Podstawy postępowania karnego 1300-POD-PK-S1
Wykład do wyboru (jeden spośród dwóch) przeznaczony dla II roku administracji stacjonarnej 1 stopnia
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z częścią ogólną postępowania karnego: podstawowymi pojęciami, przesłankami procesu, zasadami procesowymi, uczestnikami procesu, czynnościami procesowymi, środkami przymusu oraz dowodami oraz dynamiką postępowania karnego ze szczególnym naciskiem na postępowanie przygotowawcze.
Zakres tematów:
1. Pojęcie procesu karnego, jego przedmiot i konstrukcja(2 godz.)
2. Naczelne zasady procesu karnego (6 godz.)
3. Uczestnicy procesu (6 godz.)
4. Wybrane zagadnienia prawa dowodowego (6 godz.)
5.Środki przymusu procesowego (4 godz.);
6.Przebieg procesu (ze szczególnym uwzględnieniem postępowania przygotowawczego (6 godz.).
W cyklu 2021/22Z:
Jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2022/23Z:
Jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2023/24Z:
Jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2024/25Z:
Jak w sekcji nadrzędnej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. Wiedza:
a. definiuje podstawowe pojęcia, opisuje instytucje i przebieg postępowania,
b. interpretuje przepisy prawa procesowego,
c. porównuje i analizuje instytucje procesowe,
d. poddaje ocenie istniejące regulacje prawne i praktykę stosowania prawa.
2. Umiejętności:
a. rozwiązuje kazusy,
b. sporządza pisma procesowe oraz projekty orzeczeń i zarządzeń z zakresu postępowania przygotowawczego,
c. rozumie treść orzeczeń i zarządzeń.
3. Kompetencje społeczne:
a.wie, jakie umiejętności w zakresie kontaktów interpersonalnych winny cechować przedstawicieli zawodów prawniczych biorących udział w postępowaniu karnym, co ułatwia mu dokonanie wyboru przyszłej drogi zawodowej,
b. znając naczelne zasady procesu karnego oraz specyfikę działania organów postępowania przygotowawczego i wymiaru sprawiedliwości, wie, w jaki sposób winien się zachować w kontaktach z tymi organami.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie sprawdzianu pisemnego lub ustnego. Weryfikuje: W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, K1. W czasie sprawdzianu studentowi zadawane są trzy pytania o charakterze ogólnym, przekrojowym, które mają na celu sprawdzenie czy student: prawidłowo interpretuje przepisy prawa procesowego, właściwie operuje siatką pojęciową trafnie definiując podstawowe pojęcia i opisując instytucje i przebieg postępowania karnego, a także czy potrafi analizować instytucje procesowe, porównać je i poddać ocenie. Odpowiedź na każde z pytań oceniana jest odrębnie w skali od 2 do 5. Ocena końcowa ze sprawdzianu jest ustalana w oparciu o średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z odpowiedzi na wszystkie pytania z tym, że do uzyskania oceny pozytywnej ze sprawdzianu niezbędne jest łączne spełnienie dwóch warunków:
1) uzyskanie średniej ocen z odpowiedzi na wszystkie pytania wynoszącej co najmniej 3,0;
2) uzyskanie oceny pozytywnej z odpowiedzi na co najmniej dwa pytania.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
K. Woźniewski, Prawo karne procesowe. Zarys instytucji, Gdańsk 2013
A. Marek, S. Waltoś, Podstawy prawa i procesu karnego, Warszawa 2008
W cyklu 2021/22Z:
Jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2022/23Z:
Jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2023/24Z:
Jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2024/25Z:
Jak w sekcji nadrzędnej |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Brak |
W cyklu 2022/23Z:
Brak |
W cyklu 2023/24Z:
Brak |
W cyklu 2024/25Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: