane w skali 2-5. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie dwóch pozytywnych ocen cząstkowych.
Status laureata ogólnopolskiego konkursu z postępowania karnego, wytypowanego do reprezentowania UMK, jest podstawą do wystawienia oceny bardzo dobrej. W przypadku finalistów, możliwe jest zaproponowanie innej oceny na podstawie wyniku kwalifikacji na UMK oraz wyniku osiągniętego na etapie finału konkursu.
W przypadku ćwiczeń ocena wystawiana jest na podstawie: ocen z dwóch kolokwiów, ocen z odpowiedzi ustnych lub krótkich sprawdzianów pisemnych, aktywności. Do uzyskania zaliczenia z ćwiczeń konieczna jest również obecność na zajęciach.
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z ćwiczeń jest zaliczenie na ocenę pozytywną każdego z dwóch kolokwiów. W przypadku uzyskania oceny negatywnej chociażby z jednego kolokwium student uprawniony jest do przystąpienia do zaliczenia poprawkowego, obejmującego materiał niezaliczonego kolokwium/ów. Termin zaliczenia poprawkowego zostanie wyznaczony przez prowadzącego ćwiczenia i będzie przypadał pod koniec zajęć. Uzyskanie oceny negatywnej z zaliczenia poprawkowego skutkować będzie uzyskaniem oceny niedostatecznej z ćwiczeń.
Pierwsze kolokwium będzie obejmowało zagadnienia z postępowania przygotowawczego, drugie z postępowania przed sądem I instancji oraz postępowania odwoławczego.
Każde kolokwium będzie składało się z dwóch części, tj.:
1) z testu jednokrotnego wyboru (spośród trzech propozycji odpowiedzi trzeba będzie wybrać jedną prawidłową) obejmującego 10 pytań oraz
2) z części opisowej, podczas której zadaniem studenta będzie udzielenie odpowiedzi na dwa pytania o charakterze przekrojowym.
Warunkiem zaliczenia kolokwium będzie uzyskanie oceny pozytywnej zarówno z testu, jak i z części opisowej.
Skala ocen z testu:
1 punkt = 1 poprawna odpowiedź
0 – 5 punktów – ocena niedostateczna (2)
6 punktów - ocena dostateczna (3)
7 punktów – ocena dostateczna plus (3,5)
8 punktów – ocena dobra (4)
9 punktów – ocena dobra plus (4,5)
10 punktów – ocena bardzo dobra (5)
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z części opisowej będzie uzyskanie oceny co najmniej dostatecznej z odpowiedzi na każde z pytań albo – w przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z odpowiedzi na jedno z pytań – uzyskanie z odpowiedzi na drugie z pytań co najmniej oceny dostatecznej plus.
Skala ocen za odpowiedzi na pytania opisowe będzie standardowa, a wysokość oceny będzie uzależniona od merytorycznej poprawności odpowiedzi i stopnia wyczerpania tematu.
Na analogicznych zasadach zostanie przeprowadzone zaliczenie poprawkowe. Oznacza to, że student, który nie zaliczy dwóch kolokwiów, w czasie zaliczenia poprawkowego będzie musiał rozwiązać test składający się z dwudziestu pytań i udzielić odpowiedzi na cztery pytania opisowe.
W trakcie ćwiczeń, prowadzący ćwiczenia może sprawdzać wiedzę studentów poprzez wywoływanie ich do ustnych odpowiedzi lub przeprowadzanie krótkich sprawdzianów pisemnych. Studentom mogą być zadawane pytania dotyczące zagadnień dotychczas omówionych na ćwiczeniach albo zadanych do przygotowania na zajęcia. Skala ocen z owych odpowiedzi/krótkich sprawdzianów pisemnych będzie jedynie dwustopniowa - ocena pozytywna (zaliczenie) i ocena negatywna (brak zaliczenia). Każda ocena negatywna z ww. odpowiedzi/sprawdzianów obniża ocenę końcową o 0,5 stopnia, co w konsekwencji może skutkować uzyskaniem oceny niedostatecznej z ćwiczeń.
Student będzie mógł poprawić ocenę negatywną z ustnej odpowiedzi/krótkiego sprawdzianu pisemnego na dyżurze prowadzącego ćwiczenia w ciągu dwóch tygodni od dnia powzięcia wiadomości o uzyskaniu oceny negatywnej.
Za aktywność na ćwiczeniach, polegającą na wykazywaniu się znajomością materiału omawianego na bieżących zajęciach, studenci mogą otrzymywać, brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej z ćwiczeń, plusy. Otrzymane przez studenta plusy mogą podnieść ocenę końcową z ćwiczeń maksymalnie o 0,5 stopnia.
Kolokwia/odpytywanie ustne/krótkie sprawdziany pisemne mają na celu dokonanie oceny, czy student dokonuje prawidłowej wykładni przepisów prawa procesowego (K_W04), poprawnie opisuje przebieg postępowania karnego i poszczególne instytucje procesowe, czy potrafi je porównać i dokonać ich trafnej analizy (K_W05, K_W06,K_U03), a także, czy potrafi rozwiązywać kazusy (K_U07).
Zachęcanie studentów do przygotowywania się na bieżące zajęcia, docenianie efektów ich pracy poprzez wystawianie plusów, ma na celu wzbudzenie w studentach potrzeby i umiejętności samodzielnego doskonalenia własnych umiejętności oraz systematyczne sprawdzanie, w jakim zakresie efekt ten został osiągnięty (K_K01).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. S. Waltoś, P. Hofmański, Proces karny. Zarys systemu, Warszawa 2020.
2. J. Zagrodnik (red.), Proces karny, Warszawa 2021.
3. H. Paluszkiewicz, K. Dudka, Postępowanie karne, Warszawa 2022
4. C. Kulesza, P. Starzyński, Postępowanie karne, Warszawa 2020.
5. J. Skorupka (red.), Proces karny, Warszawa 2022.
6. P. Wiliński (red.), Polski proces karny, Warszawa 2022.
7. T. Grzegorczyk, J. Tylman, Polskie postępowanie karne, Warszawa 2022
W cyklu 2022/23L:
Jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
W cyklu 2023/24L:
Jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
W cyklu 2024/25L:
Jak w ogólnym sylabusie przedmiotu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: