Konstytucja- naród- demokracja. Od rewolucji francuskiej do III RP
1300-OG-KND-FS
Wykład obejmuje 30 godzin.
• Pierwsze wykłady obejmą zagadnienia wprowadzenia do korzeni instytucji demokracji i początków konstytucjonalizmu (2 godz. wykładu wprowadzającego), ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia osiągnięć Rewolucji Francuskiej i jej dziejów (6 godzin) oraz genezy szczególnych amerykańskich instytucji demokratycznych (4 godziny).
• Kolejne wykłady odniosą się do dziewiętnastowiecznych ustrojów i regresu ideologii konstytucyjnej (Francja, kraje niemieckie – 6 godzin) oraz odmiennej, ewolucyjnej drogi do konstytucjonalizmu na przykładzie Polski i Wielkiej Brytanii (4 godziny).
• Wątki teoretyczne – ewolucji koncepcji państwa prawa i ujmowania w ramy konstytucyjne praw i wolności zostaną omówione podczas kolejnych 4 godzin wykładu.
• Współczesne rozwiązania, gwarantujące zasady państwa prawa i demokratyzmu zostają ukazane na przykładzie RFN i III RP (4 godziny).
W cyklu 2021/22L:
Wykład obejmuje 30 godzin. • Zagadnienia wprowadzenia do korzeni instytucji demokracji i początków konstytucjonalizmu (2 godz. wykładu wprowadzającego), ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia osiągnięć Rewolucji Francuskiej i jej dziejów (6 godzin) oraz genezy szczególnych amerykańskich instytucji demokratycznych (4 godziny). • Dziewiętnastowieczne ustroje i regres ideologii konstytucyjnej (Francja, kraje niemieckie – 6 godzin) oraz odmienna, ewolucyjna droga do konstytucjonalizmu na przykładzie Polski i Wielkiej Brytanii (4 godziny). • Wątki teoretyczne – ewolucja koncepcji państwa prawa i konstytucjonalizacja praw i wolności oraz odpowiedzialności władzy (4 godziny) • Współczesne rozwiązania, instytucjonalizujące zasady państwa prawa i demokratyzmu na przykładzie RFN i III RP (4 godziny).
|
W cyklu 2022/23L:
Wykład obejmuje 30 godzin. • Zagadnienia wprowadzenia do korzeni instytucji demokracji i początków konstytucjonalizmu (2 godz. wykładu wprowadzającego), ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia osiągnięć Rewolucji Francuskiej i jej dziejów (6 godzin) oraz genezy szczególnych amerykańskich instytucji demokratycznych (4 godziny). • Dziewiętnastowieczne ustroje i regres ideologii konstytucyjnej (Francja, kraje niemieckie – 6 godzin) oraz odmienna, ewolucyjna droga do konstytucjonalizmu na przykładzie Polski i Wielkiej Brytanii (4 godziny). • Wątki teoretyczne – ewolucja koncepcji państwa prawa i konstytucjonalizacja praw i wolności oraz odpowiedzialności władzy (4 godziny) • Współczesne rozwiązania, instytucjonalizujące zasady państwa prawa i demokratyzmu na przykładzie RFN i III RP (4 godziny).
|
W cyklu 2023/24L:
Wykład obejmuje 30 godzin. • Zagadnienia wprowadzenia do korzeni instytucji demokracji i początków konstytucjonalizmu (2 godz. wykładu wprowadzającego), ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia osiągnięć Rewolucji Francuskiej i jej dziejów (6 godzin) oraz genezy szczególnych amerykańskich instytucji demokratycznych (4 godziny). • Dziewiętnastowieczne ustroje i regres ideologii konstytucyjnej (Francja, kraje niemieckie – 6 godzin) oraz odmienna, ewolucyjna droga do konstytucjonalizmu na przykładzie Polski i Wielkiej Brytanii (4 godziny). • Wątki teoretyczne – ewolucja koncepcji państwa prawa i konstytucjonalizacja praw i wolności oraz odpowiedzialności władzy (4 godziny) • Współczesne rozwiązania, instytucjonalizujące zasady państwa prawa i demokratyzmu na przykładzie RFN i III RP (4 godziny).
|
W cyklu 2024/25L:
Wykład obejmuje 30 godzin. • Zagadnienia wprowadzenia do korzeni instytucji demokracji i początków konstytucjonalizmu (2 godz. wykładu wprowadzającego), ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia osiągnięć Rewolucji Francuskiej i jej dziejów (6 godzin) oraz genezy szczególnych amerykańskich instytucji demokratycznych (4 godziny). • Dziewiętnastowieczne ustroje i regres ideologii konstytucyjnej (Francja, kraje niemieckie – 6 godzin) oraz odmienna, ewolucyjna droga do konstytucjonalizmu na przykładzie Polski i Wielkiej Brytanii (4 godziny). • Wątki teoretyczne – ewolucja koncepcji państwa prawa i konstytucjonalizacja praw i wolności oraz odpowiedzialności władzy (4 godziny) • Współczesne rozwiązania, instytucjonalizujące zasady państwa prawa i demokratyzmu na przykładzie RFN i III RP (4 godziny).
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 30 godz.):
- udział w wykładach - 30
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 30 godz.):
- czytanie literatury- 15
- przygotowanie do egzaminu- 15
Łącznie: 30 godz. (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student ma wiedzę o podmiotach kreowania ustroju demokratycznego oraz konsekwencjach regulacji konstytucyjnych dla kształtowania społeczeństwa obywatelskiego – w odniesieniu do efektu kształcenia w obszarze nauk społecznych
W2: Student ma wiedzę z zakresu historii i współczesności konstytucjonalizmu, w tym w szczególności o procesach zmian regulacji konstytucyjnych, dotyczących ustroju politycznego i społecznego wybranych państw (USA, Francja, kraje niemieckie, RP) - w odniesieniu do efektu kształcenia w obszarze nauk społecznych
W3: Student ma uporządkowaną wiedzę o elementach teorii nowoczesnego konstytucjonalizmu, np. podziału władzy, suwerenności narodu, i ich historycznej ewolucji - w odniesieniu do efektu kształcenia w obszarze nauk społecznych
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student potrafi samodzielnie analizować zjawiska natury konstytucyjnej poprzez interpretację tekstu źródłowego na wybranych przykładach – w odniesieniu do efektu kształcenia w obszarze nauk społecznych
U2: Student potrafi, wykorzystując wiedzę teoretyczną, wskazać kluczowe cechy ustrojowe i podstawowe zasady konstytucyjne w akcie konstytucyjnym - w odniesieniu do efektu kształcenia w obszarze nauk społecznych
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student ma świadomość swojej wiedzy, rozumie konieczność doskonalenia swojej wiedzy teoretycznej i umiejętności - w odniesieniu do efektu kształcenia w obszarze nauk społecznych
K2: Student potrafi zidentyfikować źródła służące poszerzaniu i doskonaleniu wiedzy zdobytej podczas wykładu – w odniesieniu do efektu kształcenia w obszarze nauk społecznych
Metody dydaktyczne
Metoda dydaktyczna podająca:
- wykład konwersatoryjny
Metoda poszukująca:
- referatu
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- egzamin pisemny- efekty wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne
LUB:
- aktywność – efekty umiejętności
- przygotowanie i zaprezentowanie referatu samodzielnie lub grupowo (quasi sesja posterowa) – efekty wiedzy, umiejętności i kompetencje społeczne
------------------------------------------------------------------------------
Kryteria oceniania:
- zaliczenie na ocenę na podstawie wyników testu (zal. Od 50%)
ndst – 0-9 pkt (0-45%)
dst- 10-12pkt (50-60%)
dst plus-13 pkt (65%)
db- 14-16pkt (70-80%)
db plus-17 pkt (85%)
bdb- 18-20pkt (90-100%)
LUB
- dla osób aktywnych w trakcie wykładu konwersatoryjnego - odnotowana aktywność („plusy”) oraz przygotowanie referatu (samodzielnie lub w grupie) i zaprezentowanie go w trakcie wskazanego wykładu, swoistej „sesji” posterowej. Prezentacja oceniona przez wykładowcę w skali ocen.
Praktyki zawodowe
Literatura
Wykładowca udostępnia materiały źródłowe (fragmenty tekstów prawnych, artykuły naukowe i publicystyczne) na platformie moodle, w kursie wspierającym wykład stacjonarny.
Ponadto wskazuje przykładową literaturę przedmiotu:
1. Banaszak, B., Porównawcze prawo konstytucyjne współczesnych państw demokratycznych, Kraków 2007
2. Wąsowicz, M. Historia ustroju państw zachodu. Zarys wykładu, Warszawa 2007
3. Fenske, H., Der moderne Verfassungsstaat. Eine vergleichende Geschichte von der Entstehung bis zum 20. Jahrhundert, Paderborn 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: