Integracja europejska: teoria i praktyka 1300-OG-IETP-FS
W potocznym rozumieniu integracja europejska obejmuje szereg wydarzeń. W istocie są one ściśle ze sobą powiązane i stanowią elementy składowe większej całości. Integrację winno postrzegać się bowiem jako nieprzerwany i złożony proces, przejawiający się w formie licznych, często przełomowych wydarzeń.
Integracja jako proces wynika z licznych źródeł i przesłanek. Jest zjawiskiem ciągłym, przechodzącym kolejne fazy. Każdy z etapów stanowi odpowiedź na określoną sytuację. Jest próbą zaradzenia jej przy użyciu dostępnych środków. Każda następna faza nieodmiennie oddala od punktu wyjścia, ale zawsze stanowi przedłużenie tego samego procesu, czerpiąc z jego dotychczasowych osiągnięć i doświadczeń oraz wzbogacając go pod względem treści i formy.
Integracja europejska to powojenne zjawisko kulturowe, stanowi więc proces wieloaspektowy i wielopłaszczyznowy. Ma wymiar historyczny, społeczny, gospodarczy, polityczny, prawny oraz konceptualny. Wszystkie te płaszczyzny pozostają we wzajemnym powiązaniu i zależności.
Na każdym etapie PIE służy realizacji założonego celu (ideologicznego, politycznego, ekonomicznego). Dlatego podejmowane w jego ramach działania wymagają niezbędnego uzasadnienia. Z tego względu powiedzieć można, iż PIE to w istocie realizacja określonej koncepcji czy wizji (politycznej, ekonomicznej, etycznej). Taka koncepcja każdorazowo wyłania się w drodze debat i sporów, które – siłą rzeczy – rodzą także przegranych i rozczarowanych. Ci ostatni kontestują i kwestionują obrany kierunek procesu, prezentując własne cele wraz z uzasadnieniami.
Z drugiej strony PIE nie stanowi prostej i ścisłej realizacji gotowego programu działań. Jego przebieg determinowany jest przez wiele przesłanek. Wśród nich znajdują się nie tylko uświadomione potrzeby i oczekiwania czy powszechnie respektowane wartości, lecz także obiektywne uwarunkowania społeczne i ekonomiczne. Stąd koncepcje z obszaru PIE to nie tylko zwycięskie plany i programy realizowane w praktyce. To także koncepcje (doktryny i teorie) formułowane w imię wyjaśnienia i opisania zjawiska PIE: jego istoty, przesłanek czy rządzących nim praw rozwojowych. Mają one przy tym walor praktyczny. Służą bowiem niejednokrotnie jako punkt oparcia dla opracowania i forsowania konkretnych planów politycznych, realizowanych w toku PIE.
Opis tematów wraz z wymiarem godzin:
1. Wprowadzenie: zagadnienia terminologiczne, pojęcie PIE, jego cechy: wielopłaszczyznowość, dynamika, autonomiczność (2h)
2. Zarys historii PIE: uwarunkowania powojenne, pomysły i wizje zorganizowania porządku w Europie, powołanie i rozwój trzech Wspólnot Europejskich, powołanie i rozwój struktur „równoległych”, powołanie i rozwój Unii Europejskiej (4h)
3. PIE jako proces elitarny: demokracja, jej deficyt i próby zaradzania, rola wysokich funkcjonariuszy publicznych, pojęcie „ojców założycieli”, rola aktorów pozapaństwowych, znaczenie sporów i debat w PIE, pojęcie ideologii europejskiej i doktryny integracji (3h)
4. Założenia światopoglądowe i ideologiczne PIE: obraz człowieka, wartości, interesy i ich wzajemne zależności, pojęcie solidarności europejskiej, splecenie realizmu i idealizmu (2h)
5. Formy organizacyjne PIE: pojęcie organizacji międzynarodowej, pojęcie „wspólnoty” i „unii”, geneza formalna, transfer władzy i kompetencje, instytucje, proces decyzyjny, pojęcie ponadnarodowości (5h)
6. Prawo a PIE: rola prawa, pojęcie „wspólnoty prawa”, doktryna prawa wspólnotowego/unijnego, zbliżanie i harmonizacja, europeizacja prawa (2h)
7. Państwo a PIE: powołanie organizacji, członkostwo, zmiany w zakresie władzy i swobody działania, zakres ingerencji WE/UE, pozycja faktyczna państwa (3h)
8. Ekonomika PIE: teoria integracji gospodarczej, formy integracji gospodarczej, metoda funkcjonalna i instytucjonalna, trzy modele gospodarki rynkowej a model ekonomiczny Wspólnot i UE (5h)
9. Współpraca w materiach politycznych (2h)
10. Znaczenie kryzysów dla PIE (1h)
11. Podsumowanie: znaczenie i możliwe kierunki rozwoju PIE (1h)
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Metoda oceniania:
Zaliczenie przedmiotu na podstawie wyniku egzaminu pisemnego.
Egzamin składa się z 11 pytań testowych jednokrotnego wyboru.
Za każdą prawidłową odpowiedź testową uzyskuje się 1 punkt.
Za odpowiedzi nieprawidłowe nie są przyznawane punkty ujemne.
Maksymalna ilość punktów możliwych do zdobycia wynosi 11.
Weryfikacja efektów kształcenia: W1, W2, W3, W4, U1, U2.
Kryteria oceniania:
Dla zaliczenia egzaminu należy przekroczyć pułap 50%, tj. uzyskać co najmniej 6 punktów. Oznacza to realizację efektów kształcenia w stopniu zadowalającym i ocenę dostateczną (3).
Przy przekroczeniu wyższych pułapów uzyskuje się odpowiednio ocenę:
7 pkt - dostateczny plus (3,5);
8 pkt - dobry (4,0);
9 pkt - dobry plus (4,5);
10 pkt - bardzo dobry (5).
Zaliczenie w warunkach pandemii:
- ustne - przez MS Teams,
- pisemne - przygotowanie pracy na wskazany temat i przesłanie jej w terminie do 15 II 2021 r. drogą poczty elektronicznej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Znajomość poniższych pozycji nie jest wymaga w całości, a jedynie w zakresie tematów omawianych w toku wykładu:
A. Czarczyńska, K. Śledziewska, „Teoria europejskiej integracji gospodarczej”, Warszawa 2007;
A. Madeja, „Suwerenność państwa w doktrynie integracyjnej europejskich „ojców założycieli" i w świetle traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie”, Toruń 2013;
J.J. Węc, „Spór o kształt ustrojowy Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej w latach 1950-2010”, Kraków 2012.
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Zajęcia prowadzone są w formie zdalnej. |
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia prowadzone są w formie zdalnej. |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia prowadzone są w formie zdalnej. |
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia prowadzone są w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: