Niemcy współczesne - państwo i społeczeństwo 1300-OG-NW-PS-FS
Zajęcia rozpoczyna zarys dziejów Niemiec w XX w., obejmujący narodziny republiki na ziemiach niemieckich (1918 r.) i jej upadek po przejęciu władzy przez Adolfa Hitlera (1933), a następnie powstanie i rozwój dwóch państw niemieckich: RFN i NRD (1949-1990) oraz ich zjednoczenie (1990) - 4 h.
W dalszej kolejności scharakteryzowane zostają położenie geograficzne oraz potencjał ludnościowy i gospodarczy Niemiec, zwłaszcza fenomen potęgi niemieckiego przemysłu i eksportu - 5 h.
Następnie omówiony zostaje w zarysie niemiecki system polityczny – od wyborów parlamentarnych, poprzez działanie parlamentu, rządu, kanclerza, głowy państwa i trybunału konstytucyjnego; bliżej wyjaśnione są geneza i charakter niemieckiego systemu kanclerskiego, słaba pozycja prezydenta federalnego oraz ogromna rola Federalnego Trybunału Konstytucyjnego - 4 h.
Zaprezentowana zostaje niemiecka scena polityczna, w tym partie chadeckie, socjaldemokratyczna, lewicowa, liberalna, zielonych, eurosceptyków, a także partie neonazistowskie. Wskazane zostają główne postaci życia politycznego, w tym urzędująca kanclerz, prezydent, najważniejsi ministrowie, szefowie największych partii politycznych - 6 h.
Następnie opisana będzie pozycja Niemiec na arenie międzynarodowej oraz stosunki polsko-niemieckie, a w ramach tych ostatnich: punkty zbieżne oraz sporne - 2 h.
Dalsza część wykładu przeznaczona jest na omówienie wybranych problemów społecznych, w tym zwłaszcza kwestii mniejszości narodowych i zagadnienia integracji imigrantów, głównych wyznań religijnych, praw obywatelskich oraz mediów -7 h.
Zajęcia kończy prezentacja Berlina, który zostaje ukazany jako ośrodek władzy politycznej oraz centrum gospodarki, nauki, kultury i turystyki -2 h.
W cyklu 2021/22Z:
Patrz opis niezależny od cyklu nauczania. |
W cyklu 2022/23Z:
Patrz opis niezależny od cyklu nauczania. |
W cyklu 2023/24Z:
Patrz opis niezależny od cyklu nauczania. |
W cyklu 2024/25Z:
Patrz opis niezależny od cyklu nauczania. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne na ocenę – W1, W2, W3, U1, U2, K1, K2
W okresie nauki stacjonarnej obowiązuje zaliczenie pisemne w formie testu złożonego z 10 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru oraz jednego pytania otwartego o charakterze opisowym. Za każde pytanie testowe można uzyskać 0 lub 1 pkt. Za pytanie otwarte można uzyskać od 0 do 3 pkt. Maksymalnie zdobyć można 13 pkt. Ostateczna ocena z zaliczenia wynika z sumy zdobytych punktów i wynosi:
za 11-13 punktów – ocena 5
za 10 punktów – ocena 4+
za 9 punktów – ocena 4
za 7-8 punktów – ocena 3 +
za 6 punktów – ocena 3
UWAGA! Istnieje możliwość uzyskania zaliczenia w formie ustnej w terminie zerowym podczas ostatnich zajęć poświęconych na repetytorium materiału. Za udzielenie trafnej odpowiedzi podczas wspólnej powtórki można otrzymać 1 lub 1/2 punktu. Dla uzyskania oceny dost. trzeba uzyskać 1 pkt; oceny dost.plus - 1,5 pkt; oceny dobrej - 2 pkt; oceny dobrej plus 2,5 pkt; oceny bdb - 3 pkt.
Ważne! W wypadku otrzymania oceny ndst podczas zaliczenia w pierwszym terminie ostateczna ocena z zaliczenia jest średnią ocen uzyskanych w pierwszym i drugim terminie.
Studenci posiadający indywidualną organizację studiów przystępują do tego samego testu w ogólnych terminach zaliczeniowych, względnie w terminach uzgodnionych indywidualnie z egzaminatorem.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Bogusław Banaszak, System konstytucyjny Niemiec, Warszawa 2005.
Danuta Janicka, Ustawa zasadnicza w praktyce Republiki Federalnej Niemiec (1949-1989), Toruń 2009.
Książka dostępna online pt. Niemcy w świetle faktów i liczb:
https://interactive.deutschland.de/epapertued/epaper-2023_Tatsachen_PL/tatsachen-2023-pol.html#0
MATERIAŁY NA PLATFORMIE MOODLE
artykuły i notatki prasowe, opracowania własne wykładowczyni - wszystko dostępne dla uczestników wykładu po zalogowaniu przy pomocy podanego przez wykładowcę hasła
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Erhard Cziomer, Historia Niemiec współczesnych 1945-2005, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały).
Jerzy Krasuski, Historia Niemiec, Wrocław-Warszawa-Kraków 2008 (rozdziały poświęcone XX wiekowi).
UZUPEŁNIAJĄCE ŹRÓDŁA INTERNETOWE
www.dw.com/pl
www.bund.de
www.statistik-bund.de
www.bundesregierung.de
www.bundestag.de
W cyklu 2021/22Z:
Patrz opis niezależny od cyklu nauczania. |
W cyklu 2022/23Z:
Patrz opis niezależny od cyklu nauczania. |
W cyklu 2023/24Z:
Patrz opis niezależny od cyklu nauczania. |
W cyklu 2024/25Z:
Patrz opis niezależny od cyklu nauczania. |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Zasady (wraz z punktacją) zaliczenia wskazane są poniżej w zakładce "Wykład" oraz w osobnym pliku na platformie Moodle. Są one - UWAGA - nieco zmodyfikowane począwszy od cyklu nauczania 2019/2020; 10 godzin zajęć odbywa się w formie e-learningu.Terminy (= otwieranie nowych materiałów na platformie Moodle; forum dyskusyjne; zadania do samodzielnego rozwiązania; pytania/ testy samokontrolujące): |
W cyklu 2022/23Z:
Zasady (wraz z punktacją) zaliczenia wskazane są poniżej w zakładce "Wykład" oraz w osobnym pliku na platformie Moodle. 10 godzin zajęć odbywa się w formie e-learningu.Terminy (= otwieranie nowych materiałów na platformie Moodle; forum dyskusyjne; zadania do samodzielnego rozwiązania; pytania/ testy samokontrolujące) będą podane wkrótce. UWAGA: terminy zajęć na Moodlach w razie sytuacji nadzwyczajnych są zawsze aktualizowane w ogłoszeniach dydaktycznych i dodatkowo na platformie Moodle |
W cyklu 2023/24Z:
Zasady (wraz z punktacją) zaliczenia wskazane są poniżej w zakładce "Wykład" oraz w osobnym pliku na platformie Moodle. 10 godzin zajęć odbywa się w formie e-learningu.Terminy (= otwieranie nowych materiałów na platformie Moodle; forum dyskusyjne; zadania do samodzielnego rozwiązania; pytania/ testy samokontrolujące) będą podane wkrótce. UWAGA: terminy zajęć na Moodlach w razie sytuacji nadzwyczajnych są zawsze aktualizowane w ogłoszeniach dydaktycznych i dodatkowo na platformie Moodle |
W cyklu 2024/25Z:
Zasady (wraz z punktacją) zaliczenia wskazane są poniżej w zakładce "Wykład" oraz w osobnym pliku na platformie Moodle. 10 godzin zajęć odbywa się w formie e-learningu.Terminy (= otwieranie nowych materiałów na platformie Moodle; forum dyskusyjne; zadania do samodzielnego rozwiązania; pytania/ testy samokontrolujące) będą podane wkrótce. UWAGA: terminy zajęć na Moodlach w razie sytuacji nadzwyczajnych są zawsze aktualizowane w ogłoszeniach dydaktycznych i dodatkowo na platformie Moodle |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: