Czarownice i złoczyńcy. O prawach i sądach w dawnej Polsce
1300-OG-CZIZ-FS
1. Zagadnienia wstępne – określenie tematu i warunków zaliczenia przedmiotu (1 h)
2. Ogólna charakterystyka sądów i prawa w dawnej Polsce (5 h)
• Rodzaje sądów (w tym sądy boże).
• Prawo i jego ewolucja
3. Ogólna charakterystyka procesu w dawnej Polsce (2 h).
4. Dowody w dawnym prawie (4 h)
• Rodzaje środków dowodowych i ich siła
• Przyznanie dowodu
• Tortury
5. Procesy dziwne, zabawne i ciekawe (12 h)
• Procesy o czary.
• Dzieci przed sądami.
• Sprawy małżeńskie w sądach.
• Procesy o cześć i honor.
• Procesy przeciwko Żydom o herezje i mordy rytualne.
• Sprawy dziwne i zabawne.
6. Przestępcy zawodowi i mafie w dawnej Polsce (2 h).
7. Prostytucja w dawnej Polsce (2 h)
8. Kat i inni funkcjonariusze wymiaru sprawiedliwości ( 2 h)
W cyklu 2022/23L:
1. Zagadnienia wstępne – określenie tematu (1 h) 2. Ogólna charakterystyka sądów i prawa w dawnej Polsce (4 h) • Rodzaje sądów • Prawo i jego ewolucja 3. Procesy o czary (3 h) 4. Cześć i honor w dawnym prawie i sądach (4 h) 6. Dylacje (2 h) • Rodzaje dylacji • Zasady udzielania dylacji 8. Dowody w dawnym prawie (4 h) • Rodzaje środków dowodowych i ich siła • Przyznanie dowodu • Tortury 9. Sądy boże ( 2 h) 9. Procesy specjalne (2 h) • Procesy przeciwko Żydom. • Procesy przeciwko zbiegłym poddanym 10. Przestępcy zawodowi i mafie w dawnej Polsce (2). 11. Prostytucja w dawnej Polsce (2 h) 12. Przestępstwa przeciwko dobrym obyczajom (2 h) 13. Kat i inni funkcjonariusze wymiaru sprawiedliwości ( 2 h)
|
W cyklu 2023/24L:
1. Zagadnienia wstępne – określenie tematu (1 h) 2. Ogólna charakterystyka sądów i prawa w dawnej Polsce (4 h) • Rodzaje sądów • Prawo i jego ewolucja 3. Procesy o czary (3 h) 4. Cześć i honor w dawnym prawie i sądach (4 h) 6. Dylacje (2 h) • Rodzaje dylacji • Zasady udzielania dylacji 8. Dowody w dawnym prawie (4 h) • Rodzaje środków dowodowych i ich siła • Przyznanie dowodu • Tortury 9. Sądy boże ( 2 h) 9. Procesy specjalne (2 h) • Procesy przeciwko Żydom. • Procesy przeciwko zbiegłym poddanym 10. Przestępcy zawodowi i mafie w dawnej Polsce (2). 11. Prostytucja w dawnej Polsce (2 h) 12. Przestępstwa przeciwko dobrym obyczajom (2 h) 13. Kat i inni funkcjonariusze wymiaru sprawiedliwości ( 2 h)
|
W cyklu 2024/25L:
1. Zagadnienia wstępne – określenie tematu (1 h) 2. Ogólna charakterystyka sądów i prawa w dawnej Polsce (4 h) • Rodzaje sądów • Prawo i jego ewolucja 3. Procesy o czary (3 h) 4. Cześć i honor w dawnym prawie i sądach (4 h) 6. Dylacje (2 h) • Rodzaje dylacji • Zasady udzielania dylacji 8. Dowody w dawnym prawie (4 h) • Rodzaje środków dowodowych i ich siła • Przyznanie dowodu • Tortury 9. Sądy boże ( 2 h) 9. Procesy specjalne (2 h) • Procesy przeciwko Żydom. • Procesy przeciwko zbiegłym poddanym 10. Przestępcy zawodowi i mafie w dawnej Polsce (2). 11. Prostytucja w dawnej Polsce (2 h) 12. Przestępstwa przeciwko dobrym obyczajom (2 h) 13. Kat i inni funkcjonariusze wymiaru sprawiedliwości ( 2 h)
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
• wykład - 30 h,
• konsultacje osobiste - 5 h, 1,5 pkt ECTS
• konsultacje e-mailowe - 5 h
Razem: - 40 h
Praca własna studenta:
• przygotowanie do zaliczenia (studiowanie wskazanej literatury)
- 5 h,
• pisanie esejów - 5 h 0,5 pkt ECTS
Razem: - 10 h
Liczba godzin pracy studenta ogółem: - 50 h
Efekty uczenia się - wiedza
W1- student ma wiedzę o specyfice różnorodnych stosunków i instytucjach prawnych w ich historycznym uwarunkowaniu i rozwoju.
W2- student wiedzę o normach i regulacjach prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania prawa i sądów, a także związanych z nimi zwyczajów w Polsce przedrozbiorowej i jego ewolucji w toku dziejów.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1- student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczno – prawne w ich kontekście historycznym w zakresie nauk prawnych.
U2-student posiada umiejętność rozumienia i dogłębnego analizowania zjawisk społecznego odziaływania instytucji publicznych na życie społeczne w kontekście ich historycznego rozwoju i tradycji.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1- student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i doskonale rozumie potrzebę jej ciągłego pogłębiania i aktualizowania na podstawie wiadomości o ciągłej zmienności sytuacji w toku rozwoju dziejowego Polski.
K2-student potrafi samodzielnie doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności i potrafi działać w sposób innowacyjny.
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- na podstawie 1 napisanego eseju (6-8 stron) na zaproponowane tematy;
- weryfikacja efektów: W1, W2, U1, U2, K1, K2.
Kryteria oceniania:
- zaliczenie na ocenę według regulaminu studiów UMK
• 75% oceny to eseje, 25 % - obecność na zajęciach
• Ocena dst. – dst + - temat esejów opracowany w stopniu podstawowym
• Ocena db – db+ - temat esejów opracowany w stopniu zadowalającym
Ocena bdb – temat esejów opracowany wyczerpująco.
Praktyki zawodowe
Literatura
1.J. Rafacz, Dawny proces polski, Warszawa 1925
2. M. Kamler, Świat przestępczy w Polsce XVI i XVII stulecia, Warszawa 1991
3. M. Kamler, Złoczyńcy. Przestępczość w Koronie w drugiej połowie XVI i pierwszej połowie XVII wieku ( w świetle, ksiąg sądowych miejskich), Warszawa 2010
4. W. Łoziński, Prawem i lewem. Obyczaje na czerwonej Rusi w pierwszej połowie XVII wieku, opr. J. Tazbir, Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: