Odpowiedzialność w prawie międzynarodowym
1300-OD-PR-MIE-1FN
1. Historyczne uwarunkowania i okoliczności tworzenia przepisów prawa międzynarodowego dotyczącego odpowiedzialności państw. Deklaracja w sprawie odpowiedzialności państw z 2001 r. Kwestia odpowiedzialności państwa za czyny nie zakazane przez prawo międzynarodowe publiczne.
2. Rodzaje, zasady i przesłanki odpowiedzialności
4. ARSIWA
A. Czyn bezprawny
B. Możliwość przypisania danego działania lub zaniechania organom państwa. Działania lub zaniechania ultra Aires
C. Definicja aktu naruszającego zobowiązanie wynikające z prawa międzynarodowego. Działania i zaniechania sprzeczne z prawem międzynarodowym a upływ czasu. Kwestia współodpowiedzialności
D. Przesłanki wyłączające odpowiedzialność
E. Reparacja i jej formy
F. Problem tzw. zbrodni międzynarodowych: poważne naruszenia norm bezwzględnie wiążących (ius cogens) oraz norm wiążących względem społeczności międzynarodowej jako całości, jako szczególny przypadek odpowiedzialności państwa
G. Pojęcie państwa poszkodowanego. Warunki dopuszczalności skargi o odszkodowanie.
H. Pojęcie przeciwdziałań (countermeasures)
5. Ogólne uwagi dotyczące odpowiedzialności państw za czyny niezakazane.
6. Odpowiedzialność organizacji - zasady, rodzaje, przesłanki.
7. Odpowiedzialność jednostek. Rola sądów.
Całkowity nakład pracy studenta
Całkowity nakład pracy studenta:
2 pkt ECTS = 50 godzin pracy
W tym:
- godziny kontaktowe – realizowane z udziałem nauczyciela: 12 godzin
- godziny kontaktowe konsultacje, zaliczenie – 10 godzin
- praca własna studenta – przygotowanie do zajęć, praca własna z literaturą przedmiotu: 14 godzin
- praca własna studenta – przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 14 godzin
Efekty uczenia się - wiedza
W1: ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach instytucji publicznych, a w szczególności o zróżnicowanej prawnej regulacji organizacji i funkcjonowania organów ustawodawczych, administracji publicznej i sądów oraz innych organów ochrony prawnej w Polsce, w innych państwach (w tym państwach Unii Europejskiej), a także rozszerzoną wiedzę o zasadach organizacji i funkcjonowania innych instytucji społeczno-politycznych oraz instytucji i organów Unii Europejskiej, a także innych organizacji międzynarodowych - K_W02.
W2: ma pogłębioną wiedzę o specyfice różnorodnych stosunków prawnych zachodzących między różnymi podmiotami w skali państwowej i międzynarodowej - K_W03.
W3: ma pogłębioną wiedzę o badaniach i analizach teoretyczno-prawnych i dogmatyczno-prawnych prowadzonych w płaszczyźnie normatywnej w zakresie instytucji prawnych różnych gałęzi prawa, a także ma rozszerzoną wiedzę w szczególności o problemach badawczych, metodach i narzędziach badawczych dotyczących praktycznego funkcjonowania rozwiązań prawnych - K_W06.
W4: ma pogłębioną wiedzę o normach i regulacjach prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania różnych rodzajów instytucji publicznych, a w szczególności o zróżnicowanej prawnej regulacji organizacji i funkcjonowania organów ustawodawczych, administracji publicznej i sądów oraz innych organów ochrony prawnej w Polsce, w innych państwach (w tym państwach Unii Europejskiej), a także rozszerzoną wiedzę o zasadach organizacji i funkcjonowania innych instytucji administracyjnych, społeczno-politycznych oraz instytucji i organów Unii Europejskiej i innych organizacji międzynarodowych, a także o zasadach i normach etycznych funkcjonujących w tych instytucjach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania - K_W07.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczno-prawne w zakresie nauk prawnych - K_U01.
U2: potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną do wnikliwego i krytycznego analizowania konkretnych spraw i zjawisk o charakterze prawnym - K_U02.
U3: wykorzystuje zdobytą wiedzę do krytycznej analizy dylematów pojawiających się w pracy zawodowej i do samodzielnego ich rozstrzygania - K_U06.
U4: Student analizuje konkretne stany faktyczne i prawne oraz samodzielnie podejmuje właściwe rozstrzygnięcia w tym zakresie - K_U06.
U5: Student posiada umiejętność rozumienia i dogłębnego analizowania zjawisk społecznego oddziaływania instytucji publicznych i instytucji publicznych i społeczno-politycznych z wykorzystaniem odpowiednich teorii i podstawowych metod badawczych - K_U08.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
W zakresie kompetencji społecznych:
- Student uczestniczy w dyskursie na temat odpowiedzialności międzynarodowej i jej roli na arenie międzynarodowej. K_K08
- Student jest gotowy na współpracę z otoczeniem w zakresie analizy sytuacji geopolitycznej, w której uczestniczą podmioty prawa międzynarodowego. K_K09
- Student formułuje postulaty de lege lata i de lege ferenda dotyczące reguł odpowiedzialności. K_K08
Metody dydaktyczne
wykładowa, opisowa, referaty, dyskusja.
Wymagania wstępne
Podstawowa znajomość prawa międzynarodowego
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w zajęciach. Referat. Referat oceniany jest według zaangażowania i jakości pracy studenta: podstawowy: 3, średni: 4, bardzo dobry referat: 5.
Praktyki zawodowe
Literatura
J. Gilas, Prawo międzynarodowe, Toruń 1999, s. 49-111; albo
J. Gilas, Prawo międzynarodowe, Toruń 1996, s. 51-116; albo
W. Góralczyk, Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie, Warszawa 2001, (wydanie VIII poprawione i uzupełnione przez S. Sawickiego), s. 64-120 albo nowsze wydania;
Odpowiedzialność państwa w prawie międzynarodowym, red. R. Sonnenfeld, Warszawa 1980.
T. Gadkowski, Odpowiedzialność międzynarodowa państwa za szkodę jądrową, Poznań 1990;
J. Rajski, Odpowiedzialność międzynarodowa za szkody wyrządzone przez obiekty kosmiczne, Warszawa 1974.
The International Law Commission's articles on state responsibility : introduction, text and commentaries, red. i komentarz J. Crawford, Cambridge 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: